Intercooler

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Intercooler

Post by inglar »

Har det noe for seg å montere dette selv om en ikke har turbo? vil det hjelpe noe, eller er det bare bortkastede penger? Vil nok dette inn en turbo under panseret etterhvert så det må jo inn da uansett.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det har ikke noe for seg. IC vil aldri kjøle innsugsluften til under utetemp.
Hvis varm innsugsluft er problemet så vil et CAI løse problemet uten å redusere flow slik en IC vil.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Da lurer jeg på hva en CAI er :?
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

inglar wrote:Da lurer jeg på hva en CAI er :?
CAI = Cold Air Intake.

Veldig enkelt:

Motorens oppgave er å forbrenne bensin og luft. Utfordringen er ikke å få nok bensin, men heller nok luft (noe turbo eller kompressor elegant løser).

Siden kald luft har større tetthet enn varm, og dermed tilfører motoren mer oksygen per volum - og dermed mer "effekt" - er dette "fattigmanns"-metoden å tilføre "mer luft" på. :)

De fleste standard-oppsett henter luft fra et sted i motorrommet (varmere enn utenfor bilen) så derfor kan man kanskje hente etpar hk på en god dag ved å hente luften "utenfra".

Her er Jackson Racing CAIen, som vel går for å være en av de bedre (og dyreste):

Image

http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36353

De påstandene der om effekt skal du ta med en klype salt. :) Fant ingen bilder i farten hvor dette sitter montert i en bil, men de to nederst skru-hullene går i "ramma" over og foran radiatoren.

Denne henter lufta på toppen, foran radiatoren - og ikke inni motorrommet ved venstre forskjerm, slik original-setupen gjør.

Man fjerner vel en resonansboks og noe rør, så det blir litt mer åpent og innsugslyden blir endel råere. Dette gir nok endel placebo-hk, og de skal man ikke kimse av. :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

arildh wrote:ColdAirIntake
Denne har jeg trua på:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=05-28000
Ja... den glemte jeg. Men carbon da gitt. Plast hadde vel gjort samme nytta til en brøkdel av prisen? :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Snakka om det på treffet og det blir nok den øverste løsningen på meg, med to modifikasjoner.. plast eller lignende isteden for karbon og lufta går til det åpne luftfilteret. De sier det er høytrykksluft (om man kan kalle det det på norsk) ned på baksida på panseret så skal vist hjelpe. De to over er jo bedre, men bedre enn å ikke ha noe der (og varmskjold mot eksos da).. angående IC så er det ikke noe vits da.. så sant du ikke VET at du skal ha i en turbo og like så godt kan ta installasjonen av IC nå. Dog KAN man vel kjøre en liten turbo med lavt trykk iten IC også, men vet ikke om det er veldig anbefalt :-)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Turbo uten intercooler går helt fint ann, det er bare snakk om å holde ladetrykke lavt nok. Også er det litt effekter ute å hente da. Nesten alle Audi`ene har da cold air intake, er vel en grunn til at de har det ;=)

Dog: Hør på det Hauk sier. Dette er vel en av hans informasjonsposter som er velding informative ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Jr cai kan eg anbefale på det varmeste... gir en rå suge lyd og funker faktisk helt okay
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

RotaryPower wrote:Dog: Hør på det Hauk sier. Dette er vel en av hans informasjonsposter som er velding informative ;)
Ouch! :P
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hva? :P Synes jeg nettopp leste en ganske informativ post fra deg, så kom det jaggu en ting. Sålenge ting stemmer så er det thumbs up fra meg ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Post Reply