viftereim

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

viftereim

Post by fatlaces »

Viftereima mi lager stygge lyder og jeg lurer på hvordan jeg skal fikse det.
har prøvd å skru litt på noe som faren min mente var en strammeskrue, men jeg syns ikke det skjer stort.

er det mye arbeid å bytte reim ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

bytte viftreim går meget fort. Kan være greit å bytte begge reimene. Den som går til servopumpe og den som går til vifta. Har gjort det samme selv. Koster ikke mange kronene for de reimene. ca 3-400kr for begge.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

Hadde jeg hatt servo så :)

men finnes det noen "oppskrift" på dette på nettet ?
Også usikker på hva viftereim er på engelsk.. Fanbelt ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
m1chael
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1027
Joined: 29 Dec 2003, 01:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by m1chael »

Er ikke noe hokkuspokkus..men jeg er forferdelid dårlig til å forklare teknisk framgangsmåte.. men det er en strammebolt på selve dynamoen hvis jeg ikke tar helt feil. Mulig jeg blander de to reimene mine..men.. uansett. På min motor er det ihvertfall to reimer. En som går via servopumpe, og en som går via dynamo. På servopumpa og på dynamoen er det en strammebolt. Det er en lang bolt med gjenger på som dynamoen er delvis festet i. Når du skrur på denne kan du velge om du vil stramme reima, eller om du vil løsne på reima. Løsner du på den, så kan du ta av reima. Dynamoen har en tendens til så sitte godt fast..så WD40 er en fin ting :). Da er det bare å ta av den gamle og sette på den nye..for så å stramme opp dynamo. Nå er jeg dog usikker på om denne reima går om vifta..men oppskriften er den samme om du gjør det på den andre reima..som i mitt tilfelle går om servopumpa.

Jeg er ikke noe mekanikker altså..så det er ikke sikkert at jeg har forklart meg riktig..men det er ihvertfall slik jeg gjorde det, og mine reimer er der enda :)
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Viftereim ?
8)

Husk å stramme alle boltene til dynamoen da den jordes via bolten inn til blokka.
Leste nylig om noen som fikk problemer med ladespenning når dene ikke var skrudd til.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Bor du i Oslo, så får du sikkert en bra pris hos Romnes på Helsfyr.. (hvis du viser frem medlemskort)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

Bor på Tøyen, så det er jo ikke lange turen :) mener du bra pris på reim + skifte ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

fatlaces wrote:Bor på Tøyen, så det er jo ikke lange turen :) mener du bra pris på reim + skifte ?
På reim. Skifte klarer du fint selv...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

å skifte reima er meget enkelt....
Løser bare 1 stk bolt nederst på dynamoen... Den er 14mm på framsiden og 17mm på baksiden...
Så er der en 12mm bolt på"baksiden" av festebrakketen oppe på dynamoen.. den må løses...
Så skrur du inn slakke/strammeskruen sann at du får av gamle reima...
så setter du på nye reima... den skal vær ca 2cm bevegelse på lengste spennet...
Så strammer du til dei 2 festeboltene
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

okei, dette skal jeg klare :) takk for hjelpen
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

endte opp med å kjøpe reima fra mazda (ullern bil). kosta 84 kr, ikke ille i det hele tatt.

og fikk bekreftet at "viftereim" er noe som henger igjen fra da bilene ikke hadde elektrisk vifte :)
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

hmm okei nå har jeg mekka litt, men fortsatt ikke fått på ny reim!

Er det meningen at jeg må skru av hele den innsugmanifoilen (tror jeg det heter) ?
Jeg skrudde av alle de svarte plast greiene som sitter rett forran vifta. Det hjalp litt men..

Jeg fant de boltene glaibilenmin skrev om, men den på toppen var helt umulig å komme til. Hvorfor valgte dem å ha hodet på bolten på baksiden ? Uansett, strammeskruen min er ikke helt på nett heller. Den har på en eller annen måte klart å bøye den ene stålarmen, så hodet er nesten bak den. pokker.

men ja, må jeg skru av hele den innsugsaken ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

nope trenger ikkje skru av innsuget, men kanskje en fordel å ta av slangen til innsuget, på min så satt dynamoen så godt at eg måtte bruke kubein til å få beveget denne,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Det går å bytte den uten å røre innsugs maifoilen. Det krever bare litt godt lys, skralle/fastnøkkel og litt tålmodighet. Dynamoen er ikke helt lett å få løsnet nei, men det går fint an uten å være noe mekaniker. Husk bare å ikke stramme reimen mer enn de to cm som gladibilenmin nevner. Det er lett å tenke at her skal det jaggu ikke få slure og bare trekke til. Men da ryker den fort. Og det er ikke festlig når man er langt fra folk og fe... :)
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Kjører du med alt for stram reim sliter du også unødig på vannpumpelageret.
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Post Reply