Hjelp! Problemer etter motorbytte..
Moderator: Styremedlemmer
Hjelp! Problemer etter motorbytte..
Hei allesammen..
Har skifta motor i min Mx5 1.6 NA nå og har noen problemer..
Har en ekstrem eksoslekkasje mellom grenrør og downpipe.. Men ettersom dette er etter katten ville jeg ikke tro at bilen skulle fuske av den grunn.. Den ligger veldig høyt på tomgang.. Rundt 1300Rpm, ligger ganske stabilt der egentlig.. Men når jeg gir gass drar den oppover som normalt, men den bruker lang tid på å komme ned igjen. Kan bruke 2-3 sekunder fra 3000rpm til 1250-1300rpm når jeg slipper gassen... I starten var det helt j****g men det var pga. hadde glemt å koble vacuumslangen på innsuget..
Noen som har vært borti en lignende feil før? Kan også legge til at bilen tikker veldig.. Noen som kan anbefale en motorflush eller lignende ??
Bilen er veldig slitsom å kjøre når den henger på turtall så hvis noen har noen tips så hadde jeg vært takknemlig.. !
Har skifta motor i min Mx5 1.6 NA nå og har noen problemer..
Har en ekstrem eksoslekkasje mellom grenrør og downpipe.. Men ettersom dette er etter katten ville jeg ikke tro at bilen skulle fuske av den grunn.. Den ligger veldig høyt på tomgang.. Rundt 1300Rpm, ligger ganske stabilt der egentlig.. Men når jeg gir gass drar den oppover som normalt, men den bruker lang tid på å komme ned igjen. Kan bruke 2-3 sekunder fra 3000rpm til 1250-1300rpm når jeg slipper gassen... I starten var det helt j****g men det var pga. hadde glemt å koble vacuumslangen på innsuget..
Noen som har vært borti en lignende feil før? Kan også legge til at bilen tikker veldig.. Noen som kan anbefale en motorflush eller lignende ??
Bilen er veldig slitsom å kjøre når den henger på turtall så hvis noen har noen tips så hadde jeg vært takknemlig.. !
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
den lekasjen du snakker om er jo både før lamda og kat så det kan du vurdere å fikse først
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Ser man bilen fra baken og frem så blir det etter katten, men som eg fårstår dette så er det på grenrøret i skjøten der, er egentlig ett hel***** å mekke der, de sitter som f*** og er ikkje lett å komme til, Kanskje du burde oppdatere til OBX headers du også.
men skal da lekke endel før fusk, eg kjørte uten lambda i en stund på min na,,da denne bare gav feil meld, og måtte vente på en ny men var ikkje store forskjellen, kan vera du har en dårlig luftmengde måler, eller må justere litt på tomgangsskruen,.

1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
For det første.. Beklager skrivefeilene.. !
Det jeg mente var at lekksajen er mellom grenrør og downpipe men etter Lambda! (ikke katalysatorn, min feil)
Jeg har funnet en vakuumslange jeg hadde glemt som sagt, men tror ikke det skal være noe falskluft nå.. Har bytta spjeldhus fra en 1993 modell motor, men tror ikke disse skal være forskjellige (iflg. haynes er det forskjellig fra 1994)
Den henger igjen når jeg trykker inn clutchen og slipper gassen, detter liksom ikke ned som den vanligvis gjør. Og tomgangen er høy. 1300rpm. Både temperatur og oljetrykk er stabilt og normalt.
Men tror nok kanskje denne lekkasjen kan ha en del av skylda, de boltene er som mazdafreak sier veldig vanskelig å komme til, eksosanlegget er ganske råttent så har lyst å bytte det ut... Men koster sikkert masse.
Men har noen her vært borti at motoren oppfører seg slik pga en eksoslekkasje som er etter Lambdasonden men før katten.. Jeg har bare 1 lambdasonde mens 1994? og nyere har en før og en etter kat. sikkert derfor det er blitt noe uenighet her..
