Godkjent kontra ikke-godkjent

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Godkjent kontra ikke-godkjent

Post by Fred »

Hva er den store forskjellen på å få en turbo godkjent eller ikke få den godkjent?

Er det slik at en ikke-godkjent turbo vil aldri få godkjent f.eks eukontroll før du har fjernet den. og f.eks om du blir stoppet i teknisk kontroll vil du måtte fjerne den (eventuelt bot) eller er det slik at ikke-godkjent vil si at den ikke er registrert i vognkort og ellers ikke har noe å si?

Regner med at det er slik at du ikke får kjøre med den i det hele tatt.

Hvordan gjør isåfall dere med Turbo som ikke er godkjent? montert det rett etter forrige eu kontroll og kjører og håper at dere ikke blir stoppa. regner med at det er en bot om det er slik ta dere skulle ha registrert dne og betalt avgift (for de som har så ny bil eller ny importerT)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Er vel også slik at hvis de finner ut av det ved kollisjon, så kan de faktisk kreve forsikringen som ugyldig. Og da kan du stå igjen med å betale alt selv, og det er ikke så gjevt.

Er ikke helt sikker, men dette har jeg fått intrykk av.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Riktig som RotaryPower sier...
Du kan få avkortet forsikringsutbetaling evt. ingen utbetaling... og hvis du har skadet noe/noen andre så kan også det bli ditt ansvar....

Slikt vil naturligvis gi deg meget dårlige forsikringsvilkår senere, det er også mulig å få minus-bonus....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

tipper bilen også har mer verdi med godkjent en ikke..... :D
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Forsikringspremien ligger betraktelig høyere for en turbomotor enn for en standardmotor.
Jeg tror man kan si det slik at forsikringsselskapet gir deg ingen goodwill hvis du har montert turbo uten godkjenning.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Men da lurer jeg litt på hvorfor folk i det hele tatt gidder å montere turbo som ikke er godkjent...... (foruten gleden ved kjøringen)

Får vel møte opp på trafikkstasjonen og snakke med noen hvordan man gjør det og hvordan man kan få den godkjent. er jo folk som har fått den godkjent før..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Noe jeg lurer litt på, så jeg kan jo likesågodt ta det i samme tråd. Når du monterer turbo og får det godkjent i vognkort, hva må man gjøre videre med forsikring da? Skal man ringe å si ifra, og hvor mye stiger forsikring eventuelt?
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

det tror jeg er opp til hvert enkelt forsikringsselskap hva de gjør.... noen vil sikkert ikke ha deg som kunde i det hele tatt tenker jeg
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Forsikringsselskapet mitt sa det ikke var noe forskjell på om jeg hadde montert kompressor eller ikke. Så lenge det var godkjent av biltilsynet.
Men jeg ville ikke få noe mere utbetalt hvis bilen blir stjælt.. Men det er jo bare å heve beløpet på montert ekstrautstyr..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Fred93LE wrote:Men da lurer jeg litt på hvorfor folk i det hele tatt gidder å montere turbo som ikke er godkjent...... (foruten gleden ved kjøringen)
Du svarer vel egentlig her på ditt eget spørsmål.. :wink:

Den "gleden" må du ikke undervurderer....
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Ved en EU kontroll skal en flink kontrollør anmerke et turbo kit, senkefjærer, kufanger og annet mikk makk som ikke er standar/godkjent med en 2'er under feltet "forevisning trafikkstasjon".

Med andre ord så skal vel alt som endres på en bil godkjennes og innskrives i vognkortet, og hvis det er gjort da kan ikke kontrolløren si noe som helst. :)
t_huseby ---> Redrider
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

jeg hadde bilen på kontroll i oktober. gikk fint igjennom med JR supercharger, lite momoratt, sparco bøtteseter, ikke orginale speil, lowpro lykter, "lexus" baklykter(altezza), sport grenrør og eksos.. har godkjent koni senkesett da :) men om du tar det på et lokalt verksted på landet er ingen ting umulig tror jeg :lol:

fikk anmerkning på slitte bremseklosser bak da :?

forresten noen som vet hvordan jeg gjør det når jeg ikke rakk å vise utbedring av bremseklossene bak før bilen ble vinterlagret? går det greit å forklare situasjonen til biltilsynet og få utsettelse på ny visning til våren om jeg leverer inn skiltene i mellomtiden?
Tidligere bil: 1991 råskinn
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Vil tro du må vise bilen din før du får skilter på den til våren. ville gjort det med en gang eg, greit å ha bilen klar, plutselig er våren her og du får ikkje time..
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

supercharged wrote:jeg hadde bilen på kontroll i oktober. gikk fint igjennom med JR supercharger, lite momoratt, sparco bøtteseter, ikke orginale speil, lowpro lykter, "lexus" baklykter(altezza), sport grenrør og eksos.. har godkjent koni senkesett da :) men om du tar det på et lokalt verksted på landet er ingen ting umulig tror jeg :lol:

fikk anmerkning på slitte bremseklosser bak da :?

forresten noen som vet hvordan jeg gjør det når jeg ikke rakk å vise utbedring av bremseklossene bak før bilen ble vinterlagret? går det greit å forklare situasjonen til biltilsynet og få utsettelse på ny visning til våren om jeg leverer inn skiltene i mellomtiden?
hadde samme problem, bare at jeg venta på deler. biltilsynet sa at eneste kriteriet var at bilen ikke skulle kjøres før den var godkjent. så sto den på verksted var det greit, dette gjaldt vel og merke uker og ikke måneder, men... ring og hør.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

Fred93LE wrote:
supercharged wrote:jeg hadde bilen på kontroll i oktober. gikk fint igjennom med JR supercharger, lite momoratt, sparco bøtteseter, ikke orginale speil, lowpro lykter, "lexus" baklykter(altezza), sport grenrør og eksos.. har godkjent koni senkesett da :) men om du tar det på et lokalt verksted på landet er ingen ting umulig tror jeg :lol:

fikk anmerkning på slitte bremseklosser bak da :?

forresten noen som vet hvordan jeg gjør det når jeg ikke rakk å vise utbedring av bremseklossene bak før bilen ble vinterlagret? går det greit å forklare situasjonen til biltilsynet og få utsettelse på ny visning til våren om jeg leverer inn skiltene i mellomtiden?
hadde samme problem, bare at jeg venta på deler. biltilsynet sa at eneste kriteriet var at bilen ikke skulle kjøres før den var godkjent. så sto den på verksted var det greit, dette gjaldt vel og merke uker og ikke måneder, men... ring og hør.
ventet på deler jeg også. leverte bilen på verksted for EU kontroll og skift av bremseklosser. viste seg at bremseklossene ikke passet, noe som tyder på at jeg antageligvis har 1.8 bremser :D

fikk ikke de nye 1.8 greenstuff klossene før bilen ble lagret :? men skal ringe dem å høre
Tidligere bil: 1991 råskinn
Post Reply