Spm ang kompressor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Kusk1
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 02 Dec 2005, 01:00
Status: Offline

Post by Kusk1 »

Jeg kommer ikke til å kjøpe kittet ditt, er fattig for tiden..

Men hadde vært takknemlig hvis du kunne svart meg på ett par spørsmål..

Hvordan er disse kittene å montere ? Er det en stor jobb ? Må man senke kompen i motoren? Er dette 100% bolt-on eller må man sveise ? Hva gjør man med motorstyringa..
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V

Da var Mx5tiden over for denne gang.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kusk1 wrote:Jeg kommer ikke til å kjøpe kittet ditt, er fattig for tiden..

Men hadde vært takknemlig hvis du kunne svart meg på ett par spørsmål..

Hvordan er disse kittene å montere ? Er det en stor jobb ? Må man senke kompen i motoren? Er dette 100% bolt-on eller må man sveise ? Hva gjør man med motorstyringa..
Kittene er 100% bolt on. Alt du trenger for montering (-verktøy) følger med kittet. Trenger ikke å senke kompen på motoren. Kompressor monterer du løpet av en dag..
Gjør ingenting med motorstyringa, men monterer en bensintrykkregualtor som gir bensintrykk etter hvor mye trykk/vakumm det er.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Et oppfølgingsspørsmål:

Når man har montert kompressor, bør (må) man da bytte diff? Eller gjelder det kun ved montering av turbo? Jeg kommer nok ikke til å montere noe mer power nå, men er jo greit å vite hva som isåfall skal til...

Hva er også fordeler/ulemper med kompressor, turbo og ingenting?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Jeg er ikke noe dreven på dette området men jeg kan jo likevel prøve å svare.

Du bør nok vurdere en kraftigere diff. hvis du skal ha kompressor.

Om det kan kalles en ulempe vet jeg ikke, men man bør kjøre med 98 blyfri for å ikke få eventuell tenningsbank. Kjipt bensinprisene i Norge er så dyre..

Du bør også vurdere noe form for bensintrykkregulater.

Kompressoren er vel også dyrere i innkjøp enn turboen, og turboen har en tendens til å utvikle mye varme.

Jeg gir stafettpinnen videre til dere som kan dette bedre enn meg :)
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by stianboy »

men mye man kan gjøre for å forhindre denne varmen fra turboen da, sånn som varmeisolerende midler se link:

http://www.kollevold.no/heatsheeld.htm

trekker du sånt over eksosutgangen fra turboen, downpipen så ville du vist spare ca 70% varme og lager du riller i panseret så kvitter jo deg seg med endel varme også..
turbo og kompressor er jo bra eneste jeg har lest er ulempe med kompressor er at det blir mye tap på motoren siden drar igjennom veiva ..tror jeg leste det i "motor" en nyere utgave.. ellers er begge knall! :D
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Det fleste kit (alle til 1.6l ihvertfall) leveres med bensintrykkregulator (AFPR), og det gjør bl.a. det kit'et jeg har for salg. Siden det i utgangspunktet var til en 1.8 99-up var ikke AFPR med, men forrige eier som hadde dette på sin 99 1.6 l. måtte kjøpe den ekstra.

Ang. diff. Indahla, jeg ser du har en 1.6 99, og jeg lurer på om ikke du har en kraftigere diff en den 1.6 l. fra 90-98 har. Det kan helt sikkert noen andre bekrefte her.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

1600 diffen fra 98 er sterkere ja, er samme som den tidligere 94-98 modellen dette, den tåler dette fint har eg hørt, :lol: er en av grunnene til eg byttet til nb da na diffen oppførte seg rart,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Både Turbo og kompressor blir det tap på motoren.

Kompressor er motstand på veiva.
Turbo er eksosbrems..

Energi kan verken oppstå eller forsvinne, den går bare over i andre former. Den totale energien er konstant.

Så hvis du bruker energiloven. Så er det turbo som har størst tap på motoren. Etter som den utvikler så mye varme :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Dette med differ har vel vært diskutert tidligere til det langtekkelige, men at diffen til de første NA-modellene var svake er vel opplest og vedtatt. Mange klarer å knuse en diff med standard motor, mens andre kjører rundt med 250hk klarer seg fint med org. diff. Det kommer mao. veldig an på din kjørestil. Burnouts og rivstarter vil typisk være bra ting om du vil ta knekken på diffen.

Jeg kjører rundt med turbo og org. diff og det har holdt fint sålangt... Den dagen den ryker så er det bare å få på plass en torsen-diff fra en nyere modell - de er sågodt som skuddsikre.
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Hvor dyrt er det hvis diff'en ryker?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

stianboy wrote:men mye man kan gjøre for å forhindre denne varmen fra turboen da, sånn som varmeisolerende midler se link:

http://www.kollevold.no/heatsheeld.htm

trekker du sånt over eksosutgangen fra turboen, downpipen så ville du vist spare ca 70% varme og lager du riller i panseret så kvitter jo deg seg med endel varme også..
turbo og kompressor er jo bra eneste jeg har lest er ulempe med kompressor er at det blir mye tap på motoren siden drar igjennom veiva ..tror jeg leste det i "motor" en nyere utgave.. ellers er begge knall! :D
Man bør også tenke seg igjennom et par ganger før man snurrer dene bandasjen rundt manufold. Fordi det vil bli fuktig og slikt på disse bandasjene og i tilegg vil du vel få litt salt inn der også om du kjører på vinters tid. dette, samt glohet, uventilert manufold har sørget for at flere manufolder har til slutt gått i oppløsning, brent seg rett igjennom iløpet av ett år eller 2. Da ville jeg nesten heller vurdert å kjøre uten og heller bite i sure eple og tape ett par hk uten den bandasjen.
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

indahla wrote:Hvor dyrt er det hvis diff'en ryker?
diffen din ryker ikkje :lol: Hf kjører med samme som det vi har så man må trimme endel før denne ryker, ellers så er de lette å skaffe på ebay,
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by indahla »

Mazdafreaks wrote:
indahla wrote:Hvor dyrt er det hvis diff'en ryker?
diffen din ryker ikkje :lol: Hf kjører med samme som det vi har så man må trimme endel før denne ryker, ellers så er de lette å skaffe på ebay,
Hf?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Har du ikkje lest tråden til HF han har vel den råeste motoren her på forumet, :lol: bare håpe han kommer bra tilbake denne sesongen, etter som eg har forstått så er det en slik diff som vi har i bilene våres som han har ettermontert i sin bil,,

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=1875
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg har diff fra en 99modell 1.6.. den har tålt alt jeg har gitt den av banebruk og gatebruk med gateslicks og relativt mye trim.. de tidlige 1.6 diffene er en helt annen historie. den holdt 25 minutter med min kjøring
Post Reply