ET på miata?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

ET på miata?

Post by friskus »

hva er et på felgene på en miata?

Står 38 på de felgene jeg har på.

Hvordan blir det med et 26?
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Originalt på NA er ET=45mm.

Felger med ET=26mm kommer sikkert fra en gammel BMW E30, og har ingenting å gjøre på en MX5.
Kan godt være de passer og ikke tar borti, men den gode følelsen i bilen kommer garantert å gå til helvete! Lavt innpress fører til økt sporing, mer slitasje på hjullager og en bil som generellt er rampete og upresis å kjøre.

Dersom du har mulighet til det, bør du prøve å få tak i felger som har innpress nærmest mulig 45mm.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

hva ER impress egentlig? Hva slags mål er det?

Disse felgen kommer fra en honda civic.
Var en som ville bytte disse mot mine.
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Ikke så lett å forklare på en forståelig måte....

Innpress er et mål som angir hvor mye felgen bygger ut i hjulbuen. Kort fortalt vil en felg med 25mm innpress komme 20mm lenger ut i hjulbuen enn en tilsvarende felg med 45mm innpress (gjelder kun dersom felgbredden er den samme på begge felgene).
Dette medfører større sporvidde, samt en del andre problemer jeg nevnte i innlegget ovenfor.

På mange biler merker man ikke disse problemene i særlig grad, men på MX5'en var det helt utrolig hvor stor forskjell det gjorde når jeg skiftet til felger med rett innpress. Sylskarp turn-in, bedre tilbakemelding i rattet og nesten ikke sporing var de egenskapene som forbedret seg mest for min del.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

han ville bytte likt. disse er en sesong gamle med slitte dekk på framhjula. Elelrs strøkne. Jeg har prøvd å slege mine splitter nye 15" i et halvt år nå, men ingen som vil ha. tenkte kanskje det var litt lettere å få solgt disse om de ikke ble noe gode å kjøre med. eller hva tror du?
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Det er lettere å svare på hvis du sier boltsirkel, størrelse og type.. ;)
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

RotaryPower wrote:Det er lettere å svare på hvis du sier boltsirkel, størrelse og type.. ;)
Mine eller 17"-erne?
17": Fikk bare bilde, og navn. PW var navnet. De var i chrome. ET-26 og 4*100. Slitte dekk på 2 hjul.

Mine:
Carzept 15" (husker ikke helt undernavnet), 4*100, Spesiell lakk(Chrome/gunmetal), ET-38. Kjøpt i juni, kjørt med i 3 måndter, samme med dekka. Bilde:
http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=822900
User avatar
RonnyG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by RonnyG »

En annen ting du bør være oppmerksom på er at det ikke er tillatt med det store avviket av innpress. Tror faktisk det er fare for at dekket kommer til å stikke utenfor hjulbuen 8O

Har selv stålfelger på vinterdekkene med inpress på 38 mm (BMW-felger) og disse er akkurat innenfor kravet mht avvik.
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

har nå fått tilbud om 17" felger med ET-35. Skal være 45 på miata, men jeg har 38 på felgene som stå på nå og ingen problemer. Tror dere det går bra med 35 da?
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

et 35 skal gå fint hadde det på min før... hadde faktisk det inskrevet i vognkortet og
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Post by TraZan »

John_91BRG wrote:Ikke så lett å forklare på en forståelig måte....

Innpress er et mål som angir hvor mye felgen bygger ut i hjulbuen. Kort fortalt vil en felg med 25mm innpress komme 20mm lenger ut i hjulbuen enn en tilsvarende felg med 45mm innpress (gjelder kun dersom felgbredden er den samme på begge felgene).
Dette medfører større sporvidde, samt en del andre problemer jeg nevnte i innlegget ovenfor.

På mange biler merker man ikke disse problemene i særlig grad, men på MX5'en var det helt utrolig hvor stor forskjell det gjorde når jeg skiftet til felger med rett innpress. Sylskarp turn-in, bedre tilbakemelding i rattet og nesten ikke sporing var de egenskapene som forbedret seg mest for min del.
Hei. Det du sier blir riktig, men ET, innpress eller offsettt betyr " ut fra senter av felgen. 0 i ET,innpress eller offset, betyr at annleggsflaten på felgen ligger like langt fra innerside som ytterside av felgen. Normalt vil en felg til MX5 i 6,5/7/7,5 i bredde ligge på 35 i offsett/innpress/ET. De fleste felger kommer med godkjenningspapirer hvis de har en sporviddeforandring på mer enn 15mm. Det vil si en offset forandring på mer en 7,5mm. Normalt på MX5, er ca ET 38 på 5,5" og ET35 på 6, og 6,5 . Kjører 7,5 x 16 med 215/40R16 ET 35, med tüv papirer, og har veldig god plass. Vet at andre har 8" og 9". Klart at det ikke er så god plass innover, derfor må bredere felger bygge utover. Altså mindre innpress/offsett/ET.
Bare nevne det med sporing.
BRA dekk sporer IKKE, samme hvilket offset/innpress/ET du har. Hvis bilen er forstilligsjustert, etter bytte av hjul, eventuelt senkesett, og bilen sporer, helt klart. FEIL DEKKMERKE! Noen dekkmerker sporer, andre ikke. Sånn er det bare.
Måtte bare.......
Er så mye rare meninger her, og dette var min!!!!!!!!!!!!
1990 Miata 1,6
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

dekkbredde etc.

Post by midget77 »

Som sommerdekk har jeg 215/45x16 dekk på felg med et45.

Bilen er skjønn i svinger på god vei, men hvis veien er slitt, slik den dessverre ofte er i Fredrikstad, sporer bilen. Den drar bannsatt til siden, noe som kan komme overaskende på en stakkar. Dette selv om det er korrekt innpress på felgene.

Både sønn og datter har ferske førerkort, og de kommer nok til å ha lyst til å kjøre den lille røde innimellom til sommeren. Jeg biter i det sure korset(eplet, hvetebrødet elns) og kjøper dekk i originaldimensjonen til sommeren.

Det jeg ikke er sikker på er hvilke dekk man skal velge.

Toyo proxes—skal visst ha litt dårlig veigrep i svinger på vått føre.

Michelin energy – de same dekka jeg har på renaulten, rimelige.
http://makeashorterlink.com/?R1AF5249C
Michelin pilot exalto—dritdyre
http://makeashorterlink.com/?D2BF1249C
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

har toyo proxess t1-s i 225/40-16.. har ikke kjørt de på vått føre da jeg satte bilen inn for vinterlagring rett etter at jeg kjøpte den, men på tørt føre er de eksemplariske.. såg for meg at så brede dekk ville spore enormt men det er ingenting problem.. :) har derimot to kompiser med civic den ene på falkendekk som danser alle veier på småsporete vei og den andre på billige auroradekk som faktisk er ganske retningstabil, de kjører med samme dim og innpress.. så at forskjellige biler foretrekker forskjellige typer dekk er helt sikkert.. og myten om at brede dekk sporer mer enn smale dekk er en sannhet med mange modifikasjoner.. :P
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Re: dekkbredde etc.

Post by Oas »

midget77 wrote:Som sommerdekk har jeg 215/45x16 dekk på felg med et45.
jeg ville ha tatt en hjulstilling kontroll før jeg byttet dekk.
Eventuelt justert inn spissinga litt.
Kjører selv på 215/45x16 på ET 45 (orginal felg) ingen sporing.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: dekkbredde etc.

Post by midget77 »

Oas wrote: jeg ville ha tatt en hjulstilling kontroll før jeg byttet dekk.
Eventuelt justert inn spissinga litt.
Kjører selv på 215/45x16 på ET 45 (orginal felg) ingen sporing.
Det var en god ide. Det blir vel billigere enn å kjøpe fire nye dekk i alle fall.. :idea:

Bør det gjøres med 16" på og en evt to passasjerer?

Hvilke firmaer kan slikt som dette? Originalverksted eller noen særere?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Post Reply