Bestilling av varer fra utlandet

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Huseby
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Status: Offline

Bestilling av varer fra utlandet

Post by Huseby »

Er dette komplisert?
Tenker på å kjøpe et sett med nye lykter til MX5 NA , da er Low Pro`s veldig aktuelle (har forelsket meg i dem)!
Men så vidt jeg har sett så er det ingen i norge som selger disse.
Har sett en del av dere her på forumet bestiller deler fra USA, lønner dette seg? er ikke mulighetene for å bli lurt ganske store? :(
Hva er beste butikk å bruke/hvilket land?
Hvor lang er leveringstiden?
Hvor mye mer enn innkjøpsprisen blir frakten på?
Noen som kan fortelle meg steg for steg hvordan prosessen blir gjort?

Håper ikke dette ble alt for mye, men hvem kan vell svare bedre på spørsmålene mine enn norges mx5-klubb?! hehe..
Takknemlig for alle svar, på forhånd takk!
Mvh. Pål H. Huseby :wink:
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

det er veldig enkelt å bestille fra utenlandske nettbutikker, bare sørg for at det er en seriøs side du kjøper fra. fremgangsmåten er stort sett den samme som når du handler i norske nettbutikker.

om varen blir stoppet i tollen, vil du få brev hjem om dette med et lite skjema du lett fyller ut og sender tilbake sammen med utskrift av kvitteringen. (kan også sendes på e-mail) deretter sendes pakken til deg. dersom det er nødvendig å betale eventuell moms/toll, gjøres det som oftest når du henter pakken på postkontoret.

skal du handle på ebay så sørg for å opprett en paypal konto og bruk det til å betale med (gjøres enkelt på www.paypal.com)
vær nøye med å sjekk at selgeren du kjøper av på ebay godtar betaling med paypal og at de sender til norge. (da står det som regel shipping worldwide eller europe)
vær også obs på at noen som tar veldig lav pris ofte kompanserer med veldig høye frakt priser, men det ser du fort da det stort sett står beskrevet hva frakten kommer på.

har kjøpt 2-300 gjenstander på ebay og aldri hatt store problemene. eneste en gang da varen ikke dukket opp, men da fikk jeg tilbake pengene fra garantien til paypal som dekker opp til $1000.

dette klarer du helt sikkert fint :D
Tidligere bil: 1991 råskinn
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3034
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Det er såre enkelt. Nesten for enkelt. :)

Hos de fleste store og seriøse sjappene lager man en brukerident - gjerne en emailadresse - som blir knyttet opp mot ditt navn, adresse, etc.

Så er det bare å gå amok med handlekruven, og på slutten under "checkout" oppgir du kort-opplysninger. Dette kan kanskje virke skummelt for enkelte, men jeg har aldri opplevd noe tull. Holder man seg til de "store og anerkjente" så er vel farene for slikt minimal.

Jeg bestilte Moss Low-pros rett fra www.miatamania.com i USA. Ble endel billigere enn via den europeiske avdelinga.

Her er nøyaktige kostnader for de lampene:

----
Lowprofiles......... $ 489... NOK 3056
Delivery charge..... $ 62... NOK 390
Total................... $ 551... NOK 3446

Inkl MVA........................... NOK 4467
----

Det blir altså lagt til moms (25%) på totalen av varene + frakta. 3446,- ble trukket fra kortet mitt ideg jeg bestilte delene. Deretter kom det en faktura til meg pålydende 1021,- når jeg skulle hente pakka på postkontoret.

Så 4467 spenn kosta de meg... første uka i juli i år.

Leveringstiden var vel ca en uke? +/- noen dager.

Bestiller du fra f.eks www.mx5parts.co.uk går det enda kjappere, da disse er tilnærmet hyperaktive mtp. ordrebehandlingen. 3-4 arbeidsdager. Moss-lampene fikk jeg altså via posten, mens mx5parts bruker andre speditører her i Norge. Jeg har fått varene levert via UPS el. på jobben - veldig kjekt, slipper å stresse med å rekke posthus som stenger før man kommer seg selv fra jobben.

mx5parts er kjekke fordi kundene kan skrive kommentarer til varene etc. og man kan dermed danne seg litt bilder om ting og tang. Har bestilt derifra 3 ganger og er veldig fornøyd.

I tillegg er det vel ei tysk sjappe (IL Motorsports?) som også er ganske pop... og folk er fornøyde med? Har ikke testa de ennå - har jo bare hatt bilen i 2 mnds! :P

Frakten på ting og tang varierer endel. Vekt og volum er faktorer som spiller inn - og type postgang. Båt eller fly etc. Vurderte en slik hardtop-cover (bag for å henge hardtopen opp på f.eks veggen), og da økte frakta fra England med ca 2000 spenn! Unødvendig å si at jeg la det litt på is der og da. :) Frakta kommer alltid opp som en egen kostnad før du gjør den endelig bestillinga - ihvertfall hos de to sjappene jeg har nevnt.

Fan det ble langt dette... jaja. Fyr løs hvis det er ting jeg svarte for dårlig på! :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

supercharged wrote:har kjøpt 2-300 gjenstander på ebay og aldri hatt store problemene. eneste en gang da varen ikke dukket opp, men da fikk jeg tilbake pengene fra garantien til paypal som dekker opp til $1000.
hvordan fungerer denne garantien?? Kjøpte tre varer av en fyr på ebay, fikk kun to av dem.. så, det er da en jeg ikke har fått.. har tatt kontakt med han tre ganger nå, for å purre, men får ikke svar.

Er ikke store beløpet, men, hvordan fungerer denne paypal garantien? slik at jg kanksje kunne fått tilbake pengene. da blir det liksom ikke så surt!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Huseby
0 RPM
0 RPM
Posts: 11
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Status: Offline

Post by Huseby »

Tusen takk, dere svarte utmerket på alle mine spørsmål! :D
Men en ting, litt ute av topic...
Du "Hauk" hadde kjøpt dine low pro`s hos MOSS i USA, jeg lurer på å gjøre det samme, siden dette var den billigste måten (og jeg ser det fungerer siden du gjorde det samme)
Men når man skal bestille, er den prisen som står der (489.95$) for to komplette lykter? eller bare en?
Det er en annen ting man kan bestille der også, "Replacement Bulb", hva er dette? er det nødvendig? :?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

meld den savna da, eg kjøpte en kenwood dvd spiller til bilen min, den funket ikkje, så eg meldte en slik funker ikkje til ebay, de holder av pengene til de har utforsket saken, kan risikere at eg får pengene tilbake, eg har sendt den til kenwood i norge, de har fikset den, men eg mangler kode til den, noe eg ikkje fikk med, kenwood ville ikkje gi meg ny kode før eg kunne fremstille eigerforhold noe som er heller vanskeligt.. så eg håper pengene kommer tilbake,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

settet inneholder begge lykter,
reservepære er ikke dumt å få med, for det er H9 pærer og de er dyre i norge ;)

...og selges ikke hvor som helst..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

TraCkinG wrote:
supercharged wrote:har kjøpt 2-300 gjenstander på ebay og aldri hatt store problemene. eneste en gang da varen ikke dukket opp, men da fikk jeg tilbake pengene fra garantien til paypal som dekker opp til $1000.
hvordan fungerer denne garantien?? Kjøpte tre varer av en fyr på ebay, fikk kun to av dem.. så, det er da en jeg ikke har fått.. har tatt kontakt med han tre ganger nå, for å purre, men får ikke svar.

