205 vs. 195

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

205 vs. 195

Post by mojo-91 »

Jeg skal kjøpe meg nye sommerdekk fra Interdekk.no.
Jeg vurderer Toyo Proxes T1-S 205/50/15 dimensjon. Er det noen som kan si meg om denne dimensjonen gir bedre/dårligere kjøreegenskaper enn 195/50/15?
Jeg har lyst på 205 rett og slett for at de er breiere og fyller hjulkassene bedre. Koster en tusenlapp ekstra for disse dekkene, men men... :mrgreen:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

205 såklart!
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jepp
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

arildh wrote:205 såklart!
Skjønner.
Men er det slik at 205 gir noe bedre kjøreegenskaper? Kanskje mer stabil i svinger? Disse gir hjulet en noe større rulleomkrets enn 195. Har dette noe å si på f.eks. akselerasjon?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Bredere dekk har større kontaktflate mot underlaget.
Ikke at jeg tror hverken kontaktflate, vekt eller støy er merkbart forskjellig mellom samme type dekk og 195/205 ved kjøring på offentlige veier.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Teori: liten rulleomkrets = bedre aks mindere topp fart.
Stor rulleomkrets = høyere toppfart mindre aks.


Vurdere selv 215/40/17 til sommer'n Vi for se...
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
HansBRG98
Status: Offline

Post by HansBRG98 »

Jeg har kjørt 1 sesong med Toyo Proxes T1-R med dim. 195/50 R15, veldig fornøyd, spesielt på vått føre.
men nå kjører ikke jeg på bane da.. :wink: de veier 7,71 kg

http://www.toyo.com/tires/tire_lines/sp ... r/tr1.html
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Oas wrote:Teori: liten rulleomkrets = bedre aks mindere topp fart.
Stor rulleomkrets = høyere toppfart mindre aks.
Vil si meg enig i dette men det gjelder jo til en viss grad. Man vil jo hele tiden ligge i motorens arbeidsområde. Og setter man en for lav utveksling vil man hele tiden sitte å gire og det taper man tid på. Det gjelds å finne det ideelle.. Står litt på den linken , nummer 7 om utveksling. Konsentrerer mest om bakaksling men hjul er jo en utvekslingsfaktor
(en liten en, forøvrig :P )

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=88957
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

HansBRG98 wrote:Jeg har kjørt 1 sesong med Toyo Proxes T1-R med dim. 195/50 R15, veldig fornøyd, spesielt på vått føre.
men nå kjører ikke jeg på bane da.. :wink: de veier 7,71 kg

http://www.toyo.com/tires/tire_lines/sp ... r/tr1.html
Ti-R og Ti-S har omtrent samme vekt og ganske likt mønster. Hva er egentlig forskjellen på dem? Kanskje Ti-R er mer stillegående? Mønsteret ser ihvertfall noe finere. Noen som har erfaringer?

Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

T1-S er en videreutvikling av T1-R.

T1-S er bygget på DSOC (Dynamic Simulation Optimized Contact Theory) som er en 3-dimensjonal datasimulator.
I tillegg kan T1-R fås i hastighetsklasser V, W og Y, mens T1-S fås i tillegg i Z.
Ellers er de like.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

t1r er vel viderutvikling av t1s...
t1s er jo på vei ut av markede
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg ringte opp til sharifs dekksenter for å høre om de har Toyo Proxes T1-R. De hadde den inne men anbefalte på det sterkeste å heller gå for Nankang NS-2. Toyo mente de var alt for stivt for kjøring i Oslo samt det sporer og slites fort. Merkelig. Jeg har jo lest så mye positivt om toyo proxes i forhold til Mx5..
Noen som har kjennskap til dette Namkangdekket? Det ser jo ganske sporty ut det også, da :?

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Vet ingenting om dekket men er litt nysgjerrig:
Hva sa sharif om prisen? Hva ligger begge dekkene i pris?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

RotaryPower wrote:Vet ingenting om dekket men er litt nysgjerrig:
Hva sa sharif om prisen? Hva ligger begge dekkene i pris?
Namkang koster:

195/50/15: 550,- (+montering)
205/50/15: 695,- (+ montering)
Toyo ligger i samme prisleie.

Sharif mente Namkang har mye av de samme egenskapene som Toyo og at man kun får ekstra nytte av Toyo ved banekjøring. Namkang har til gjengjeld høyere komfort ved landeveiskjøring.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
friskus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 21 Jul 2005, 02:00
Location: Tr.heim/Tønsberg
Status: Offline

Post by friskus »

Synes tydelig dette er samme mønster som det er på de nye dekka mine jeg..?

Image
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Post Reply