Intercooler
Moderator: Styremedlemmer
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Intercooler
Har det noe for seg å montere dette selv om en ikke har turbo? vil det hjelpe noe, eller er det bare bortkastede penger? Vil nok dette inn en turbo under panseret etterhvert så det må jo inn da uansett.
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
CAI = Cold Air Intake.inglar wrote:Da lurer jeg på hva en CAI er
Veldig enkelt:
Motorens oppgave er å forbrenne bensin og luft. Utfordringen er ikke å få nok bensin, men heller nok luft (noe turbo eller kompressor elegant løser).
Siden kald luft har større tetthet enn varm, og dermed tilfører motoren mer oksygen per volum - og dermed mer "effekt" - er dette "fattigmanns"-metoden å tilføre "mer luft" på.

De fleste standard-oppsett henter luft fra et sted i motorrommet (varmere enn utenfor bilen) så derfor kan man kanskje hente etpar hk på en god dag ved å hente luften "utenfra".
Her er Jackson Racing CAIen, som vel går for å være en av de bedre (og dyreste):

http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36353
De påstandene der om effekt skal du ta med en klype salt.

Denne henter lufta på toppen, foran radiatoren - og ikke inni motorrommet ved venstre forskjerm, slik original-setupen gjør.
Man fjerner vel en resonansboks og noe rør, så det blir litt mer åpent og innsugslyden blir endel råere. Dette gir nok endel placebo-hk, og de skal man ikke kimse av.

ColdAirIntake
Denne har jeg trua på:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=05-28000
Eller denne http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36352
Denne har jeg trua på:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=05-28000
Eller denne http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36352
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Ja... den glemte jeg. Men carbon da gitt. Plast hadde vel gjort samme nytta til en brøkdel av prisen?arildh wrote:ColdAirIntake
Denne har jeg trua på:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=05-28000

- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Snakka om det på treffet og det blir nok den øverste løsningen på meg, med to modifikasjoner.. plast eller lignende isteden for karbon og lufta går til det åpne luftfilteret. De sier det er høytrykksluft (om man kan kalle det det på norsk) ned på baksida på panseret så skal vist hjelpe. De to over er jo bedre, men bedre enn å ikke ha noe der (og varmskjold mot eksos da).. angående IC så er det ikke noe vits da.. så sant du ikke VET at du skal ha i en turbo og like så godt kan ta installasjonen av IC nå. Dog KAN man vel kjøre en liten turbo med lavt trykk iten IC også, men vet ikke om det er veldig anbefaltarildh wrote:ColdAirIntake
Denne har jeg trua på:
http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... r=05-28000
Eller denne http://www.miatamania.com/Shop/ViewProd ... exID=36352

x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Turbo uten intercooler går helt fint ann, det er bare snakk om å holde ladetrykke lavt nok. Også er det litt effekter ute å hente da. Nesten alle Audi`ene har da cold air intake, er vel en grunn til at de har det ;=)
Dog: Hør på det Hauk sier. Dette er vel en av hans informasjonsposter som er velding informative
Dog: Hør på det Hauk sier. Dette er vel en av hans informasjonsposter som er velding informative

[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Jr cai kan eg anbefale på det varmeste... gir en rå suge lyd og funker faktisk helt okay
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline