Henting av +12V til ekstralys... samt pluggledninger.
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Henting av +12V til ekstralys... samt pluggledninger.
Hmm... tror jeg knota til den første versjonen av denne posten. Prøver igjen:
- Hva foreslår dere av lure plasser i motorrommet for å hente +12V? Eller er det ingen bønn, og man må strekke egen føring fra batteriet?
- Pluggledninger. Tenkte å bytte, men de sitter som pokker i bakkant, altså den rekka "bak" motoren - i andre enden av selve plugghettene. Tenkte å høre om det var noen tjuvtriks før jeg river i filler noe.
- Hva foreslår dere av lure plasser i motorrommet for å hente +12V? Eller er det ingen bønn, og man må strekke egen føring fra batteriet?
- Pluggledninger. Tenkte å bytte, men de sitter som pokker i bakkant, altså den rekka "bak" motoren - i andre enden av selve plugghettene. Tenkte å høre om det var noen tjuvtriks før jeg river i filler noe.
Last edited by Hauk on 14 Jun 2006, 02:05, edited 1 time in total.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Joda, de er koplet til fjernlyset, har brukt dem til ekstralysa, jeg.arildh wrote:Er det ikke lagt opp ledninger for ekstralys på MX-5 ? Mener jeg så noen ledige plugger under luftdekselet i plast før radiatoren på min.
Kun spekulering...
Men kjørelys-spredere (som jeg tror Hauk er ute etter) tok jeg fra den blå kontakten. Den går på samme kursen som vifta i bilen, jeg har ikke noe problem med 2x55Watt spredere pluss 2x21 watt kjørelys (pluss 4x5w parklys) fra den kontakten.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Takker! Gjorde seg med litt "trykk" under gummihettene - løsna lett som bare det.Steinar wrote:Pluggledningene sitter sikkert fast i coilen i gummihettene. Ta et skrujern på undersiden av gummihettene og press dem oppover. Dette var i det minste tilfelle på min MX5.
Og! Smånykkinga ved ca 2135 rpm er gonners! O'fryd o'glede!
Japp! Er kjørelys/tåkelys/rånelys/dagslys jeg skal sette på. Har forska litt på nettet (men ikke fått så mye hands-on på bilen) i dag, og det ser ut til at sikringa til den "blå kontakten" er på 30 ampere - og når det funker for hundremillioner andre så funker det sikkert for meg også.BaktusBror wrote:Joda, de er koplet til fjernlyset, har brukt dem til ekstralysa, jeg.arildh wrote:Er det ikke lagt opp ledninger for ekstralys på MX-5 ? Mener jeg så noen ledige plugger under luftdekselet i plast før radiatoren på min.
Kun spekulering...
Men kjørelys-spredere (som jeg tror Hauk er ute etter) tok jeg fra den blå kontakten. Den går på samme kursen som vifta i bilen, jeg har ikke noe problem med 2x55Watt spredere pluss 2x21 watt kjørelys (pluss 4x5w parklys) fra den kontakten.

Har kabler som ser ut til å være opplegg til originale tåkelys ja, men jeg fikk ikke noe liv i dem når jeg prøvde her om dagen. Det er sikker de kablene som ender bak den "dummy"-bryteren til venstre for rattet. Jaja...
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Er litt treg for tiden. Ser det er andre gangen du prøver å banke inn i skallen min at det er lagt opp for ekstra _fjernlys_.BaktusBror wrote:På min bil var disse koplet til fjernlyset.Hauk wrote:
Har kabler som ser ut til å være opplegg til originale tåkelys ja, men jeg fikk ikke noe liv i dem når jeg prøvde her om dagen. Det er sikker de kablene som ender bak den "dummy"-bryteren til venstre for rattet. Jaja...

- Henning_91BRG
- 0 RPM
- Posts: 44
- Joined: 14 Nov 2003, 01:00
- Location: Gjøvik
- Status: Offline
Jeg har også tatt strøm til mine to ekstralys (55W hver) som er plassert i haikjeften fra den blå kontakten. Problemet som kan oppstå ved å gjøre dette er at den blå kontakten går helt tilbake til tenningsbryteren og tar strøm fra her sammen med varmeapparatvifte, elektriske vindusheiser, abs. Denne kontakta til tenningsbryteren blir veldig varm når varmeapparatet kjøres på fult over en lengre tid (spiller ingen rolle om det er varmt eller kaldt). Tenningsbryteren er tydligvis ikke dimensjonert for dette og kan vel sies å være noe underdimensjonert siden det å kjøre varmeapparatet på fult er kjekt her i nord sent på kveldene....Når man i tillegg kobler strøm fra den blå kontakten til ekstralys på 55W så belastes tenningsbryteren enda mer. Dersom man da kjører med lysene på og varmeapparatet på fult vil tenningsbryteren bli overbelastet og plastkontakta vil begynne å smelte. Jeg har ialfall erfart dette nå. Vurderer derfor å heller bruke et relè og legge opp en egen ledning for strøm direkte fra starteren eller et sted som kan tåle å levere litt strøm. Vil da heller bruke strømmen fra den blå kontakta som styrestrøm til releèt. Dette tror jeg er en bedre måte å gjøre det. Du kan selvfølgelig ta strøm direkte fra den blå kontakta, men vær forsiktig med å kjøre på mye effekt på varmeapparatet mens ekstralysene blir brukt.RotaryPower wrote:Jeg tok mine ekstralyst i den blå kontakta. Er egentlig ment for tenningslamper og verktøy som krever strøm men kan da låne litt til lampene imens.
Jeg fant denne på det Svenske forumet, og har brukt den. Funker fint, og ingen strøm er tatt fra den blå kontakten.
"Dimljusautomatik

http://i61.photobucket.com/albums/h51/T ... imljus.jpg
Av Mikael Sandberg
När tändningen slås på så drar relä 2 och dimljusen tänds. När man sätter på halvljuset drar relä 1 och kontakten växlar från 87a till 87 och bryter strömmen till spolen på relä 2 och dimljusen slocknar. Visserligen tänds dimljusen när du använder helljuset men detta är väl lagligt så vitt jag vet. Jag öppnade upp kabelhöljet till ena strålkastaren och använde en skarvklämma för att ansluta ledningen från halvljuset + till anslutning 85 på relä 1. Återställ höljet med el-tejp så slipper du få in eventuell fukt i ledningarna. Anslutning 87 på relä 1 används ej. Matningen till dimljusen tog jag från huvudsäkringsboxens 30A säkring strålkastarmotorer. Se bara till att du tar strömmen på rätt â€
"Dimljusautomatik
http://i61.photobucket.com/albums/h51/T ... imljus.jpg
Av Mikael Sandberg
När tändningen slås på så drar relä 2 och dimljusen tänds. När man sätter på halvljuset drar relä 1 och kontakten växlar från 87a till 87 och bryter strömmen till spolen på relä 2 och dimljusen slocknar. Visserligen tänds dimljusen när du använder helljuset men detta är väl lagligt så vitt jag vet. Jag öppnade upp kabelhöljet till ena strålkastaren och använde en skarvklämma för att ansluta ledningen från halvljuset + till anslutning 85 på relä 1. Återställ höljet med el-tejp så slipper du få in eventuell fukt i ledningarna. Anslutning 87 på relä 1 används ej. Matningen till dimljusen tog jag från huvudsäkringsboxens 30A säkring strålkastarmotorer. Se bara till att du tar strömmen på rätt â€
Tore Kristiansen
MX-5 - 1997 1.8 - Twilight Blue - født i Japan, oppvokst i Sveits, pensjonist i Norge
MX-5 - 1997 1.8 - Twilight Blue - født i Japan, oppvokst i Sveits, pensjonist i Norge