EU-kontroll og ratt (og problem med variabelt turtall)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Christopher
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

EU-kontroll og ratt (og problem med variabelt turtall)

Post by Christopher »

Hei.
Har hatt min 93 1.6 på eu-kontroll hos Aaby auto i Bærum, og fått underkjent bilen min blant annet på grunn av det de påstår er et uorginalt ratt.
Jeg har et momo-ratt som jeg trodde ble orginalt levert med bilen, og jeg tror det har vært en diskusjon om det tidligere, eller kanskje det var på treff på Sjøflyhavna.

Er det noen som sitter med noen form for dokumentasjon på at bilen ble levert med dette rattet fra forhandler?

I tillegg så fikk jeg anmerkning på at batteriet ikke var festet (??), noe jeg er temmelig sikker på at det er, og at co-nivået på tomgang var alt for høyt.

Alt i alt, så kan jeg ikke anbefale å bruke dette verkstedet :-D

Om noen har tips til verksted for eu-kongtroll og reperasjoner i asker og bærum mottas dette med stor takk!

Christopher
HansBRG98

Post by HansBRG98 »

Bruk NAF...at momo ratt er levert originalt, er ikke meg bekjent..
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Momo ratt er originalt.

Slik ser det ut:
Image

Tar man bort plasten i midten får man en pen rund momo-logo-tute og metall rundt :)

Edit: ser vel cirka slik ut: Image
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Jeg har momo ratt originalt... og girkule også !

Edit: jeg har hatt min EU kontrollert på NAF, uten noe trøbbel i det hele tatt!

de er nøytral og "kicker" kun på det de skal....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Mitt 96mod Airbag-ratt er Momo også.
Amatør-verksted.
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Alle momo ratt er vel godkjente også, om de er ettermonterte også,, aldri hatt noe problemer, fikk mangel på ett slikt på en servise engang, sluttet å bruke dette firmaet etter dette, han ville eg skulle bytte ratt før eg kjørte, hva i h hadde han med dette tenkte eg då, og viste meg ikkje der igjen..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

rattet er originalt. Var slik på min 91 brg også.. De kom med Momo først, så gikk de over til Nardi etter en stund..litt usikker på når

Sjekk min:
Image

Image
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

hva har EU-kontroll med dette å gjøre egentlig...?

kan ikke huske at rattet er noe sjekkpunkt der...

Igjen : gå på NAF så ordner det seg!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Alexander

Post by Alexander »

Når jeg impoterte gobilen fra tyskland, så fikk jeg mangel lapp på nettopp momorattet hos biltilsynet. Dette måtte de ha papirer på. Jeg også sa atte dette var orginalt på mx5'en, men det hjalp lite. Så jeg må opp å vise bilen 20 september, med disse papirene, som jeg forøvrig må skaffe meg.
HansBRG98

Post by HansBRG98 »

hvorfor få mangelapp på noe som er levert originalt fra fabrikk..har ikke trafikkstasjonen orden i sine papirer
Last edited by HansBRG98 on 09 Sep 2005, 21:29, edited 1 time in total.
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Dette må da Mazda-forhandlere kunne bevise!

Få en skriftlig uttalelse... hvis de ser i dele-katalogen på din bil vil jo dette komme fram skulle en tro...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Når eg viste min 626 på biltilsynet med ett momo fighter, da såg de på dette og sa at alle momo var vel godkjente så dette såg han ikkje på.. Har brukt momo på nesten alle mine biler, og kun ett verksted som sa eg måtte fjerne dette, mistet en kunde han..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Så lengst rattet er godkjent av tuv så skal det vel strengt tatt ikke vær noe å sei på uansett...
min har gått gjennom 2 kontroller med dino ratt uten noe problem
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Christopher
0 RPM
0 RPM

Post by Christopher »

Hei, takk for masse gode svar!

Et par oppklarende punkter:

Jeg har akkurat samme ratt som det på bildet.

Aaby auto er autorisert mazda forhandler og verksted..

Kontroll av Styring er et punkt på eu-kontroll, det var i forbindelse med dette punktet at jeg fikk anmerkningen "Defekt/uorginalt ratt".

Jeg var innom der og hentet bilen min i går, og fikk diskutert saken med dem, og de ser ut i fra sine papirer at jeg har fått den godkjent med dette rattet tidligere (Skaffet tuv-papirer på rattet), men ettersom jeg ikke hadde registrert i vognkortet at bilen var modifisert måtte de seg papirene på nytt.
Jeg forsøkte å argumentere med at det ikke kunne være opp til meg å bevise at orginalrattet er orginalt, det måtte jo de vite de som var forhandlere og vekrksted på bilen. Da kaldte verksted-formannen in mekanikeren som saklig kunne fortelle meg at mx5 ALDRI hadde vært levert med Momo-ratt. Og dermed var saken avsluttet, tar bilen med til et annet verksted.

Hadde i tilleg en co som lå noe over grensen.. den ble målt til 8,85..
Men jeg opplevere også for tiden at det er noe rart med tomgangpå bilen når den er varm. Når jeg jeg sluipper gassen, så detter turtallet så lavt at motoren innimellom kveler seg, andre ganger bare fusker den og så "gynger" turtallet opp og ned mellom 1500 og 300,
Er det noen som har opplevd noe lignende? og evt vet hva man bør gjøre for å fikse?
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Christopher wrote: Men jeg opplevere også for tiden at det er noe rart med tomgangpå bilen når den er varm. Når jeg jeg sluipper gassen, så detter turtallet så lavt at motoren innimellom kveler seg, andre ganger bare fusker den og så "gynger" turtallet opp og ned mellom 1500 og 300,
Er det noen som har opplevd noe lignende? og evt vet hva man bør gjøre for å fikse?
Har opplevd det samme...
kan være luftmengdemåleren, skru den av og se om spjeldet går lett...

dette har vært diskutert tidligere, men jeg fant ikke tråden.. kanskje noen andre vet hva de kan søke på ?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply