Intercooler størrelse?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Intercooler størrelse?

Post by MagnusAntony »

Driver å kjøper inn deler nå, og lurer litt på hva dere med intercooler har fått plass til? Hvor stor intercooler kan jeg få plass til, og hva er de idelle målene med tanke på lag og slikt?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg vet ikke hva som er ideelt men jeg har en Type 05 fra Forge:
http://www.forgemotorsport.co.uk/conten ... t=FMINT104

Type 05 500 x 60 x 175 (19.69 x 2.37 x 6.89) 650 x 80 x 223

Den er ca. like brei som radiatoren og dekker hele haikjften + litt til.
Med tanke på kjøleproblemene mine så vil noe større kreve en bedre radiator om man skal over 0.8 bar og banekjøring.

Den over var den eneste jeg fant med uttak på toppen.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Se der ja, med utak på toppen er jo kjekt. Har sett på noen andre, men der var inngang/utgang hver sin side.. Har vel litt tilpassninger å gjøre da med rør ?

Har du aircondition/servo? Hvordan gikk det ?
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

min er 70x25cm ihvertfall. litt over 3" tykk. er ganske greit å få plass.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Så på bildene av bilen din istad, HF.
Men bildene er jo så sinnsyk mørke akuratt i snuta på bilen, ser ingen intercooler :P Tenkte jeg skulle få no gode ideèr :P
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Brukte 05 fra forge selv. Passet perfekt på min iværtfall. Tilta radiatoren bakover og dro røra over.

Image
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Hvis du går for Forge Type 05 så husk å bestill med uttak større enn 2" ( Som jeg fikk...) Det er plass til 2.5" med litt vold og 2.25 uten problemer.

91RG: Hvordan festet du IC'n ?
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Husk å bestill med 2,5" stusser ja. Dreit meg ut på det selv men fikk byttet :oops:

IC'en er ikke festet på bildet men laget noen vinklejern som går fra toppen av IC'n(Festekrokene på IC'n) og opp til stålet som går forran radiatorn. tok desverre ingen bilder men det er en relativt enkel løsning.

Laget en plate i rustfritt som dekket hele åpning mellom front og radiator. Når jeg monterte denne så merket jeg stor forskjell i temp. in/ut av IC/Radiator etter litt innspirerende kjøring.

Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Jeg kjøpte en IC på Ebay for en billig penge. Kjernen var 71x18x8 og den passet også glimrende i fronten. Ser at flere og flere norske sjapper også selger rimelige IC'er. Forge er nok hakket over i kvalitet, men koster vel også noe mer gryn...? Jeg vridde kompressorhuset nedover, og fikk en sveiser til å lage rør som gikk rundt radiatoren og lage braketter til IC'en. Ble mye ryddigere, og luftfilteret peker nå fremover Ligger et bilde her:
http://www.cardomain.com/ride/2259299

Men skal få lagt ut litt mer bilder etterhvert...
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Takker for alle svarene. Må vel se og få bestilt meg en snart da. Begynne å sanke mere deler nå som lønna har kommet.

Hvor mye kom denne på, ferdig på trappa?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg vil bare få sagt at det optimale i forhold til flow og løsning er slik HF og muligens Stian har gjort det Det krever som sagt custom rør og mye bøyer = sveising.
Med rørene over rad går det med standard bend og div skjøter. Det var derfor jeg gikk for denne løsningen.
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Hva tenker du på når du sier bedre flow??
Skal ikke gå ut på tynn is nå men ett kortere strekk på røra og få bend må vell være det beste med tanke på trykkfall og temperatur? Størrelsen på røra har vell også en del og si når det gjelder det men uansett?


Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er 2 nasty 90 gradere ved inn/uttak på IC'n som ikke akkurat er utformet med flow som førstepri.
Jeg er ingen ekspert men vil tro at luften går litt smoothere igjennom 2.5 bend.
Slikt vet man ikke før man tester og måler trykk fall dog så det er mulig jeg tar feil.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Det jeg kanskje tror han tenker på er det at lufta da går ned i intercooler så en 90 grader bend så en 90 grader til for å komme ut igjen.
Da kan det kanskje oppstå sirkulasjon, at luften begynner å gå rundt og rundt, istedenfor at den går bare rett igjennom intercooler.
På vanlige type intercooler er det jo inngang og utgang horisontalt så lufta blir "blåst" rett igjennom, og ikke må svinge igjennom.

Correct me if i`m wrong..
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Var litt seint ute der ser jeg .. :P
Post Reply