Hardtop - stivhet i karosseriet...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Hardtop - stivhet i karosseriet...

Post by Hauk »

I teorien burde vel en hardtop gjøre bilen litt stivere - dvs. mindre vridninger i karosseriet. Merker dere forskjell på bilen med og uten hardtop?

Har egentlig ikke lagt merke til hva hardcore-folka bruker på bane - er kanskje litt bingo? Sikkert kjipt å dra rundt på en hardtop når man først har kjøpt cab? :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg syns bilen blir stivere med HT.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

En MX-5 er jo i utgangspunktet ganske stiv.

Min bil er senket og kjører med 215/40-16 dekk. Når jeg i tillegg har hardtopp på er den GRISESTIV.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

steffen wrote:En MX-5 er jo i utgangspunktet ganske stiv.

Min bil er senket og kjører med 215/40-16 dekk. Når jeg i tillegg har hardtopp på er den GRISESTIV.
Tenk deg de som da sitter med nesten alt av understell nytt (Arildh med nye dempere,fjører og foringer). Tenk deg en med alt dette, og stabstag i hue og rævva og butterfly brace. Hvor stive vil du kalle disse, Steffen? ;)

Er jo mange som krever at bilen skal ha hardtop når den skal på bane. I Norge er det ikke så mye , men er jo slik i Spec Miata. Mener hvertfall å huske dette. En ting er hvertfall sikkert. Det er ikke pga sikkerhet ved velt hvertfall ;)

EDIT: Er ikke påbudt. Men cab`en må fjernes.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

*noterer* :)

Er jo interessant at det faktisk merkes...

Har ikke fått studert HTen noe videre, men hvordan er "anleggs-flaten" mot selve bilen?
Hvis den stiver bilen til en viss grad så må det vel bli gnisninger og generelt "tensions"
mellom HT og bil?

Alt vil kanskje åpenbare seg uti uka... :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Hos meg knirker det vanvittig i svinger.

Crommet festes over frankensteinboltene. Under her er det gummi, slik at eventuelle gnisninger ikke går ut over lakken.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Siden HT er ganske stiv og deler av den i metall,
og at den festes på 6 punkter så er det ganske naturlig at den stiver bilen endel :)

jeg har ikke så mye knirking.. men det vil vel hjelpe å stramme festene og smøre inn gummien med noe :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply