Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
glaibilenmin wrote:Eneste grunnen til "små" felger i f1 er for å få myket opp bilen... nesten eneste som tar opp støt i dei bilane
Første gang jeg hører det... Og dette er du helt sikker på?
Jeg har forstått det slik at det er reglementet som gjør at de kjører med såpass små felger som de gjør...
Stemmer. Det er max størrelse for felg og max totale diameter på dekk.
Det er derfor man har så høy profil på dekkene.
Hvis det ikke hadde vært regler ville de vel hatt en runde teip rundt en karbonfelg med aktivfjæring og luftøse "dekk".
F1 har jo blitt helt latterlig når det gjelder regler. Reglemanget har blitt så omfattende at teknologien som blir utvikliet i F1 ofte er der for å overvinne begrensningene i reglemanget i stedet for å komme oss forbrukerne til gode slik som før (Eks, ABS, tractioncontroll, motorteknologi osv..)
F1 burde startes på nytt med et sett kraftige grunnregler som gir rom for eksperimentering i flere retninger. (JA til turbo!!)
Stig wrote:Mulig det. Men når WRC gutta kjøre på grus med mindre felger og høy dekkprofil, kjører de da med mindre bremseskiver også?
Det er godt mulig. En WRC bil blir bygd opp helt fra grunnen av til hvert løp, og alt er kompromisser HELE tiden. På grus er de helt sikker helt avhengig av å ha større dekkprofil, og dermed mindre felg. Dermed må de sikkert fire på kravene til skivestørrelse på bremsene.
Men diskusjonen her startet med en MX5/Miata som selvsagt ikke har tilsvarende hjuloppheng som en WRC, STCC eller tilsv. biler, og etter å ha fulgt med på Miata.net nå i 6-7 år er erfaringene fra Autocrossere i USA ofte at 15" faktisk er best for disse bilene. Mener også at når Alte Gulbrandsen kjørte flettå av Porscher og andre spennende biler i Roadsport klassen i 2001-2003 så kjørte han med 15".