Shell 99 Oktan Ferrari bensin

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 171
Joined: 18 Jul 2005, 02:00
Location: Modum
Status: Offline

Shell 99 Oktan Ferrari bensin

Post by Sladd »

Noen som har prøvd den nye 99 Oktan racing fuel'en fra Shell?
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Har aldri hørt om den engang heller jeg. Hvor finner man denne?
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Den bensinen er kun forbeholdt "søringene" vi i barteland får nok ikke prøve denne på en god stund.

Har noe 102oktan liggende om du vill ha det i Mazdan din???


Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000

*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
User avatar
Max_speed
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 151
Joined: 01 Dec 2004, 01:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Max_speed »

Jeg har prøvd men jeg kan ikke si at det var noen voldsom forskjell.
200sx S14
X - Calibra Turbo
www.200sx-ogn.org
Image
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Eneste forskjellen er at du kan kjøre med mer fortenning på høyere trykk..

På værnes selges det 100 oktan.. Flybensin :)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hva er poenget med 99 oktan når de i f.eks. USA stort sett kjører på 92 eller mindre egentlig?

De har vel dette bare på Shell stasjoner på østlandet?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

biXen wrote:Hva er poenget med 99 oktan når de i f.eks. USA stort sett kjører på 92 eller mindre egentlig?
For å minske sjangsen for tenningsbank...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

biXen wrote:USA stort sett kjører på 92 eller mindre egentlig?
NB! 92 oktan i USA er IKKE det samme som 92 oktan i Norge.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Dette minner meg på gamle diskusjoner med kamerater. Hvorpå en skrøt på seg hvor fælt mopeden hans gikk når han fylte 98 bensin. Da gikk den jo syyyykt bedre... Ler fortsatt av den ;)

92 Oktan i Usa er en blanding av tallene fra RON og MON. Noen ganger kalt DON. (R+M)/2.

I Norge så er det RON bare som står på pumpa. Forskjellen er ca. 5 oktantall. Retningen klarer dere nok å gjette ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Magnum1985
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 387
Joined: 13 Oct 2005, 02:00
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Magnum1985 »

Den bensinen er kun forbeholdt "søringene" vi i barteland får nok ikke prøve denne på en god stund.

Har noe 102oktan liggende om du vill ha det i Mazdan din???


Morten
_________________
Medl.nr.436
-2000 Audi TT Quattro

*91 MX-5 Turbo med mye snadder.

Må vel prøve det da vett. =p
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har prøvd V-power bensin i utlandet.. der er den 100 oktan mens her er den bare 95...

synes den burde være 100 i norge også, fikk en følelse av at motoren koste seg mer med V-Power 100 oktan enn vanlig 98...

men så kjenner jeg bilen min ganske godt,
og den koser seg også mer når den er ren og nypolert.. ;)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

HansT wrote:
biXen wrote:USA stort sett kjører på 92 eller mindre egentlig?
NB! 92 oktan i USA er IKKE det samme som 92 oktan i Norge.
Ok, antok nesten det var noe. Men gjør man noe med bilen før man tar den til Norge og fyller 95 på den?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

biXen wrote:
HansT wrote:
biXen wrote:USA stort sett kjører på 92 eller mindre egentlig?
NB! 92 oktan i USA er IKKE det samme som 92 oktan i Norge.
Ok, antok nesten det var noe. Men gjør man noe med bilen før man tar den til Norge og fyller 95 på den?
92 oktan (usa) tilsvarer sånn ca 95oktan i norge så trenger ingen modifiseringer.. ;)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

EspenSort92 wrote:Jeg har prøvd V-power bensin i utlandet.. der er den 100 oktan mens her er den bare 95...

synes den burde være 100 i norge også, fikk en følelse av at motoren koste seg mer med V-Power 100 oktan enn vanlig 98...

men så kjenner jeg bilen min ganske godt,
og den koser seg også mer når den er ren og nypolert.. ;)
Betyr dette at bilene går bedre på 98 i forhold til 95, som jeg durer rundt i da eller?? er jo noen øre forskjell, men alt for bilen :D :P
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Det betyr at bilen din har mindre sjans for å få tenningsbank med 98 enn 95. Det er det eneste det står for. Det er ett tall på hvor mye bensinen kan bli komprimert før den selv-antenner og skaper tenningsbank som er skadelig for din motor.

Har du en bil som har høy kompresjon så vil den trenge høy oktan. Men miata`n trenger ikke å kjøre på 98, så vidt jeg har forstått ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
Post Reply