Spørsmål om timer
Moderator: Styremedlemmer
-
- Status: Offline
Vann tempen blir høyere ved å stå på tomgang enn ved å kjøre rolig i f.eks 60-80kmt... Noen biler som er inne på verkstede hvor jeg jobber kan faktisk stige til litt over 100grader før vifta starter.
Så med andre ord så er det ikke kjøle vannet som skal kjøles ned, men selve turbo'n, slik at ikke olja koker når sirkulasjonen stopper inni turbo.
Selv om kjølevannet har 100grader, så kjøler vannet fortsatt turbo da den kan være oppi over 200grader.
Da mener jeg at beste nedkjøling for N/A motorer er å ta det veldig rolig noen km før stopp. Men hvis man vil være litt harry og ha en timer alikavel så er det såklart ikke noe farlig ved det.
Så med andre ord så er det ikke kjøle vannet som skal kjøles ned, men selve turbo'n, slik at ikke olja koker når sirkulasjonen stopper inni turbo.
Selv om kjølevannet har 100grader, så kjøler vannet fortsatt turbo da den kan være oppi over 200grader.
Da mener jeg at beste nedkjøling for N/A motorer er å ta det veldig rolig noen km før stopp. Men hvis man vil være litt harry og ha en timer alikavel så er det såklart ikke noe farlig ved det.
Mx5 1,6 NA FMII
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Status: Offline
Mitt innlegg var til N/A motorer og timer. Ved turbo er jeg veldig usikker. Er enig i at det kan hjelpe på løpsbiler. Men på vanlige biler synes jeg det er latterlig. Ta for eks Ola Nordmann som sitter 5 minutter i sin Audi A4 1.8T når han kommer på jobb, fordi turboen må kjøle seg ned. Det blir for dumt for meg..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
at vanntempen stiger når du står på tomgang sier jo egentlig seg selv, men jeg mistenker at det ikke er av hensyn til motoren at han vil ha det, han synes rett og slett at det er litt kult.... Tror egentlig at det er dette som er grunnen til at de fleste kjøper en turbotimer også, turbo eller ei...
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
Edw du har meg på kornet:Dedw wrote:at vanntempen stiger når du står på tomgang sier jo egentlig seg selv, men jeg mistenker at det ikke er av hensyn til motoren at han vil ha det, han synes rett og slett at det er litt kult.... Tror egentlig at det er dette som er grunnen til at de fleste kjøper en turbotimer også, turbo eller ei...