Det er såre enkelt. Nesten for enkelt.
Hos de fleste store og seriøse sjappene lager man en brukerident - gjerne en emailadresse - som blir knyttet opp mot ditt navn, adresse, etc.
Så er det bare å gå amok med handlekruven, og på slutten under "checkout" oppgir du kort-opplysninger. Dette kan kanskje virke skummelt for enkelte, men jeg har aldri opplevd noe tull. Holder man seg til de "store og anerkjente" så er vel farene for slikt minimal.
Jeg bestilte Moss Low-pros rett fra
www.miatamania.com i USA. Ble endel billigere enn via den europeiske avdelinga.
Her er nøyaktige kostnader for de lampene:
----
Lowprofiles......... $ 489... NOK 3056
Delivery charge..... $ 62... NOK 390
Total................... $ 551... NOK 3446
Inkl MVA........................... NOK 4467
----
Det blir altså lagt til moms (25%) på totalen av varene + frakta. 3446,- ble trukket fra kortet mitt ideg jeg bestilte delene. Deretter kom det en faktura til meg pålydende 1021,- når jeg skulle hente pakka på postkontoret.
Så 4467 spenn kosta de meg... første uka i juli i år.
Leveringstiden var vel ca en uke? +/- noen dager.
Bestiller du fra f.eks
www.mx5parts.co.uk går det enda kjappere, da disse er tilnærmet hyperaktive mtp. ordrebehandlingen. 3-4 arbeidsdager. Moss-lampene fikk jeg altså via posten, mens mx5parts bruker andre speditører her i Norge. Jeg har fått varene levert via UPS el. på jobben - veldig kjekt, slipper å stresse med å rekke posthus som stenger før man kommer seg selv fra jobben.
mx5parts er kjekke fordi kundene kan skrive kommentarer til varene etc. og man kan dermed danne seg litt bilder om ting og tang. Har bestilt derifra 3 ganger og er veldig fornøyd.
I tillegg er det vel ei tysk sjappe (IL Motorsports?) som også er ganske pop... og folk er fornøyde med? Har ikke testa de ennå - har jo bare hatt bilen i 2 mnds!
Frakten på ting og tang varierer endel. Vekt og volum er faktorer som spiller inn - og type postgang. Båt eller fly etc. Vurderte en slik hardtop-cover (bag for å henge hardtopen opp på f.eks veggen), og da økte frakta fra England med ca 2000 spenn! Unødvendig å si at jeg la det litt på is der og da.

Frakta kommer alltid opp som en egen kostnad før du gjør den endelig bestillinga - ihvertfall hos de to sjappene jeg har nevnt.
Fan det ble langt dette... jaja. Fyr løs hvis det er ting jeg svarte for dårlig på!