nytt eksosanlegg: rimeligste løsning?
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: nytt eksosanlegg: rimeligste løsning?
TraZan wrote:Jeg trenger også og skifte bakre potte. Tenkte på dual. Reiser på ferie nå, men kan kanskje bestille sammen etter ferien. Sparer kanskje frakt? Siden vi ikke er så langt fra hverandre. Kan også hjelpe med montering.mojo-91 wrote:Det har begynt å romle betraktelig bak i lydpotta i det siste. Da jeg tok en titt under bilen ser jeg et bra hull der hvor enderøret går inn i potta. Regner med at det ikke er noe vits å fikse på dette med gungum eller noe?
Regner med at jeg må skaffe et nytt anlegg.
Noen som kan anbefale noe?
Mx5parts har følgende på tilbud:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/681
og så har de denne med doble rør:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1048
Regner med at frakt fra utlandet gjør dette dyrt? Kan det lønne seg å kjøpe rett fra mazda i norge?
Hva er billigste løsning?

Dette anlegget med to enderør koster 2884 NOK sendt til Norge fra mx5parts.
Payment Summary
Goods: £170.17
Del.: £82.22
--------
To Pay: £252.39
Det virker som om det faktisk blir dyrere i frakt å bestille to stk. Da blir delivery charge : £241.54
...merkelig. 8O
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
jeg kjøpte hele eksosen min fra Good Win Racing. funka fett, bare litt dyr frakt
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... sc&start=0
kan iallefall anbefalle racing beat på det sterkeste. fin lyd og fikk nesten en ny følelse i bilen. kan ikke forklares, må oppleves
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... sc&start=0
kan iallefall anbefalle racing beat på det sterkeste. fin lyd og fikk nesten en ny følelse i bilen. kan ikke forklares, må oppleves

Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Dersom pris er viktigst så koster et vanlig erstaningseksosanlegg rundt kr2000,- hos feks Mekonomen.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Hvor lenge holder dette til normal kjøring, da?PKD wrote:Dersom pris er viktigst så koster et vanlig erstaningseksosanlegg rundt kr2000,- hos feks Mekonomen.
Det anlegget jeg har nå har holdt i 5år. (kjører også vinter)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Det har jeg ingen formening om. Jeg har aldri hatt en bil i 5 år før, så jeg vet ikke hvor lenge eksosanleggene har holdt etter bytting.
At du kjører om vinteren forringer sikkert ikke levetiden, det verste for et eksosanlegg er å ikke bli brukt. Da ruster de fra innsiden.
At du kjører om vinteren forringer sikkert ikke levetiden, det verste for et eksosanlegg er å ikke bli brukt. Da ruster de fra innsiden.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
skulle jeg ha hatt ny eksos til min bil så hadde jeg nok bygget selv.. gjorde det nylig på en civic til en kompis av meg, lettvint og man kan selv bestemme om man vil ha potter som bråker mye eller potter som demper mye lyd.. vi gikk selvfølgelig for de mest bråkete delene med 4,5" japsebakpotte..
om man kjøper rør og rørbøyer og skjøter de med eksosklemmer og muffer så er dette en jobb som alle kan gjøre. så kan pengeboka få bestemme om det blir rustfritt eller galvanisert..
Har selv rustfri dobbel simons eksos og er brukbart fornøyd med både kvaliteten og lyden... det sto på bilen når jeg kjøpte den, men jeg kan vel si at jeg hadde nok aldri blitt å kjøpt et slikt nytt, for prisen er litt i stiveste laget synes jeg..

om man kjøper rør og rørbøyer og skjøter de med eksosklemmer og muffer så er dette en jobb som alle kan gjøre. så kan pengeboka få bestemme om det blir rustfritt eller galvanisert..
Har selv rustfri dobbel simons eksos og er brukbart fornøyd med både kvaliteten og lyden... det sto på bilen når jeg kjøpte den, men jeg kan vel si at jeg hadde nok aldri blitt å kjøpt et slikt nytt, for prisen er litt i stiveste laget synes jeg..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
salt + varme = rust... så enkelt er det bare..PKD wrote: At du kjører om vinteren forringer sikkert ikke levetiden, det verste for et eksosanlegg er å ikke bli brukt. Da ruster de fra innsiden.

er nok endel bedre for galvaniserte eksosanlegg å ikke bli brukt om vinteren..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
For all del, Rune, går/gikk ikke du på bil-linja? Vi bruker vel ikke eksosklemmer? Sveis er tingen_mx5_Rune_ wrote: om man kjøper rør og rørbøyer og skjøter de med eksosklemmer og muffer så er dette en jobb som alle kan gjøre. så kan pengeboka få bestemme om det blir rustfritt eller galvanisert..


[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
har man tid og utstyr så er sveis tingen.. men eksosklemmer blir også bra om man gjør det ordentlig..
:P hadde ikke utstyr for å sveise rustfritt der vi holdte på heller da.. 


- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Så lenge eksosanlegget er så varmt at den saltlaken som kommer på fordamper er det ikke så farlig._mx5_Rune_ wrote:salt + varme = rust... så enkelt er det bare..PKD wrote: At du kjører om vinteren forringer sikkert ikke levetiden, det verste for et eksosanlegg er å ikke bli brukt. Da ruster de fra innsiden.![]()
er nok endel bedre for galvaniserte eksosanlegg å ikke bli brukt om vinteren..
Et eksosanlegg som står vil kondensere innvendig, og denne kondensen forsvinner ikke like fort som saltlaken på et varmt eksosanlegg utvendig.
Vann+sot+tid=rust
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.