Skal handle mx-5/miata til uka og det jeg har råd til er 90-93. rundt der. så velger en billig 91-92 modell antageligvis. Da er det liksom ikke så mye å velge mellom i motorstørrelser, men kom over http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=880773 dette turbokittet. Har snakket med eieren (han er sikkert på forumet her også) men lurer på hva jeg trenger ekstra. Dvs eneste som mangler på kittet er vist intercoolern, men er det sånn at jeg trenger intercooler på turbo uansett trykk/styrke. Jeg kan ikke mye om dette, men er keen på å lære og har en som skal skru med meg. (mens jeg ser på).
Tenkte eventuelt uansett å kjøpe en billig cosworth intercooler å jeg er sikkert, men...
er det relativt enkelt og sette inn? dvs er det mye modifikasjoner som må til for plassens skyld? eller er det greit? har liksom ikke bilen her så får ikke sett.
spm om turbo i mx-5 (90-93)
Moderator: Styremedlemmer
Jeg som skal selge turbokitet. Du finner samme kitet under "selges" her inne. Selges selvkost 5800,- (hvis ikke kan det få ligge her) Du trenger ikke IC. Kitet som delene mine er fra, Greddy, har ikke IC i pakka si. Ang plass til IC kan jeg ikke hjelpe deg, da heller ikke jeg har noen bil å se oppi.
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Høres bra ut. da lurer jeg på to ting.
1. Hva med biltilsynet? er de noe glad i dette? noe prob å få det godkjent?
hva med papirer til dette? noen her som har gjort det før?
2. Mente å lese et sted at ved å bruke turbo øker man lufttilførsel på ett eller annet vis. men da burde man vel også øke bensintilførsel. (mulig jeg skriver dette litt feil da jeg ikke kan dette helt
) men at man eventuelt må bytte ECU eller hva det heter. styreprogrammet. til et som er tilpasset turbo.. noen tanker om dette?
1. Hva med biltilsynet? er de noe glad i dette? noe prob å få det godkjent?
hva med papirer til dette? noen her som har gjort det før?
2. Mente å lese et sted at ved å bruke turbo øker man lufttilførsel på ett eller annet vis. men da burde man vel også øke bensintilførsel. (mulig jeg skriver dette litt feil da jeg ikke kan dette helt

1) Alt er mulig
Når kom bilen til Norge? Om dette er etter 1996 må det betales hk-avgift. Må vise bilen, og fremlegge effektmåling. Det finns papirer på at andre har fått det godkjent. God kommunikasjon med dem på forhånd kan være lurt. EDIT: dem=BT
2) Det stemmer, turbo gir mer luft. Kan kjøre med minimalt trykk (0,2-0,3 med std bensinmengde) Kan montere 1 el 2 ekstra dyser på innsuget som styres av en trykkbryter, samt en tenningsforsinker (fra MSD el lign) Vet ikke hva denne løsningen koster. Andre alternativet er datasprut, det koster vel 10-15 tusen. Da er det mange muligheter for oppgraderinger i ettertid uten å mer tenke på annet enn å mappe dataspruten. Dyrest, men best

2) Det stemmer, turbo gir mer luft. Kan kjøre med minimalt trykk (0,2-0,3 med std bensinmengde) Kan montere 1 el 2 ekstra dyser på innsuget som styres av en trykkbryter, samt en tenningsforsinker (fra MSD el lign) Vet ikke hva denne løsningen koster. Andre alternativet er datasprut, det koster vel 10-15 tusen. Da er det mange muligheter for oppgraderinger i ettertid uten å mer tenke på annet enn å mappe dataspruten. Dyrest, men best

-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Vær grei å ikke kalle dem Biltilsynet.. det heter Statens vegvesen nå, søker man på biltilsynet på nettet kommer man til en lureside... 
Tulleside: http://www.biltilsynet.no/

Tulleside: http://www.biltilsynet.no/
Last edited by EspenAndre on 02 Oct 2005, 15:27, edited 1 time in total.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Du kan også øke bensintrykket med å montere en ekstra bensintrykk regulator. Evt montere en slags piggyback som lurer motorstyringa til å gi mere bensin.
IC er det plass til foran radiatoren. Det enkleste er å tilte radiatoren bak, og føre røra over.
Har bilen AC, så funker ikke denne løsninga (pga AV radiatoren) Muligens det går å tilte den også, men har ikke sjekket det..
IC er det plass til foran radiatoren. Det enkleste er å tilte radiatoren bak, og føre røra over.
Har bilen AC, så funker ikke denne løsninga (pga AV radiatoren) Muligens det går å tilte den også, men har ikke sjekket det..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive