Innstilling på koni dempere?
Moderator: Styremedlemmer
Innstilling på koni dempere?
For de av dere som har justerbare koni-dempere, eller andre justerbare dempere for den saks skyld, hvordan foretrekker dere å ha dem innstilt? Og for hvilke kjøreegenskaper?
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
- Oddi395
- 2000 RPM
- Medlemsnummer: 395
- Status: Offline
Hei
Jeg har nokså nye KYB AGX justerbare. Fjørene er originale - dvs. bilen er ikke senket på noen måte. Foran har jeg satt demperne til 4 og bak 6 på en skala fra 0-8. Dette fungerer greitt for meg med den kjøringen jeg har daglig til og fra jobb (ca. 40 km) på "vanlige norske asfalterte veier..." Er faktisk litt usikker på om jeg burde ha eksperimentert mer....
MVH:)
Oddi395
Miata 1991
Jeg har nokså nye KYB AGX justerbare. Fjørene er originale - dvs. bilen er ikke senket på noen måte. Foran har jeg satt demperne til 4 og bak 6 på en skala fra 0-8. Dette fungerer greitt for meg med den kjøringen jeg har daglig til og fra jobb (ca. 40 km) på "vanlige norske asfalterte veier..." Er faktisk litt usikker på om jeg burde ha eksperimentert mer....
MVH:)
Oddi395
Miata 1991
Kjøpte meg nettopp nye koni fjærer som jeg skal montere om noen dager, og er litt usikker på hvordan jeg skal stille inn demperne. Hva funker bra til hverdagskjøring, og hva funker på bane.
Kom med tips nå folkens
Kom med tips nå folkens

Er jo halve moroa med justerbare dempere, du kan kose deg og finne den innstillinga som passer DEG best!!
Fornøyd med å ha de på slappeste i vinter, sluker kjettingspor, svuller og høler i isen glimrende. Bør vel også kjøres inn på max soft ~100mil før du stiller fastere - for å kjøre de inn.
Har Koni'ene på 50% foran og bak nå (1 omdr.), er fornøyd med hekken, men stiller på litt mer foran for å teste strax.
Er ellers kjempefornøyd med Koni'ene, tok disse pga. noen skrekkhistorier ang. KYB's garanti i Norge (hvis man kjøper de fra USA) samt at stillehjulene er verre å komme til + utsatt for veisalt, gjørme og anna skit.
Liker også tanken på et fjør/dempersett som er matchet, siden både Kyb og disse Koni'ene kun har justering for rebound.

Fornøyd med å ha de på slappeste i vinter, sluker kjettingspor, svuller og høler i isen glimrende. Bør vel også kjøres inn på max soft ~100mil før du stiller fastere - for å kjøre de inn.
Har Koni'ene på 50% foran og bak nå (1 omdr.), er fornøyd med hekken, men stiller på litt mer foran for å teste strax.
Er ellers kjempefornøyd med Koni'ene, tok disse pga. noen skrekkhistorier ang. KYB's garanti i Norge (hvis man kjøper de fra USA) samt at stillehjulene er verre å komme til + utsatt for veisalt, gjørme og anna skit.
Liker også tanken på et fjør/dempersett som er matchet, siden både Kyb og disse Koni'ene kun har justering for rebound.
Er ikke innstilling på konidemperne på toppen av dempern. I så fall må man jo av med et deksel og 4 skruer for justere venstre bak. Ikke noe enklere enn KYB hvor det tar nøyaktig 43 sekunder å stille alle 4 hjørner.
Jeg kjører med 4 på gata og har merket litt bedre grep på bane når alle står på 6. Kommer til å prøve litt mer utover sesongen (på bane...)
Jeg kjører med 4 på gata og har merket litt bedre grep på bane når alle står på 6. Kommer til å prøve litt mer utover sesongen (på bane...)
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
Eg er fornøyd med kyb, kommer nok til å kjøpe dette til golfen,også stiller alle på 43 sekunder som fortalt her, har hørt for mange skrekk historier og erfaringer med koni eg, der pakningene ryker og oljen spruter, skjedde på min sierra, opel manta, og sist mazda 323, etter det så er det sachs eller kyb, aldri fått ødelagt noen av de merkene, men er da bare erfaringer eg har opplevdog hørt, synest også kyb er stivere på down, enn koni, med koni så synest eg bare bunnet demperne og ble liggende i bunn på bumpstops da eg hadde stilt inn stivt,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
OT, men du trenger strengt tatt ikke ta av dekslet for å stille.. så lenge du vet hvor tuppen på demper'n er og ikke er redd for litt blodarildh wrote:Er ikke innstilling på konidemperne på toppen av dempern. I så fall må man jo av med et deksel og 4 skruer for justere venstre bak...

For bakre strutbrace må jo dette dekslet vekk eller kappes til, og det er ikke mye styr å nibble ut plass til hånda og sette på ei volvolist på venstresida heller..
Men det Thanum eg. lurte på var vel om noen hadde en mal for innstillingene, ikke en kjøpsguide.. Vitsen med justerbare er jo å kunne kjøre fastere på gode veier og bane, og kan løsne de opp på dårligere forhold (..og så langt er jeg fornøyd med Koni'ene!).
Hvilke fjører som er brukt med demperne har jo alt å si også, da springrate'n (godt norsk ord?) og bounce/rebound (mer god norsk!) på demperne jobber sammen.
Nå kjøpte jeg nettopp koni fjærer, de samme fjærene man får med hvis man kjøper koni-sport kit (dempere med fjærer). Hva springrate og bound/rebound er på disse fjærene er jeg ikke sikker påmxLars wrote:Men det Thanum eg. lurte på var vel om noen hadde en mal for innstillingene, ikke en kjøpsguide.. Vitsen med justerbare er jo å kunne kjøre fastere på gode veier og bane, og kan løsne de opp på dårligere forhold (..og så langt er jeg fornøyd med Koni'ene!).
Hvilke fjører som er brukt med demperne har jo alt å si også, da springrate'n (godt norsk ord?) og bounce/rebound (mer god norsk!) på demperne jobber sammen.

Ok.. så du ER da ute etter hvilke dempere du skal kjøpe til Koni-fjærene, og hvordan disse skal stilles inn?Thamun wrote: Nå kjøpte jeg nettopp koni fjærer, de samme fjærene man får med hvis man kjøper koni-sport kit (dempere med fjærer). Hva springrate og bound/rebound er på disse fjærene er jeg ikke sikker på.....

Melder meg ut av tråden, er ikke noen ekspert - eneste jeg kan si er at JEG synes Konifjørene passer MYE bedre til mx5'en enn eibach-fjørene jeg tok av.
Prøv et sett kyb-dempere med fjørene, de er billige på ebay. 4 løse koni-dempere koster det samme som sportkit'et +/- etpar hundrelapper.
Beklager, skulle kanskje ha ordlagt meg litt bedre i begynnelsen av tråden. Jeg HAR koni-dempere, de fulgte med bilen, og nå har jeg kjøpt koni fjærermxLars wrote:Ok.. så du ER da ute etter hvilke dempere du skal kjøpe til Koni-fjærene, og hvordan disse skal stilles inn?Thamun wrote: Nå kjøpte jeg nettopp koni fjærer, de samme fjærene man får med hvis man kjøper koni-sport kit (dempere med fjærer). Hva springrate og bound/rebound er på disse fjærene er jeg ikke sikker på.....
![]()
Melder meg ut av tråden, er ikke noen ekspert - eneste jeg kan si er at JEG synes Konifjørene passer MYE bedre til mx5'en enn eibach-fjørene jeg tok av.
Prøv et sett kyb-dempere med fjørene, de er billige på ebay. 4 løse koni-dempere koster det samme som sportkit'et +/- etpar hundrelapper.