EU-kontroll og ratt (og problem med variabelt turtall)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Skandaløst drittverksted. Latterlig at de de kan kalle seg autorisert mazdaforhandler og ikke ha peiling på mazda. Jeg kjører faktisk med uorginalt ratt i min bil, og mazda her i Kristiansand godkjente det på flekken ironisk nok..
User avatar
Christopher
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Christopher »

Luftmengdemåleren ja.. Da skal den skrus av i ettermiddag og kontrolleres! Er det en dyr sak å bytte om det skulle være den?

mvh
Christopher
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Koster 11500,- ny i norge... jeg fikk kjøpt en til 2000,- brukt

evt. kan du kjøpe ny her: (ca 3500,-)
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/780

Jeg hadde litt problemer med turtallet etter jeg fikk JR CAI, men det gikk forsåvidt å justere det noenlunde,
også ble jeg påkjørt og bilen stod på verksted i måneder... og LMM'en eiret inni og spjeldet satte seg fast.
Da ble det helt jæ... å bruke bilen.... :(

Nå har jeg renset den gamle, men har ikke testet den enda...

Bilen fungerer helt utmerket med den "nye" :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Christopher
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Christopher »

Dæng! Det var dyrt ja..

Har JR CAI, og hadde litt problemer med turtall tidligere, men det viste seg å være en vakum-slange som ikke var helt tett, bilen har gått fint i 2 år etter det. Det var først for 2-3 uker siden at den begynte å tulle, først litt, og så ble det bare værre.

Men når jeg får ut LMM, hvor "smooth" skal spjeldet gå? Merker jeg som ufaglært umiddelbart om det er der problemet ligger?

Christopher
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det tyder mer på falskluft. Både høy/ujevn CO og svigninger i tomgang er indikasjoner på dette. Sjekk at den svarte hetta på vakumuttaket bak på innsuget (mot torpedoveggen) er hel. Denne bruker å ryke etter en 10-15 år.
Kravet er vel 0.5 i CO så 8.5 er seriøst feil. Jeg hadde 0.02 med LinkECU btw 8)
User avatar
Christopher
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Christopher »

Oppdatering på saken om rattet:
NA ble lvert med to forskjellige ratt, et Momo og et Nardi.
Momo-rattet har delenr hos mazda NA08 32 980B.
Og er levert orginalt på bilen min.
Stor takk til Svein hos Mazda Norge.
(Prisen på dette rattet er forøvrig 5396 eks mva, men er ikke lagerført ...)

Så dette bekrefter bare opplysningen som har komme frem her, men dette burde Aaby auto godkjenne som offisiell kilde, og legge seg flate!veldig flate..
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

m1chael wrote:rattet er originalt. Var slik på min 91 brg også.. De kom med Momo først, så gikk de over til Nardi etter en stund..litt usikker på når
Jeg har Momo ratt og Nardi Torino girkule og handbrekkhåndtak på min 91 brg, levert originalt.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Christopher
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Christopher »

Nå ringte de fra Aaby og beklaget at de hadde tatt feil angående rattet :-)
Og de skulle gi meg gratis etterkontroll som plaster på såret..

Christopher
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

så bra da... :)
Last edited by HansBRG98 on 12 Sep 2005, 13:30, edited 1 time in total.
User avatar
Christopher
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Christopher »

Jepp, så nå gjenstår det bare å få fikset problemet med co og varierende turtall, så er alt bare velstand igjen!

Christopher
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

arildh har gjerne rett, men om du sjekker LMM så skal spjeldet gå meget lett!
er nesten ikke motstand i det...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

ser at du har sjekket slanger før og sånn, men har du prøvd å gå over alle ledninger, flenser, og koblinger med startgass? (er det ikke det man bruker?)

Bare sprut over, og hvis du merker noe forskjell i gange, så veit du jo hvor lekkasjen er. Hvis det skulle være noe lekkasje.

men kan jo være mye annet .. Lykke til
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

klarer du å justere den inn med gassen?
...kjøre den opp på 2000 o/m og slippe den sakte ned igjen, så den står stille ?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
OleV
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 23 Jun 2004, 02:00
Location: Stange
Contact:
Status: Offline

Post by OleV »

Šgodkjenne hvilket som helst ratt i Miata er vel ikke noe problem? -bare man har TÜV-papirer.

Kan de egentlig nekte hvis det er CE/E-merket og har TÜV-godkjenning?
User avatar
Christopher
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Christopher »

Hei takker for masse gode tips og råd.
Sjekket LMM, der gikk spjeldet rimelig lett.
Sort hette vakum-ting virket hel.

Fikk tips om å sjekke lambda-sonde, og vann-temp-måler ved å koble fra disse mens motor går for å se om det er noen endring i tomgangen. (Dette var tips fra en bilmekaniker som kjente til denne motoren).
Jeg er helt blank på hva dette kan gjøre med motoren min, er dette noe jeg bør forsøke?

Christopher
Post Reply