Innstilling på koni dempere?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Innstilling på koni dempere?

Post by Thamun »

For de av dere som har justerbare koni-dempere, eller andre justerbare dempere for den saks skyld, hvordan foretrekker dere å ha dem innstilt? Og for hvilke kjøreegenskaper?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 243
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Hei
Jeg har nokså nye KYB AGX justerbare. Fjørene er originale - dvs. bilen er ikke senket på noen måte. Foran har jeg satt demperne til 4 og bak 6 på en skala fra 0-8. Dette fungerer greitt for meg med den kjøringen jeg har daglig til og fra jobb (ca. 40 km) på "vanlige norske asfalterte veier..." Er faktisk litt usikker på om jeg burde ha eksperimentert mer....

MVH:)

Oddi395
Miata 1991
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Skala 0-8 der 8 er stivest?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 243
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Thamun wrote:Skala 0-8 der 8 er stivest?
Ja, det er slik jeg har forstått det. Jo høyere verdi jo hardere :D

MVH:)

Oddi 395
Miata 1991
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

Kjøpte meg nettopp nye koni fjærer som jeg skal montere om noen dager, og er litt usikker på hvordan jeg skal stille inn demperne. Hva funker bra til hverdagskjøring, og hva funker på bane.

Kom med tips nå folkens :P
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Er jo halve moroa med justerbare dempere, du kan kose deg og finne den innstillinga som passer DEG best!! :P

Fornøyd med å ha de på slappeste i vinter, sluker kjettingspor, svuller og høler i isen glimrende. Bør vel også kjøres inn på max soft ~100mil før du stiller fastere - for å kjøre de inn.

Har Koni'ene på 50% foran og bak nå (1 omdr.), er fornøyd med hekken, men stiller på litt mer foran for å teste strax.

Er ellers kjempefornøyd med Koni'ene, tok disse pga. noen skrekkhistorier ang. KYB's garanti i Norge (hvis man kjøper de fra USA) samt at stillehjulene er verre å komme til + utsatt for veisalt, gjørme og anna skit.
Liker også tanken på et fjør/dempersett som er matchet, siden både Kyb og disse Koni'ene kun har justering for rebound.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Er ikke innstilling på konidemperne på toppen av dempern. I så fall må man jo av med et deksel og 4 skruer for justere venstre bak. Ikke noe enklere enn KYB hvor det tar nøyaktig 43 sekunder å stille alle 4 hjørner.
Jeg kjører med 4 på gata og har merket litt bedre grep på bane når alle står på 6. Kommer til å prøve litt mer utover sesongen (på bane...)
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg er fornøyd med kyb, kommer nok til å kjøpe dette til golfen,også stiller alle på 43 sekunder som fortalt her, har hørt for mange skrekk historier og erfaringer med koni eg, der pakningene ryker og oljen spruter, skjedde på min sierra, opel manta, og sist mazda 323, etter det så er det sachs eller kyb, aldri fått ødelagt noen av de merkene, men er da bare erfaringer eg har opplevdog hørt, synest også kyb er stivere på down, enn koni, med koni så synest eg bare bunnet demperne og ble liggende i bunn på bumpstops da eg hadde stilt inn stivt,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

arildh wrote:Er ikke innstilling på konidemperne på toppen av dempern. I så fall må man jo av med et deksel og 4 skruer for justere venstre bak...
OT, men du trenger strengt tatt ikke ta av dekslet for å stille.. så lenge du vet hvor tuppen på demper'n er og ikke er redd for litt blod :lol:

For bakre strutbrace må jo dette dekslet vekk eller kappes til, og det er ikke mye styr å nibble ut plass til hånda og sette på ei volvolist på venstresida heller..

Men det Thanum eg. lurte på var vel om noen hadde en mal for innstillingene, ikke en kjøpsguide.. Vitsen med justerbare er jo å kunne kjøre fastere på gode veier og bane, og kan løsne de opp på dårligere forhold (..og så langt er jeg fornøyd med Koni'ene!).

Hvilke fjører som er brukt med demperne har jo alt å si også, da springrate'n (godt norsk ord?) og bounce/rebound (mer god norsk!) på demperne jobber sammen.
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

mxLars wrote:
Hvilke fjører som er brukt med demperne har jo alt å si også, da springrate'n (godt norsk ord?) og bounce/rebound (mer god norsk!) på demperne jobber sammen.
Springrate = Fjærtrykk, Fjærstivhet.

Bound/rebound = tur/retur.

Som forslag, da
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

mxLars wrote:Men det Thanum eg. lurte på var vel om noen hadde en mal for innstillingene, ikke en kjøpsguide.. Vitsen med justerbare er jo å kunne kjøre fastere på gode veier og bane, og kan løsne de opp på dårligere forhold (..og så langt er jeg fornøyd med Koni'ene!).

Hvilke fjører som er brukt med demperne har jo alt å si også, da springrate'n (godt norsk ord?) og bounce/rebound (mer god norsk!) på demperne jobber sammen.
Nå kjøpte jeg nettopp koni fjærer, de samme fjærene man får med hvis man kjøper koni-sport kit (dempere med fjærer). Hva springrate og bound/rebound er på disse fjærene er jeg ikke sikker på :roll: Har ikke all verdens peiling på hva som funker bra av innstilling på understellet, så det er derfor jeg spør. Har heller ikke fått kjørt bilen på bane endra, så jeg har ikke hatt mulighet til å teste hvilke innstillinger som funker bra der. Håpte noen hadde erfaringer å komme med :wink:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Thamun wrote: Nå kjøpte jeg nettopp koni fjærer, de samme fjærene man får med hvis man kjøper koni-sport kit (dempere med fjærer). Hva springrate og bound/rebound er på disse fjærene er jeg ikke sikker på :roll: .....
Ok.. så du ER da ute etter hvilke dempere du skal kjøpe til Koni-fjærene, og hvordan disse skal stilles inn? :?

Melder meg ut av tråden, er ikke noen ekspert - eneste jeg kan si er at JEG synes Konifjørene passer MYE bedre til mx5'en enn eibach-fjørene jeg tok av.

Prøv et sett kyb-dempere med fjørene, de er billige på ebay. 4 løse koni-dempere koster det samme som sportkit'et +/- etpar hundrelapper.
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

mxLars wrote:
Thamun wrote: Nå kjøpte jeg nettopp koni fjærer, de samme fjærene man får med hvis man kjøper koni-sport kit (dempere med fjærer). Hva springrate og bound/rebound er på disse fjærene er jeg ikke sikker på :roll: .....
Ok.. så du ER da ute etter hvilke dempere du skal kjøpe til Koni-fjærene, og hvordan disse skal stilles inn? :?

Melder meg ut av tråden, er ikke noen ekspert - eneste jeg kan si er at JEG synes Konifjørene passer MYE bedre til mx5'en enn eibach-fjørene jeg tok av.

Prøv et sett kyb-dempere med fjørene, de er billige på ebay. 4 løse koni-dempere koster det samme som sportkit'et +/- etpar hundrelapper.
Beklager, skulle kanskje ha ordlagt meg litt bedre i begynnelsen av tråden. Jeg HAR koni-dempere, de fulgte med bilen, og nå har jeg kjøpt koni fjærer :)
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Post Reply