gl-4 eller gl-5 på na?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518
Status: Offline

gl-4 eller gl-5 på na?

Post by Fred »

Etter utsagn fra Kodvaag som har hatt en del vogner:
kodvaag wrote:Jeg har alltid benyttet flg. oljer:
Gear kasse og øvre del skal ha samme type olje.
Bruk Valvoline Durablend GL-4 SAE 75W-90

Differensial, med sperre, skal ha:
Valvoline HP GL-5 LS Forkortelser betyr hypoidolje og limited slip
Kjøpte jeg disse to til bilen, men ifølge "lista" der jeg kjøpte olja skulle bilen har GL-5 på girkassa også. Jeg kjøpte med GL-4 da jeg stoler på kodvaag.. hehe, men tenkte å høre her da han sier at å bruke gl-4 på en bil som skal ha gl-5 og motsatt kan ødelegge girkassa.

Hørte det sto gl4/5 under panseret. og ethusiast manual sier "API Service GL-4 OR Gl-5 SAE 80W-90. så er vel ikke noe å lure på, men tenkte å høre.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Re: gl-4 eller gl-5 på na?

Post by AJF »

Fred93LE wrote:Etter utsagn fra Kodvaag som har hatt en del vogner:
kodvaag wrote:Jeg har alltid benyttet flg. oljer:
Gear kasse og øvre del skal ha samme type olje.
Bruk Valvoline Durablend GL-4 SAE 75W-90

Differensial, med sperre, skal ha:
Valvoline HP GL-5 LS Forkortelser betyr hypoidolje og limited slip
Kjøpte jeg disse to til bilen, men ifølge "lista" der jeg kjøpte olja skulle bilen har GL-5 på girkassa også. Jeg kjøpte med GL-4 da jeg stoler på kodvaag.. hehe, men tenkte å høre her da han sier at å bruke gl-4 på en bil som skal ha gl-5 og motsatt kan ødelegge girkassa.

Hørte det sto gl4/5 under panseret. og ethusiast manual sier "API Service GL-4 OR Gl-5 SAE 80W-90. så er vel ikke noe å lure på, men tenkte å høre.
GL-4 og GL-5 er vel kvalitetsbetegnelser, GL-5 er best (arrester meg om jeg tar feil her)! Mener og huske at det kun står GL-5 i verkstedboken min
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

GL-5 er en "kraftigere" olje som er mest beregnet for bruk i diffrensialer.

GL-4 er en mer "smidig" olje som er mest beregnet for bruk i transmission/girkasser. Synkroniserings ringene "trives" bedre i denne oljen, noe man merker på girskifte.

Det finnes også en kombi olje (GL-4/GL-5) som tilfredstiller kravene til både girkasser og diffrensialer, men min erfaring sier at den helt klart ikke gir så fine girskift som en ren GL-4.

Når kunder klager på treg giring, hjelper det å bytte til ren GL-4 helsyntetisk, hvis vi vet at det er brukt en kombi olje tidligere. På eldre 323 og 626 ble det også byttet til ATF olje faktisk. (automatic transmission fluid)
Last edited by t_huseby on 03 Jan 2006, 17:01, edited 1 time in total.
t_huseby ---> Redrider
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM

Post by Mazdafreaks »

Da bør vi bruke gl4 på gir og gl5 på diffene da, er det noe merke som er bedre enn andre, tenkte eg skulle skifte på min nå,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM

Post by t_huseby »

Redigert...

På verkstede hvor jeg jobber bruker vi Castrol SMX-S fullsynt. GL-4. Det sies at den er veldig bra, og jeg har selv brukt den på bilen min. Slet litt med å gire fra 1. til 2. gir når det var kaldt, men det er ikke noe problem nå lenger med Castrol olja. Mener å huske at den har 75w/85 viskositet.

På diff'en så bruker jeg olje fra Esso. ( den heter GEAR OIL TDL 75w/90 GL4/GL5 MT.) Det er en kombi olje, og er vel en helt ok olje til å bruke i en diff. Er jo ikke like lett "kjenne" om diff olja er bra eller dårlig slik man kan til en viss grad med gir oljer. Vi har en olje som er ren GL-5 men den har også betegnelsen LS, og da er den beregnet kun for diff'er med lamell diffbrems. Så da ble det kombi olje på min diff.
Last edited by t_huseby on 03 Jan 2006, 17:03, edited 1 time in total.
t_huseby ---> Redrider
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518

Post by Fred »

Jeg havna på Valvoline etter å lest hva kodvaag brukte... han har jo hatt nok biler til at det iallefall funker godt :-) Ellers var konklusjonen på en del tråder at "kjøp et merke som er kjent". resten var det forskjellige meninger om.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply