Forskjell på miata og mx-5 ang. turbogodkjenning

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

nie.. tror ikke det..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Har faktisk lekt litt med tanken på å justere ned master fuel, siden bilen går litt rikt. Så får jeg nok bort sotinga fra eksosen også :) Men jeg må som sagt sette meg litt bedre inn i manualen og prøve meg litt frem.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Da kan den lastes ned ...

Post by EspenAndre »

Da finner man dette papiret :HER

nederst på siden... "Vedrørende bremser og karosseri"
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
t_huseby
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 229
Joined: 17 Jan 2004, 01:00
Status: Offline

Post by t_huseby »

Nå er det lenge siden det har vært no liv i denne posten....

Har du kommet noe lenger med godkjenningen, Thamun?
t_huseby ---> Redrider
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Nei har desverre ikke kommet så mye lengre der nei :? Har vært litt opptatt med ny jobb og eukontroll på bilen. Blir snart å dra ned til Egersund trafikkstasjon for å godkjenne senkesett, ratt og forhåpentligvis turboen og. Har hørt mange her i Stavanger som sier at de er kjent for å være greie når det gjelder motorbygging. De har visst god peiling og vet hva som går og hva som ikke går. Er bare bekymret for hva som kan skje hvis jeg viser dem bilen men ikke får godkjent turboen. Må jeg vise bilen på nytt uten turbo?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Rart det der.. Når de har litt peiling på motorbygging, så blir de automatisk greie..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Hørte noe om at det var kommet nye retningslinjer for godkjenning av ombygging. Det skulle visst gjøre det enklere for folk å få godkjent bygging. Det var visst noe sånt som at hvis noen hadde fått godkjent en ting så skulle andre og få godkjent det samme. Eneste problemet er jo at det blir litt vanskelig å dokumentere at det er godkjente mx-5er i norge med turbo. De skal vel sjekke at byggingen er lik osv.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Skal innom biltilsynet etter påska jeg. Håper han er der han jeg prata med sist.. Som muntlig "godkjente" kompressorn min..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

om det blir sånn, og min blir godkjent. så er det fritt fram for ca alt av mods da eller? hehe
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Får satse på at du treffer på han igjen :) Er så irriterende at det kun går på personens egne meninger. På en trafikkstasjon var de imøtekommende og sa at dokumentasjonen var god nok, og på en annen avviste de det blankt og henviste til at mazdaimportøren måtte godkjenne det. Det er jo helt umulig siden de ikke har gjennomført noen test av mx5 turbo. De vil ikke gå god for noe andre har testet heller, f.eks. BBR-turbo dokumentene...
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Vidar wrote:Skal innom biltilsynet etter påska jeg. Håper han er der han jeg prata med sist.. Som muntlig "godkjente" kompressorn min..
Hvordan la du frem saken da du snakka med han? Brukte du noe dokumentasjon? Eller vurderte han bare bilen selv?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Thamun wrote:
Vidar wrote:Skal innom biltilsynet etter påska jeg. Håper han er der han jeg prata med sist.. Som muntlig "godkjente" kompressorn min..
Hvordan la du frem saken da du snakka med han? Brukte du noe dokumentasjon? Eller vurderte han bare bilen selv?
La frem dokumentasjon. BBR-brosjyre, BRR-test og installasjonsmanual for kompressor kittet..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Brydde han seg ikke om at det ikke var samme kit som i BBR-brosjyra?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

hvor mye må man regne med at det blir med effektavgift og alt for å godkjenne turbo?
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Det kommer helt ann på om bilen er import eller ikke. Hvis din bil er kjøpt ny i Norge slipper du unna alt av avgifter pga 10årsregelen. Hvis den har vært i Norge mindre enn 10 år kan du dra hit å regne ut hva du må ut med ;)

http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Post Reply