Start problemer!!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

HansBRG98
Status: Offline

Start problemer!!

Post by HansBRG98 »

Til dere som har greie på dette her…

Hva kan skyldes når sylinder nr.3 har ingen kompresjon og sylinder nr. 4 har lite kompresjon. Sylinder nr.1 og 2 har bra kompresjon..

Symptom: Vanskelig å starte når motor har stått over natta.(ikke sommerhalvåret)
Når motor er varm, starter den med en gang.

Kom med forslag! :?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Skeiv topp + dårlig toppakning ??
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Siden du kjører uten trykkluft er det nok ikkje stemplene som er blåst huller i, er nok pakningen din eller ventiler, men rart om ventilene skulle brenne seg på 2 sylindre,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Vidar wrote:Skeiv topp + dårlig toppakning ??
:?: Vidar, hvordan kan det ha skjedd?
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Det er ikke noe uvanlig utlufting av trykk i oljekanaler ?
Ikke noe forsvinnende kjølevann, eller kjølevann som blir grøtete?

Legger ei krone på det vidar sier, eller at det de foringene som holder rundt ventilene som er gåene, men da ville du som sagt merket det med at den lufter ut mye, og at eksosen ville blitt blå.

Ellers har stempelringene/stempel takket for seg ;)

Har du prøvd sylinderlekkasjetest, for å høre etter hvor det kommer hen?
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

hvit eksos når den starter til slutt. har fyllt på kjølevann noen måneder tilbake, men grøtete veit jeg ikke. Synes den bruker mer olje...sylinderlekkasjetest har jeg ikke prøvd. hva med ventilene, er noen defekte, kan vel det skape kaldstart trøbbel :?:
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Det er det ja. Hvis du får tak i sylinderlekkasjetest, ville jeg prøvd det. Da åpner du opp påfyllingen til kjølevann, og ser om det bobler. Hør etter noe susing fra utlufting i blokk/topp, susing i eksosanlegget, eller fra luftfilter.

Det kan jo være noen ventiler som er brent av eller har blitt slitt over år`a. Er du heldig, så må bare ventilsetene og ventiler slipes.

Har du sylinderlekkasjetest ?
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

nei, har ikke sylinderlekkasjetest. Men verkstedet anbefaler nye ventiler, 8.stk. De gjorde det på en annen MX-5 og det ble bra!
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Og hvor mye skal de ha for det ?
Hadde det vært opp til meg, så ville jeg tatt av topplokket, og brukt vakumtester på alle ventilene. Da vil du hvertfall finne ut om det er der problemet ligger.

Men det er det verktøyet man trenger.. :(
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

har ti tommeltotter og ingen verktøy..:)
de skal ha 15000,- inkl.gratis leiebil.:(
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Og hvis man åpner opp selv, kan man finne 2 stk ødelagte ventiler, som koster 1000 kroner stykket?

Er jo opp til deg da, men du kjenner ingen gode venner som er mekanikere da?

EDIT: Har de sett på motoren, forresten? Og var røyken noe hvitere nå enn før ?
Last edited by MagnusAntony on 05 Oct 2005, 15:17, edited 1 time in total.
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Skjønner ikkje heilt hvordan de kan annbefalle 8 stk nye ventiler, uten å ha sett.. merkeligt disse verskstedene, og funker ikkje dette så bytter de de resterende då eller, hmmm hadde eg bodd nærmere skulle eg ha hjulpet deg, kos å mekke mazda..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Er ikke så vanskelig å skru av toppen..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

de har "sett" på'n i 14 dager...:( i januar...

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... problemere
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hmm. Jeg ville prøvd en sylinderlekkasjetest, og så skrudd av toppen. Er ikke noe sånn verksted hvor du kan leie plass og skru selv i nærheten da ?

Hvis det er dårlig komp så tyder det hvertfall på dårlige ventiler, dårlig topp pakning eller dårlig stempelfjærer. Og det skal ikke du betale 15 000 for å få fikset, det er jo nesten ikke jobb i det hele tatt.
Post Reply