Men en ting skal være sikkert, deilig med MX5 følelsen igjen etter 4 måneder med skjært motor. Håper noen kan svare ang. feilen men at motoren går for magert tror jeg neppe den ligger jo høyt på tomgang. Men tror dere det ikke er noe lurt å kjøre med ??
Det jeg mente var at lekksajen er mellom grenrør og downpipe men etter Lambda! (ikke katalysatorn, min feil)
Jeg har funnet en vakuumslange jeg hadde glemt som sagt, men tror ikke det skal være noe falskluft nå.. Har bytta spjeldhus fra en 1993 modell motor, men tror ikke disse skal være forskjellige (iflg. haynes er det forskjellig fra 1994)
Den henger igjen når jeg trykker inn clutchen og slipper gassen, detter liksom ikke ned som den vanligvis gjør. Og tomgangen er høy. 1300rpm. Både temperatur og oljetrykk er stabilt og normalt.
Men tror nok kanskje denne lekkasjen kan ha en del av skylda, de boltene er som mazdafreak sier veldig vanskelig å komme til, eksosanlegget er ganske råttent så har lyst å bytte det ut... Men koster sikkert masse.
Men har noen her vært borti at motoren oppfører seg slik pga en eksoslekkasje som er etter Lambdasonden men før katten.. Jeg har bare 1 lambdasonde mens 1994? og nyere har en før og en etter kat. sikkert derfor det er blitt noe uenighet her..
Men en ting skal være sikkert, deilig med MX5 følelsen igjen etter 4 måneder med skjært motor. Håper noen kan svare ang. feilen men at motoren går for magert tror jeg neppe den ligger jo høyt på tomgang. Men tror dere det ikke er noe lurt å kjøre med ??
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
Hei, takk for vettugt svar..
Jeg har søkt men fant ikke denne tråden.. Hvis du finner den hadde en link vært supert..
Men det er ikke bare tomgangen som oppfører seg rart, den er veldig treg når det gjelder å gå ned på turtall når man slipper gassen i fri..
Kan dette skyldes det ? Har ikke alle slike tomgangsskruer osv. en standardposisjon de vanligvis står ? Motoren er en shortnose 90' mens motoren spjeldhuset kommer fra er 1993..
Jeg har søkt men fant ikke denne tråden.. Hvis du finner den hadde en link vært supert..
Men det er ikke bare tomgangen som oppfører seg rart, den er veldig treg når det gjelder å gå ned på turtall når man slipper gassen i fri..
Kan dette skyldes det ? Har ikke alle slike tomgangsskruer osv. en standardposisjon de vanligvis står ? Motoren er en shortnose 90' mens motoren spjeldhuset kommer fra er 1993..
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
Har du sjekket ISC Valve?
-jeg har skrevet fremgangsmåten her:
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=3795
Hvis du har "mx-5 Enthusiast's workshop manual" står det forklart på side 5:20
-jeg har skrevet fremgangsmåten her:
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... pic&t=3795
Hvis du har "mx-5 Enthusiast's workshop manual" står det forklart på side 5:20
1990 1,6 Classic red. hardtop.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Sjekket tenningen at den er stilt en plass mellom 12 og 14 grader`?
edit: prøv å kortslutt mellom gnd og ten i den sorte pluggen
edit: prøv å kortslutt mellom gnd og ten i den sorte pluggen
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Det er nok ikke problemer med tenninga tror jeg..
Skal justere på den skuren hvor gasspjeldet treffer dempern når man slipper gassen, i og med at dette er spjeldet fra en annen motor kan det være forskjellig innstilt..
Skal justere på den skuren hvor gasspjeldet treffer dempern når man slipper gassen, i og med at dette er spjeldet fra en annen motor kan det være forskjellig innstilt..
[X]1991 Sveitsisk Mazda MX-5
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.
1989 Audi Coupe Quattro 20V
Da var Mx5tiden over for denne gang.