nytt eksosanlegg: rimeligste løsning?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

ToreK
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 05 Apr 2006, 02:00
Location: Sande i Vestfold
Status: Offline

Post by ToreK »

Hva med denne til 2.700 SEK:
Mazda MX5 1.6i? 16V B6 (90-93) & 1.8 16V BP (94-97) bakom kat
fra http://www.rakaror.o.se/? Velg prislista fra menyen.
Tore Kristiansen

MX-5 - 1997 1.8 - Twilight Blue - født i Japan, oppvokst i Sveits, pensjonist i Norge
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: nytt eksosanlegg: rimeligste løsning?

Post by mojo-91 »

TraZan wrote:
mojo-91 wrote:Det har begynt å romle betraktelig bak i lydpotta i det siste. Da jeg tok en titt under bilen ser jeg et bra hull der hvor enderøret går inn i potta. Regner med at det ikke er noe vits å fikse på dette med gungum eller noe?

Regner med at jeg må skaffe et nytt anlegg.
Noen som kan anbefale noe?

Mx5parts har følgende på tilbud:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/681
og så har de denne med doble rør:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... ts_id/1048

Regner med at frakt fra utlandet gjør dette dyrt? Kan det lønne seg å kjøpe rett fra mazda i norge?

Hva er billigste løsning?
Jeg trenger også og skifte bakre potte. Tenkte på dual. Reiser på ferie nå, men kan kanskje bestille sammen etter ferien. Sparer kanskje frakt? Siden vi ikke er så langt fra hverandre. Kan også hjelpe med montering.

Image

Dette anlegget med to enderør koster 2884 NOK sendt til Norge fra mx5parts.

Payment Summary
Goods: £170.17
Del.: £82.22
--------
To Pay: £252.39

Det virker som om det faktisk blir dyrere i frakt å bestille to stk. Da blir delivery charge : £241.54
...merkelig. 8O
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Blir vel + moms også på ca. 600 kr. Jeg prøvde meg på å legge inn bestilling på Good Win Racing med eksospotte, men hele ordren klikker når jeg tar med det, så regner med de ikke sender dem over sjøen :) Men det var billig der, dollaren og alt.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
fatlaces
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 08 Feb 2005, 01:00
Location: Sarpsborg
Contact:
Status: Offline

Post by fatlaces »

jeg kjøpte hele eksosen min fra Good Win Racing. funka fett, bare litt dyr frakt

http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... sc&start=0

kan iallefall anbefalle racing beat på det sterkeste. fin lyd og fikk nesten en ny følelse i bilen. kan ikke forklares, må oppleves ;)
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Rimeligste løsning sett bort ifra alt = Bygg selv ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Dersom pris er viktigst så koster et vanlig erstaningseksosanlegg rundt kr2000,- hos feks Mekonomen.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

PKD wrote:Dersom pris er viktigst så koster et vanlig erstaningseksosanlegg rundt kr2000,- hos feks Mekonomen.
Hvor lenge holder dette til normal kjøring, da?
Det anlegget jeg har nå har holdt i 5år. (kjører også vinter)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Det har jeg ingen formening om. Jeg har aldri hatt en bil i 5 år før, så jeg vet ikke hvor lenge eksosanleggene har holdt etter bytting.

At du kjører om vinteren forringer sikkert ikke levetiden, det verste for et eksosanlegg er å ikke bli brukt. Da ruster de fra innsiden.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

skulle jeg ha hatt ny eksos til min bil så hadde jeg nok bygget selv.. gjorde det nylig på en civic til en kompis av meg, lettvint og man kan selv bestemme om man vil ha potter som bråker mye eller potter som demper mye lyd.. vi gikk selvfølgelig for de mest bråkete delene med 4,5" japsebakpotte.. :mrgreen:
om man kjøper rør og rørbøyer og skjøter de med eksosklemmer og muffer så er dette en jobb som alle kan gjøre. så kan pengeboka få bestemme om det blir rustfritt eller galvanisert..
Har selv rustfri dobbel simons eksos og er brukbart fornøyd med både kvaliteten og lyden... det sto på bilen når jeg kjøpte den, men jeg kan vel si at jeg hadde nok aldri blitt å kjøpt et slikt nytt, for prisen er litt i stiveste laget synes jeg..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

PKD wrote: At du kjører om vinteren forringer sikkert ikke levetiden, det verste for et eksosanlegg er å ikke bli brukt. Da ruster de fra innsiden.
salt + varme = rust... så enkelt er det bare.. :mrgreen:
er nok endel bedre for galvaniserte eksosanlegg å ikke bli brukt om vinteren..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

_mx5_Rune_ wrote: om man kjøper rør og rørbøyer og skjøter de med eksosklemmer og muffer så er dette en jobb som alle kan gjøre. så kan pengeboka få bestemme om det blir rustfritt eller galvanisert..
For all del, Rune, går/gikk ikke du på bil-linja? Vi bruker vel ikke eksosklemmer? Sveis er tingen ;) :P
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

har man tid og utstyr så er sveis tingen.. men eksosklemmer blir også bra om man gjør det ordentlig.. ;):P hadde ikke utstyr for å sveise rustfritt der vi holdte på heller da.. :P
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Heheh.. Jada ;) Så lenge det er tett så er jo allting godt ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

_mx5_Rune_ wrote:
PKD wrote: At du kjører om vinteren forringer sikkert ikke levetiden, det verste for et eksosanlegg er å ikke bli brukt. Da ruster de fra innsiden.
salt + varme = rust... så enkelt er det bare.. :mrgreen:
er nok endel bedre for galvaniserte eksosanlegg å ikke bli brukt om vinteren..
Så lenge eksosanlegget er så varmt at den saltlaken som kommer på fordamper er det ikke så farlig.
Et eksosanlegg som står vil kondensere innvendig, og denne kondensen forsvinner ikke like fort som saltlaken på et varmt eksosanlegg utvendig.
Vann+sot+tid=rust
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Trøsten er vel at eksosanlegget funker som en anode..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply