Litt dirring

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Litt dirring

Post by biXen »

Jeg føler at det er litt dirring på rattet og i bilen generelt rundt 55-65 km/t, og jeg trodde først det var noe med 4 giret, men det virker til at det kan være i 3 også. Noen som har vært borti lignende, jeg lurer på om det er noe med opphenget eller om det er noe med selve drivverket i den farten, det er litt som man kjører med lite turtall på en måte, litt under det den vil ha. Og det er jo litt rart. Det er litt den følelsen jeg får ihvertfall, litt som når man starter i 1 og ikke gir nok gass når man clutcher ut og må gi litt mer. Det virker ikke såpass mye at man merker det sånn helt uten videre, men jeg blir litt usikker. Kjører enda på vinterdekk, og sommerdekk på i morgen, så får se da.

Ideer ellers? Vurderer å få meg et Koni sports kit, da bilen er gått 85k uansett, men irriterende om jeg bytter det og dette er noe helt annet.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
GG
0 RPM
0 RPM
Posts: 31
Joined: 10 Feb 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by GG »

Kan godt være ubalanse i dekkene, men det finner du jo ut av i morgen.
Vinterdekk er vel et dårlig alternativ nå i denne varmen.
Medlem nr. 554
2004 Mx-5 1,8 Sport
Silver
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ja jeg håper det bare er det, så jeg får se i morgen. Planlegger uansett nye dekk og felger også så.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Som nevnt før, ubalanse i dekk. Kan også være dårlig(e) motorfest(er), det var problemet på min.
Image

Så har man foringer i understell, støtdempere... Mange muligheter.

Men begynn med dekkene. Sørg for at de er skikkelig avbalansert.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Det skal de bli, enda mer om jeg får nye på også snart. Men er det bare meg eller høres det ut som en gigantisk jobb å skifte motorfester isåfall? :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Å skifte motorfester en ganske enkel jobb tror jeg..
Er bare å jekke opp motoren litt. Så sku ut festene og skifte gummin...

Tenkte å bestille meg nye fester sammen med linken :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Bare å jekke opp motoren litt ja, jeg vet såvidt bak og frem på et skrujern ;) Men det er klart sånt slites litt, men kan også tenke meg foringer og dempere og sånt er litt rusjent. Er det sånt man bytter ut når man setter på nye dempere (og fjærer fra senkesett) eller tar man det utenom?

Blir vel noen tusen på understellsbehandling også i sommer, blah, sånt er litt sure penger, ser jo ikke det man betaler for :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Når jeg byttet mine 10 år gamle / 135000 KM foringer og motorfester så var de ikke spes slitt. Og da har det ikke bare vært søndagskjøring heller.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ok, men da tyder det jo litt mot det, selv om min bil er litt annerledes. Får se med dekka, noen timer igjen nå, og fremdeles godvær, så jeg får teste :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Motorfester på NB er ganske enkelt, hvertfall i løftebukk.
Høyre side:
Løsne mutteren til motorfestet i traversen fra undersiden.
Skru ned plastdekslet under foran.
Sett en støtte under motoren. (Jeg brukte girkassejekk.)
Skru ut de 3 skruene på braketten som motorfestet er skrudd fast i.
Ta festet ut fremover og ned.
Løsne mutteren inne i braketten, bytt festet.
Monter i motsatt rekkefølge.

Venstre side:
Løsne mutteren til motorfestet i traversen fra undersiden.
Skru av det venstre forhjulet.
Sett en støtte under motoren. (Jeg brukte vanlig jekk.)
Skru løs 2 muttere fra hjulhuset.
Demonter varmedeksel fra manifold for letter tilgang.
Skru ut den 3. skruen.
Jekk motoren opp litt slik at du får ut motorfestet oppover i motorromet. Er veldig trangt, må vri motorfestet litt for å få det ut.
Løsne mutteren inne i braketten, bytt festet.
Monter i motsatt rekkefølge.

Mine 7 år gamle understellsforinger var moden for utskiftning etter 158000 km. En omfattende jobb, har man tilgang til presse, blir jobben enklere. Det er totalt 22 foringer, 4 på hver side foran og 7 på hver side bak.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ok, min er bare kjørt 85000km, men det er nok noe å tenke på fremover. Det virka til at det var bedre nå med sommerdekka, evt. resten kan muligens bare være demperne og dette rundt generelt.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply