Turbo og greier
Moderator: Styremedlemmer
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Bare hørt at Trondheim og Lillehammer ikke er så firkanta.
Du kan bruke papirene til den britiske BBR utgaven.
Men snakk med biltilsynet før du monterer..
Du kan bruke papirene til den britiske BBR utgaven.
Men snakk med biltilsynet før du monterer..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Ikke lett å endre på en gammel vane.. Skjønner ikke hvorfor Firma/etater skal skifte navn.. (beste er jo at Kripos skifta navn til Nye Kripos..)EspenSort92 wrote:ikke biltilsynet... vegvesenet, biltilsynet er borte vekk...!
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive

Øvrige endringer kw fra 66 til 106 og dekkdim til 215/40-16.
Da min mx5 er en 1.6l 1996 måtte jeg ut med noen ekstra effektkroner til staten, men 1300 kr kan jeg leve med.
Har tatt nesten 8 måneder fra jeg begynte dialogen med biltilsynet, men det er glemt nå. Har brukt papirene fra bbr som ligger på sidene her, carb papirer fra california (jackson racing kompressor) og hele monteringsanvisningen til kompressor settet.
Øvrige endringer gjort før bilen ble godkjent.
Senket/stivet med godkjent sett. Bremseskiver byttet til ventilerte skiver hele veien rundt.
Hilsen Lars
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Dette var veldig gøy og gratulerer så mye!
Jeg er selv i kontakt med en kar i vegvesenet dvs. person nr 2,
han har peiling og virker som han har bena på jorden... hvis han finner carb-papirene gode nok mente han at det skal gå greit!
Han bekreftet også at turbo-papirene hjelper i den grad at man ser at bilen tåler effekten!
(om drivverk og diverse er identisk)
Spm: Var du nødt å bytte til ventilerte skiver? hadde BBR-versjonen det?
Jeg er selv i kontakt med en kar i vegvesenet dvs. person nr 2,
han har peiling og virker som han har bena på jorden... hvis han finner carb-papirene gode nok mente han at det skal gå greit!
Han bekreftet også at turbo-papirene hjelper i den grad at man ser at bilen tåler effekten!
(om drivverk og diverse er identisk)
Spm: Var du nødt å bytte til ventilerte skiver? hadde BBR-versjonen det?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Vil dette si at du ikke har bremset den før godkjenning?gaustabl wrote:Brukte bare tallene fra bbr brosjyren for å sette de 106 kw'ne.
Må bremses for å finne nøyaktig effekt. Følte at 106 kw burde være nok, og ville ikke tøye strikken lenger.
...eller har du sørget for at det ikke er mer effekt?
Hvilke målinger måtte du fremvise, og hva gjorde de på vegvesenet?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- 2000 RPM
- Posts: 302
- Joined: 04 Oct 2003, 02:00
- Location: Hordaland
- Status: Offline
Dette høres ut som bilen jeg prøvde under sommerturen i år??gaustabl wrote:Da kom endelig nytt vognkort med tilføyelse; Godkjent med kompressor !!
Øvrige endringer kw fra 66 til 106 og dekkdim til 215/40-16.
Gratulerer med nytt vognkort, selv om 106Kw nok er litt mindre gamp enn det du virkelig har....

Virkelig bra at du har fått bilen godkjent, dette er god inspirasjon for de som ønsker å montere kompressor.
Har du snakket med forsikringsselskapet, og hørt hvordan de stiller seg til saken? Blir det høyere premie (hvorfor heter det premie, når det egentlig er straff??), eller har de andre innvendinger?
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
Ja, var nok den du prøvde i sommer ja.........john91brg
I utgangspunktet ville han han ha en bremseprøve, men godtok en utskrift av en dyno fra jackson racing, og tallene fra bbr turbo.
Jeg var mest opptatt av å få bilen godkjent med samme effekt som bbr turboen, dvs 150 hk. Et standard jackson racing sett skal gi ca 40 % økning av effekten, dvs på min 90 hk skulle det gi 126 hk, altså godt under 150. Men poenget er at "dingsen" som er meget synlig under panseret er godkjent. Antallet hester med boost upgrade, link, sportskat, nye grenrør e.t.c er ikke sååå synlige.
Ventilerte bremser har jeg hatt lenge, ikke fordi det har vært et krav, men et ønske om å kunne stoppe fortere, og de virker...ikke sant john91brg ??? Biltilsynet spurte om hvilke andre endringer jeg hadde gjort, og jeg tror det var et pluss i margen å kunne vise til ventilerte bremser, støttestag og senking.
I utgangspunktet ville han han ha en bremseprøve, men godtok en utskrift av en dyno fra jackson racing, og tallene fra bbr turbo.
Jeg var mest opptatt av å få bilen godkjent med samme effekt som bbr turboen, dvs 150 hk. Et standard jackson racing sett skal gi ca 40 % økning av effekten, dvs på min 90 hk skulle det gi 126 hk, altså godt under 150. Men poenget er at "dingsen" som er meget synlig under panseret er godkjent. Antallet hester med boost upgrade, link, sportskat, nye grenrør e.t.c er ikke sååå synlige.
Ventilerte bremser har jeg hatt lenge, ikke fordi det har vært et krav, men et ønske om å kunne stoppe fortere, og de virker...ikke sant john91brg ??? Biltilsynet spurte om hvilke andre endringer jeg hadde gjort, og jeg tror det var et pluss i margen å kunne vise til ventilerte bremser, støttestag og senking.
Tja glemte å svare på et par andre spørsmål...
Forsikring vet ikke enda.........men regner med å slippe unna en økning. er jo bare en 1.6l fortsatt, og de får du jo med opp til 116 hk.....
Maks ladetrykk jeg klarer å oppnå er 8 psi. Men da må jeg ha turtall, normal rundt 6 psi. Har en vannkjølt intercooler som stjeler litt trykk, men det gir allikevell bedre effekt.
Forsikring vet ikke enda.........men regner med å slippe unna en økning. er jo bare en 1.6l fortsatt, og de får du jo med opp til 116 hk.....
Maks ladetrykk jeg klarer å oppnå er 8 psi. Men da må jeg ha turtall, normal rundt 6 psi. Har en vannkjølt intercooler som stjeler litt trykk, men det gir allikevell bedre effekt.
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Grunnen til at jeg spurte om bremsene er at mange henger seg opp i om det ikke er originalt, feks. om bremsene er større og greier vil ikke det si at de er bedre... for vegvesenet vet ikke hva metall de er laget av osv...
Men det kommer jo an på hvem man kommer borti seff..
Men det kommer jo an på hvem man kommer borti seff..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Gratulerergaustabl wrote:Tja glemte å svare på et par andre spørsmål...
Forsikring vet ikke enda.........men regner med å slippe unna en økning. er jo bare en 1.6l fortsatt, og de får du jo med opp til 116 hk.....
Maks ladetrykk jeg klarer å oppnå er 8 psi. Men da må jeg ha turtall, normal rundt 6 psi. Har en vannkjølt intercooler som stjeler litt trykk, men det gir allikevell bedre effekt.

Vi vel få litt trykktap når lufta kjøles pga at lufta krymper..
Jeg tenkte å ha den bensin saken på upgraden hengende i panset under godkjenning. Bare at den ikke var kopla til..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive