viftereim
Moderator: Styremedlemmer
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
viftereim
Viftereima mi lager stygge lyder og jeg lurer på hvordan jeg skal fikse det.
har prøvd å skru litt på noe som faren min mente var en strammeskrue, men jeg syns ikke det skjer stort.
er det mye arbeid å bytte reim ?
har prøvd å skru litt på noe som faren min mente var en strammeskrue, men jeg syns ikke det skjer stort.
er det mye arbeid å bytte reim ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
bytte viftreim går meget fort. Kan være greit å bytte begge reimene. Den som går til servopumpe og den som går til vifta. Har gjort det samme selv. Koster ikke mange kronene for de reimene. ca 3-400kr for begge.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Er ikke noe hokkuspokkus..men jeg er forferdelid dårlig til å forklare teknisk framgangsmåte.. men det er en strammebolt på selve dynamoen hvis jeg ikke tar helt feil. Mulig jeg blander de to reimene mine..men.. uansett. På min motor er det ihvertfall to reimer. En som går via servopumpe, og en som går via dynamo. På servopumpa og på dynamoen er det en strammebolt. Det er en lang bolt med gjenger på som dynamoen er delvis festet i. Når du skrur på denne kan du velge om du vil stramme reima, eller om du vil løsne på reima. Løsner du på den, så kan du ta av reima. Dynamoen har en tendens til så sitte godt fast..så WD40 er en fin ting
. Da er det bare å ta av den gamle og sette på den nye..for så å stramme opp dynamo. Nå er jeg dog usikker på om denne reima går om vifta..men oppskriften er den samme om du gjør det på den andre reima..som i mitt tilfelle går om servopumpa.
Jeg er ikke noe mekanikker altså..så det er ikke sikkert at jeg har forklart meg riktig..men det er ihvertfall slik jeg gjorde det, og mine reimer er der enda

Jeg er ikke noe mekanikker altså..så det er ikke sikkert at jeg har forklart meg riktig..men det er ihvertfall slik jeg gjorde det, og mine reimer er der enda

94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
å skifte reima er meget enkelt....
Løser bare 1 stk bolt nederst på dynamoen... Den er 14mm på framsiden og 17mm på baksiden...
Så er der en 12mm bolt på"baksiden" av festebrakketen oppe på dynamoen.. den må løses...
Så skrur du inn slakke/strammeskruen sann at du får av gamle reima...
så setter du på nye reima... den skal vær ca 2cm bevegelse på lengste spennet...
Så strammer du til dei 2 festeboltene
Løser bare 1 stk bolt nederst på dynamoen... Den er 14mm på framsiden og 17mm på baksiden...
Så er der en 12mm bolt på"baksiden" av festebrakketen oppe på dynamoen.. den må løses...
Så skrur du inn slakke/strammeskruen sann at du får av gamle reima...
så setter du på nye reima... den skal vær ca 2cm bevegelse på lengste spennet...
Så strammer du til dei 2 festeboltene
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
endte opp med å kjøpe reima fra mazda (ullern bil). kosta 84 kr, ikke ille i det hele tatt.
og fikk bekreftet at "viftereim" er noe som henger igjen fra da bilene ikke hadde elektrisk vifte
og fikk bekreftet at "viftereim" er noe som henger igjen fra da bilene ikke hadde elektrisk vifte

Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
hmm okei nå har jeg mekka litt, men fortsatt ikke fått på ny reim!
Er det meningen at jeg må skru av hele den innsugmanifoilen (tror jeg det heter) ?
Jeg skrudde av alle de svarte plast greiene som sitter rett forran vifta. Det hjalp litt men..
Jeg fant de boltene glaibilenmin skrev om, men den på toppen var helt umulig å komme til. Hvorfor valgte dem å ha hodet på bolten på baksiden ? Uansett, strammeskruen min er ikke helt på nett heller. Den har på en eller annen måte klart å bøye den ene stålarmen, så hodet er nesten bak den. pokker.
men ja, må jeg skru av hele den innsugsaken ?
Er det meningen at jeg må skru av hele den innsugmanifoilen (tror jeg det heter) ?
Jeg skrudde av alle de svarte plast greiene som sitter rett forran vifta. Det hjalp litt men..
Jeg fant de boltene glaibilenmin skrev om, men den på toppen var helt umulig å komme til. Hvorfor valgte dem å ha hodet på bolten på baksiden ? Uansett, strammeskruen min er ikke helt på nett heller. Den har på en eller annen måte klart å bøye den ene stålarmen, så hodet er nesten bak den. pokker.
men ja, må jeg skru av hele den innsugsaken ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Det går å bytte den uten å røre innsugs maifoilen. Det krever bare litt godt lys, skralle/fastnøkkel og litt tålmodighet. Dynamoen er ikke helt lett å få løsnet nei, men det går fint an uten å være noe mekaniker. Husk bare å ikke stramme reimen mer enn de to cm som gladibilenmin nevner. Det er lett å tenke at her skal det jaggu ikke få slure og bare trekke til. Men da ryker den fort. Og det er ikke festlig når man er langt fra folk og fe... 

MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Kjører du med alt for stram reim sliter du også unødig på vannpumpelageret.
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP