Type olje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Type olje

Post by Thamun »

Hei!

Jeg lurte litt på hvilken viskositet på motoroljen folk kjører rundt med. På meg så virker det som om motoren liker litt tynnere olje. Kan få litt ventiltikk på motorn min når den er kald (og oljen er på det tykkeste), det blir borte med en gang motoren har oppnådd arbeidstemp (og oljen har blitt mer tynnflytende). Oljenivået er som det skal være, så det er ikke mangel på olje som gjør det. Nå husker jeg ikke 100% hvilken olje jeg hadde på motoren, lurer på om det var 10W30. Skal prøve å bytte nå og se om det blir bedre.

Rett meg hvis jeg tar feil nå folkens :wink:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Jeg har brukt Mobil1 5W50 syntetisk olje på min MX5 de 4siste årene, har fungert meget bra til all type kjøring. (Smartclub selger denne til gunstig pris)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg bruker QuakerState 5W50

Var plaget med litt ventiltikking før. Men så rensa jeg ventilsetene mine (Tre deler), da ble ventiltikking ett fremmedord..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Ventiltettningene og alt skal visst være renset for ca. 2 år siden tror jeg. Silverboy bytta motor og topp så da renset han visst alt. Hvis jeg ikke blir kvitt tikkinga etter oljeskift så får jeg vurdere å ta av toppen og få rensa skikkelig. Da kan jeg jo kanskje polere toppen skikkelig i samme slengen og frese bort "kamdrev-dekselet" :mrgreen: Er det noen som har slipt det bort? Er det noe problem med det?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Edit:

Oooops! Skrev visst litt fort der! Det var ikke meningen å fremstille Silverboy som en som renser ventiltetningene dårlig. Leste innlegget mitt etterpå og så at det blei litt feil skrevet. Silverboy er flink han :lol: hehe Mente at jeg kanskje måtte ta det opp og rense det for at det kanskje var fullt av koks og dritt igjen siden sist det ble renset :wink:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Var disse som ligger mellom kammen og ventilen..
De heter kansje ikke ventilseter ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

hydrauliske løftere du tenker på? Sikkert ikke riktig benevning det jeg sier heller..

Edit:
Image

Ser du noen deler du kjenner igjen? :P
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Jeg trodde ventilsetet var der som ventilen hviler mot når den er lukket. Altså i godset på toppen. Men om jeg bare driver å lyver nå skal dere ikke se bort ifra. Hadde om dette på skolen for lenge siden, og husken er ikke så bra.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Du har nok helt relt Thamun. Tror Vidar mener at det er han som tuller litt. Ventilsetet er hvor ventilen hviler an når den ikke er åpen.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Så hjernen min har visst ikke blitt helt ubrukelig enda :P

Men er det noen som har vært borti det å frese bort "kamdrev-dekselet", altså den delen av toppen som dekker til kamdrevene? Har sett noen som har synlige kamdrev, og toppen er jo en hel del uten mulighet for å skru av noe som dekker til drevene, så jeg tenker jo at det er noe som må freses bort. Har noen gjort dette? Det ser jo sinnsykt tøft ut :mrgreen:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

HLA= hydraulic lash adjustment

Forrige eier kjørte med castrol txt-10w/40 olje, men jeg byttet til castrol tws-motorsport 10w/60 med en gang jeg kjøpte den for 1 1/2 år siden. motoren er turbokonvertert og kjøres aldri på vinterstid.
t_huseby ---> Redrider
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Jeg kjører Castrol TXT Lightec 5w-40. Funker utmerket selv for banedager, hvor oljetempen blir litt høyere enn til vanlig. Det er samme oljen som vi bruker på alle eventsbilene på Rudskogen, både BMW 323'ene og Volvo S40'ene.

Bruk gjerne Castrol's smøretabell for å finne riktig olje. Link til tabellen finner du nederst til venstre på siden som kommer opp.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

RotaryPower wrote:Du har nok helt relt Thamun. Tror Vidar mener at det er han som tuller litt. Ventilsetet er hvor ventilen hviler an når den ikke er åpen.
Lash adjuster tror jeg det heter det jeg tenker på..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

Jeg ble anbefalt å ikke bruke syntetisk olje sist gang jeg tok oljeskift. Det skulle visst slite på kammene(???). Er det noen som har noen erfaringer?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Post Reply