Er ikke store beløpet, men, hvordan fungerer denne paypal garantien? slik at jg kanksje kunne fått tilbake pengene. da blir det liksom ikke så surt!
til høyre for den gjenstanden du har kjøpt på startsiden når du har logget inn "my ebay summary", like ved der totalprisen står, så har du flere alternativer du kan velge om du trykker på den lille pilen. på listen over valg du kan ta, velg "report an item not received"

da blir du ledet til paypal sin side etter det jeg husker og får muligheten til å legge inn en klage som blir behandlet av paypal. hvis ikke selger ordner opp så får du tilbake pengene :)

hvis du ikke finner det, så er det bare å si fra så skal jeg prøve å forklare litt bedre :)

Edit: klagen er veldig enkel å fylle ut. et lite skjema bare
Tidligere bil: 1991 råskinn
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

supercharged wrote:til høyre for den gjenstanden du har kjøpt på startsiden når du har logget inn "my ebay summary", like ved der totalprisen står, så har du flere alternativer du kan velge om du trykker på den lille pilen. på listen over valg du kan ta, velg "report an item not received"

da blir du ledet til paypal sin side etter det jeg husker og får muligheten til å legge inn en klage som blir behandlet av paypal. hvis ikke selger ordner opp så får du tilbake pengene :)

hvis du ikke finner det, så er det bare å si fra så skal jeg prøve å forklare litt bedre :)

Edit: klagen er veldig enkel å fylle ut. et lite skjema bare
Utrolig flott greie!! Gjorde det med en gnag nå jeg, så får vi se hva som skjer :)

takker og bukker
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

EspenSort92 wrote:settet inneholder begge lykter,
reservepære er ikke dumt å få med, for det er H9 pærer og de er dyre i norge ;)

...og selges ikke hvor som helst..
Selger de da på mobilsentrum da, :lol: 79 kr pæren om eg ikkje husker feil, men om kvaliteten er noe kan eg ikkje gå god for, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

TraCkinG wrote:
supercharged wrote:til høyre for den gjenstanden du har kjøpt på startsiden når du har logget inn "my ebay summary", like ved der totalprisen står, så har du flere alternativer du kan velge om du trykker på den lille pilen. på listen over valg du kan ta, velg "report an item not received"

da blir du ledet til paypal sin side etter det jeg husker og får muligheten til å legge inn en klage som blir behandlet av paypal. hvis ikke selger ordner opp så får du tilbake pengene :)

hvis du ikke finner det, så er det bare å si fra så skal jeg prøve å forklare litt bedre :)

Edit: klagen er veldig enkel å fylle ut. et lite skjema bare
Utrolig flott greie!! Gjorde det med en gnag nå jeg, så får vi se hva som skjer :)

takker og bukker
bare hyggelig å kunne hjelpe :D
Tidligere bil: 1991 råskinn
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

StianOppistov wrote: Selger de da på mobilsentrum da, :lol: 79 kr pæren om eg ikkje husker feil, men om kvaliteten er noe kan eg ikkje gå god for, :lol:
ja ..klar over den, men det er "noname" og den ene som fulgte med settet mitt var det også.. de 3 andre var osram, og den ene røk temmelig fort ;)
kjøpte osram reservepære til ca 400, og siden har ingenting røket...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Fikk med 4 stk hella pærer på kittet mitt og bestilte 4 stk i reserve i tilleg
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg vil gå så langt som å si at det er ABSOLUTT ingen fare med å handle på Ebay, det eneste er at du kan være dum nok til å kjøpe noe fjernt, som disse super hestekreft boksene med bare en resistor i :D Men blir du lurt og ikke får tilsendt noe så sender du inn klage og får pengene igjen, skulle det være noen problemer så fikser VISA det. Å handle på nettet vil jeg si er tryggere enn å handle ute i verden, så lenger man bruker skallen :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

biXen wrote:Jeg vil gå så langt som å si at det er ABSOLUTT ingen fare med å handle på Ebay, det eneste er at du kan være dum nok til å kjøpe noe fjernt, som disse super hestekreft boksene med bare en resistor i :D Men blir du lurt og ikke får tilsendt noe så sender du inn klage og får pengene igjen, skulle det være noen problemer så fikser VISA det. Å handle på nettet vil jeg si er tryggere enn å handle ute i verden, så lenger man bruker skallen :)
http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... turbonator

dette er noe av det beste og lureste du kan kjøpe på ebay uten tvil, men det har vi diskutert tidligere :wink:
*ironisk sett slik at ingen faktisk gjør det!!!!!!*
Tidligere bil: 1991 råskinn
Post Reply