MX5 Sjuke?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
tho-edv
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2005, 02:00
Location: Røyken
Status: Offline

MX5 Sjuke?

Post by tho-edv »

Brente innsugsventiler sjuke på B6 med mekaniske løftere? Skifta innsugsventil og stempelringer på 98mod. min.. Brukte olje og hadde kun 3 bar på komp. test på syl.3 Bilen hadde kun gått litt over 80000..
Så at en annen her også hadde tatt noen ventiler.. Noen som vet intervallen på sjekking av ventilklaringer?
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Hei?!
Er ikke mye å sjekke på.. HYDRAULISKE løftere er greie sånn :)

Har du behov for shims eller har stilleskruer på vippearmene dine, tror jeg jommen du har fått feil motor i bilen din!

En kollapset/dårlig hydraulisk løfter vil du jo høre som tikking, men det kan ikke "stilles" vekk..
Motorflush+ny olje, eller bytte løfter hvis det ikke hjelper.

Serviceskjema/intervall finner du under nedlastinger til venstre <<- men ingenting om hverken kompresjonstest eller ventiler her..
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Er det ikkje mekaniske på nb da, mine blei justert før eg kjøpte min blei eg fortalt.. Men er ikkje sikker, men etter hva eg har funnet ut er dette en av oppgraderingene på mx5 motoren..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
alr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 133
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandvika
Status: Offline

Post by alr »

NB-motoren har mekaniske "løftere", ja.
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

:oops: Bøyer meg i støvet... og beklager!

Du har jo BP-4W motoren "tho-edv", med massive løftere og shims.. det amerikanerne kaller "99-00" siden de ikke hadde 98-modellen..

Massive løftere :
Image

Brente ventiler kommer jo gjerne av for lite klaring, og verkstedboka til Mazda anbefaler sjekk av klaring i samme intervall som bytte av regreim (9000-9500mil). Det er litt av en jobb vil jeg tro.. måle, av med kammene, skaffe shims (i original +/- klaring tykkelse), på igjen med kammene, måle igjen, mulig shimse oppigjen de som var for altfor trange en gang til osv..
Mazda bruker et spesialverktøy som gjør at du slipper å ta av kammene for dette.
Lekker noen ventiler, er det jo fristende å friske oppigjen alle ventilsetene og slipe ventilene.. og da er det jo bare å shimse oppigjen alle...kjøre inn, og måle igjen etter noen hundre mil.
Ser de finnes i 0,025mm steg, så det blir endel finmåling!
Kan ikke se noen nettbutikker i farta som har shims til disse motorene heller (?).
Eneste advarselen jeg har sett, er å ikke bytte shims med en magnet, da de herdede shims'ene blir lett magnetisert - og vil da begynne å samle eventuelle metallpartikler fra olja.. not good!

Mye angående dette på NB-seksjonen av Miata.net forumet (valve lash adjustment).

Fant at Solomiata har en bra liten gjennomgang av motorene :
( http://members.aol.com/solomiata/MX5Engine.html )
The 1999-00 Miata uses basically the same 1.8 ‘B’ as the 1994-1997 but it was again revised. The 'BP-4W' engine uses a block with higher compression pistons to 9.5:1 from 9.0:1. The head had the most enhancements, the intake ports were raised from 39 degrees to 51 degrees to create a straighter flow path (the exhaust ports did not change), the hall effect cam angle sensor (CAS) was removed from the back of the head and replaced with a magnetic sensor and toothed wheel on the front of the crankshaft (a second magnetic sensor was added to the intake cam gear pulley to verify timing), and solid lifter camshafts with advanced timing, more duration and lots more intake lift were introduced.


Har konset for mye på NA-modellene, har vurdert å bygge om til en -98 1.8-motor, men kun tittet på givere, ecu, fester og akslinger etc.. var ikke klar over at toppen var helt omarbeidet..

Lykke til med NB'en ihvertfall!
*så lærte jeg noe nytt idag også :mrgreen:
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Så at en annen her også hadde tatt noen ventiler.. Noen som vet intervallen på sjekking av ventilklaringer?
sa tho-edv

det var meg

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... highlight=[/quote]
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Men man hører vel det godt da man får for lite klaring, vil da tikke endel. så tikker bilen deres så ta en justering,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
tho-edv
0 RPM
0 RPM
Posts: 10
Joined: 28 Mar 2005, 02:00
Location: Røyken
Status: Offline

Post by tho-edv »

mxLars wrote::oops: Bøyer meg i støvet... og beklager!

Du har jo BP-4W motoren "tho-edv", med massive løftere og shims.. det amerikanerne kaller "99-00" siden de ikke hadde 98-modellen..
Har b6 motor! 1.6!
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Regel nr 1 forhindrer slike misforståelser!
1. Skriv medlemsnr. og hvilken modell du har samt
modifikasjoner i signaturen, så slipper du å huske det hver gang..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply