spm om turbo i mx-5 (90-93)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

spm om turbo i mx-5 (90-93)

Post by Fred »

Skal handle mx-5/miata til uka og det jeg har råd til er 90-93. rundt der. så velger en billig 91-92 modell antageligvis. Da er det liksom ikke så mye å velge mellom i motorstørrelser, men kom over http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=880773 dette turbokittet. Har snakket med eieren (han er sikkert på forumet her også) men lurer på hva jeg trenger ekstra. Dvs eneste som mangler på kittet er vist intercoolern, men er det sånn at jeg trenger intercooler på turbo uansett trykk/styrke. Jeg kan ikke mye om dette, men er keen på å lære og har en som skal skru med meg. (mens jeg ser på).
Tenkte eventuelt uansett å kjøpe en billig cosworth intercooler å jeg er sikkert, men...

er det relativt enkelt og sette inn? dvs er det mye modifikasjoner som må til for plassens skyld? eller er det greit? har liksom ikke bilen her så får ikke sett.
User avatar
OleV
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 23 Jun 2004, 02:00
Location: Stange
Contact:
Status: Offline

Post by OleV »

Jeg som skal selge turbokitet. Du finner samme kitet under "selges" her inne. Selges selvkost 5800,- (hvis ikke kan det få ligge her) Du trenger ikke IC. Kitet som delene mine er fra, Greddy, har ikke IC i pakka si. Ang plass til IC kan jeg ikke hjelpe deg, da heller ikke jeg har noen bil å se oppi.
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Høres bra ut. da lurer jeg på to ting.
1. Hva med biltilsynet? er de noe glad i dette? noe prob å få det godkjent?
hva med papirer til dette? noen her som har gjort det før?

2. Mente å lese et sted at ved å bruke turbo øker man lufttilførsel på ett eller annet vis. men da burde man vel også øke bensintilførsel. (mulig jeg skriver dette litt feil da jeg ikke kan dette helt :oops: ) men at man eventuelt må bytte ECU eller hva det heter. styreprogrammet. til et som er tilpasset turbo.. noen tanker om dette?
User avatar
OleV
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 23 Jun 2004, 02:00
Location: Stange
Contact:
Status: Offline

Post by OleV »

1) Alt er mulig :wink: Når kom bilen til Norge? Om dette er etter 1996 må det betales hk-avgift. Må vise bilen, og fremlegge effektmåling. Det finns papirer på at andre har fått det godkjent. God kommunikasjon med dem på forhånd kan være lurt. EDIT: dem=BT

2) Det stemmer, turbo gir mer luft. Kan kjøre med minimalt trykk (0,2-0,3 med std bensinmengde) Kan montere 1 el 2 ekstra dyser på innsuget som styres av en trykkbryter, samt en tenningsforsinker (fra MSD el lign) Vet ikke hva denne løsningen koster. Andre alternativet er datasprut, det koster vel 10-15 tusen. Da er det mange muligheter for oppgraderinger i ettertid uten å mer tenke på annet enn å mappe dataspruten. Dyrest, men best :)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vær grei å ikke kalle dem Biltilsynet.. det heter Statens vegvesen nå, søker man på biltilsynet på nettet kommer man til en lureside... :)

Tulleside: http://www.biltilsynet.no/
Last edited by EspenAndre on 02 Oct 2005, 15:27, edited 1 time in total.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Du kan også øke bensintrykket med å montere en ekstra bensintrykk regulator. Evt montere en slags piggyback som lurer motorstyringa til å gi mere bensin.
IC er det plass til foran radiatoren. Det enkleste er å tilte radiatoren bak, og føre røra over.
Har bilen AC, så funker ikke denne løsninga (pga AV radiatoren) Muligens det går å tilte den også, men har ikke sjekket det..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Ingen problem og tilte radiator bakover iværtfall. SÅnn ble det gjort hos meg:

Image


Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Men hva gjorde du med AC radiatoren ?

Hvis du har en ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

OleV wrote:Kan montere 1 el 2 ekstra dyser på innsuget som styres av en trykkbryter,
Denne løsningen tror jeg ikke mange har brukt på MX5/Miata installasjoner...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

HansT wrote:
OleV wrote:Kan montere 1 el 2 ekstra dyser på innsuget som styres av en trykkbryter,
Denne løsningen tror jeg ikke mange har brukt på MX5/Miata installasjoner...
Fiasko løsning. Slikt gjorde de på 80-tallet... uten hell. Til og med en AFPR er bedre enn de greiene der.
User avatar
OleV
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 23 Jun 2004, 02:00
Location: Stange
Contact:
Status: Offline

Post by OleV »

Aner ikke om det har blitt brukt på miata, men vet om en omega A 2,0 som fikk en T3 og den løsningen. Funka bra på den. Mulig den fikk litt mye bensin, men gikk da hver dag en liten evighet.

Ville kanskje satsa på datasprut, men...
Post Reply