Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Etter utsagn fra Kodvaag som har hatt en del vogner:
kodvaag wrote:Jeg har alltid benyttet flg. oljer:
Gear kasse og øvre del skal ha samme type olje.
Bruk Valvoline Durablend GL-4 SAE 75W-90
Differensial, med sperre, skal ha:
Valvoline HP GL-5 LS Forkortelser betyr hypoidolje og limited slip
Kjøpte jeg disse to til bilen, men ifølge "lista" der jeg kjøpte olja skulle bilen har GL-5 på girkassa også. Jeg kjøpte med GL-4 da jeg stoler på kodvaag.. hehe, men tenkte å høre her da han sier at å bruke gl-4 på en bil som skal ha gl-5 og motsatt kan ødelegge girkassa.
Hørte det sto gl4/5 under panseret. og ethusiast manual sier "API Service GL-4 OR Gl-5 SAE 80W-90. så er vel ikke noe å lure på, men tenkte å høre.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Fred93LE wrote:Etter utsagn fra Kodvaag som har hatt en del vogner:
kodvaag wrote:Jeg har alltid benyttet flg. oljer:
Gear kasse og øvre del skal ha samme type olje.
Bruk Valvoline Durablend GL-4 SAE 75W-90
Differensial, med sperre, skal ha:
Valvoline HP GL-5 LS Forkortelser betyr hypoidolje og limited slip
Kjøpte jeg disse to til bilen, men ifølge "lista" der jeg kjøpte olja skulle bilen har GL-5 på girkassa også. Jeg kjøpte med GL-4 da jeg stoler på kodvaag.. hehe, men tenkte å høre her da han sier at å bruke gl-4 på en bil som skal ha gl-5 og motsatt kan ødelegge girkassa.
Hørte det sto gl4/5 under panseret. og ethusiast manual sier "API Service GL-4 OR Gl-5 SAE 80W-90. så er vel ikke noe å lure på, men tenkte å høre.
GL-4 og GL-5 er vel kvalitetsbetegnelser, GL-5 er best (arrester meg om jeg tar feil her)! Mener og huske at det kun står GL-5 i verkstedboken min
GL-5 er en "kraftigere" olje som er mest beregnet for bruk i diffrensialer.
GL-4 er en mer "smidig" olje som er mest beregnet for bruk i transmission/girkasser. Synkroniserings ringene "trives" bedre i denne oljen, noe man merker på girskifte.
Det finnes også en kombi olje (GL-4/GL-5) som tilfredstiller kravene til både girkasser og diffrensialer, men min erfaring sier at den helt klart ikke gir så fine girskift som en ren GL-4.
Når kunder klager på treg giring, hjelper det å bytte til ren GL-4 helsyntetisk, hvis vi vet at det er brukt en kombi olje tidligere. På eldre 323 og 626 ble det også byttet til ATF olje faktisk. (automatic transmission fluid)
Last edited by t_huseby on 03 Jan 2006, 17:01, edited 1 time in total.
Da bør vi bruke gl4 på gir og gl5 på diffene da, er det noe merke som er bedre enn andre, tenkte eg skulle skifte på min nå,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
På verkstede hvor jeg jobber bruker vi Castrol SMX-S fullsynt. GL-4. Det sies at den er veldig bra, og jeg har selv brukt den på bilen min. Slet litt med å gire fra 1. til 2. gir når det var kaldt, men det er ikke noe problem nå lenger med Castrol olja. Mener å huske at den har 75w/85 viskositet.
På diff'en så bruker jeg olje fra Esso. ( den heter GEAR OIL TDL 75w/90 GL4/GL5 MT.) Det er en kombi olje, og er vel en helt ok olje til å bruke i en diff. Er jo ikke like lett "kjenne" om diff olja er bra eller dårlig slik man kan til en viss grad med gir oljer. Vi har en olje som er ren GL-5 men den har også betegnelsen LS, og da er den beregnet kun for diff'er med lamell diffbrems. Så da ble det kombi olje på min diff.
Last edited by t_huseby on 03 Jan 2006, 17:03, edited 1 time in total.
Jeg havna på Valvoline etter å lest hva kodvaag brukte... han har jo hatt nok biler til at det iallefall funker godt Ellers var konklusjonen på en del tråder at "kjøp et merke som er kjent". resten var det forskjellige meninger om.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition