Kjølesystem som lekker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Troeste
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Kjølesystem som lekker

Post by Troeste »

Har en bil som lekker kjøleveske. Bestillte nye silkonslanger fra MX5parts og skiftet alle slangene unntatt en da jeg ikke helt forstod hvor denne skulle sitte. Bilen tømtes fortsatt for væske. Skiftet så vannpumpe, registerreim og termostat. Probmlemet ble ikke borte. Men så i dag i nysnøen fikk jeg se små blå prikker. Jeg fant fram lommelykta og fant lekasjen. Den slangen jeg ikke skiftet som har delenummer BPE8 13-681 og sitter på undersiden av innsugsmanifoilen. Det er umulig å se noe her, så spørsmålet blir:

Hva må jeg fjerne for å komme til her? Eller hvordan skifter jeg denne slangen?
Svart 94 Miata 1,8L
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

Har nå funnet ut at det ikke er slangen jeg trodde det var. Det lekker på baksiden av motoren (inn mot kupeen) i nærheten av temperatursensoren. Det går en slange fra oljekjøleren og inn der, trodde det var denne,men den skal jo ikke inneholde frostveske??
Svart 94 Miata 1,8L
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

1.8 mx5ene har en varmeveksler/oljekjøler.. denne går det vann igjennom ja. så slangene fra den kan også lekke
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

De slangene er ikke med i settet fra MX5parts. Men uansett ser det særdeles kronglete ut å skifte disse.
Svart 94 Miata 1,8L
Troeste
0 RPM
0 RPM

Post by Troeste »

Har nå skiftet slangen. Det var en forferdelig drittjobb der jeg måtte fikle med ei nebbtang i ca en times tid. Måtte heise opp bilen og gå inn nedenifra for å få løsnet slangen under innsugsmanifoilen. Det ver nesten værre å få slangen på igjen, men nå er det gjort og bilen lekker ikke lenger!!
Svart 94 Miata 1,8L
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518

Post by Fred »

Grattis, hater sånne jobber som ødelegger hender (blø overalt) og sitter og prøver og prøver og prøver samme tingen om og om igjen..

men du verden hvor deilig det er når det er gjort.. :mrgreen:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply