2,5 eksos?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
MeSs
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 269
Joined: 05 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

2,5 eksos?

Post by MeSs »

Finnes det eksos i 2,5" fra grenrør og ut??
- 03' BMW 320iA
x - Nissan 200SX S13.5 Driftebil
x - Masse drit.
x - BMW 520i E28
x - 94' Mazda MX-5 NA 1.8
x - x antall BMW E28
User avatar
Max_speed
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 151
Joined: 01 Dec 2004, 01:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Max_speed »

Supercharged vet jeg har 2.5". Send han en pm så får du sikkert svar
200sx S14
X - Calibra Turbo
www.200sx-ogn.org
Image
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Bruker det ikke være slik at grenrør og downpipe går i ett på "aftermarket headers":

Image

I så fall blir det jo 2.5' hele veien med 2.5' catback eksos.
FM selger 2.5' downpipe for turbo. Mulig den passer på orgmanifoil. Det bør den jo gjøre da FM-turbokit fungerer med standard downpipe.
User avatar
MeSs
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 269
Joined: 05 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MeSs »

Det er 2,5" downpipe med.. Han fra racing mazda sier det bolter rett på original eksos, men det er vel litt lite flow i original eksosen??
- 03' BMW 320iA
x - Nissan 200SX S13.5 Driftebil
x - Masse drit.
x - BMW 520i E28
x - 94' Mazda MX-5 NA 1.8
x - x antall BMW E28
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Oh.... du skal ha 2.5 downpipe til bruk på turbo... Racingmazda er sikkelige saker.
FM selge som sagt.
Ellers så vet jeg at han som laget den MX-5en til Helene i Bilsport fikk Svendseneksos til å lage 2.5 dowpipe ut i fra den orginale som mal for ca. 1000 spenn.
User avatar
MeSs
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 269
Joined: 05 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MeSs »

Hehe, ja.. Jeg lurer på eksosanlegget ut ifra downpipen.. Noen firmaer som har det? Hvordan er Apexi N1?? Det gjør ikkeno om det bråker litt, apexi anlegget ser jo rått ut og..
- 03' BMW 320iA
x - Nissan 200SX S13.5 Driftebil
x - Masse drit.
x - BMW 520i E28
x - 94' Mazda MX-5 NA 1.8
x - x antall BMW E28
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Jeg skal ha DP fra racingmazda til mitt turbobygge.
Noen som kan svare meg på om det er vits med det flex leddet? Og fordeler/ulemper med ceramic coating hvis jeg skal bruke heatwrapping på det?
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Jeg bestillte både flex og ceramic coating. 80$ ekstra for desse opsjonene var ikke mye forlangt når man først bestillte. Heatwrapping anbefales vel ikke, da det samler vann og ruster j****g fort..?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Ja, hørte du hadde bestilt. Har du fått shippet den hjem ennå?

Har tro på heatwrapping sålenge det blir gjort riktig. Røret går jo ganske nærme fotplassen etter hva jeg har hørt, så det å få ledet litt varme vekk er jo ikke så dumt..
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Er shippet ja. Det er i skrivende stund en plass mellom her og New York...

Jo, var derfor jeg fikk den ceramic coated. Det hjelper visst enormt mot varme. Har også Bowser heatshield over selve turboen, og thermal-padding under panseret....
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
MeSs
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 269
Joined: 05 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MeSs »

Noen tips til meg når jeg får stage 1 kittet mitt?
- 03' BMW 320iA
x - Nissan 200SX S13.5 Driftebil
x - Masse drit.
x - BMW 520i E28
x - 94' Mazda MX-5 NA 1.8
x - x antall BMW E28
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Stian wrote:Heatwrapping anbefales vel ikke, da det samler vann og ruster j****g fort..?
Når røra blir varma opp av eksosen fordamper jo fuktigheten uansett, men hvis de blir stående lenge våte så kan det jo kanskje tenkes at det kan bli litt korrosjon. Men det ser jo sinnsykt kult ut da :)
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Korrosjon ved eksoswrap har med den høye temperaturen som oppstår i metallet når varmen ikke blir avledet.
Jernet brenner rett og slett opp. Denne effekten gjelder jo også for vanlig eksosrør, men det forsterkes når temperaturen øker ved coating/wrapping.
Det samme gjelder også for keramisk behandling på utsiden av rør.
Det ultimate er kjeramisk behandling på innsiden. Det forlenger jo levetiden.

Rustfritt tåler dette mye bedre, så i det tilfellet er det vel egentlig ikke noe issue.
Om jeg ikke tar feil så hadde Keith hos FM en wrappet header på en av bilene sine som brant igjennom på under 2 år.
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

OK - dette var nytt for min del - men det virker jo fornuftig...

Fikk omsider min 2,5' downpipe fra RacingMazda i dag... Og den var faktisk coatet på innsiden :-)
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
Post Reply