Shell 99 Oktan Ferrari bensin
Moderator: Styremedlemmer
Shell 99 Oktan Ferrari bensin
Noen som har prøvd den nye 99 Oktan racing fuel'en fra Shell?
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
For å minske sjangsen for tenningsbank...biXen wrote:Hva er poenget med 99 oktan når de i f.eks. USA stort sett kjører på 92 eller mindre egentlig?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Dette minner meg på gamle diskusjoner med kamerater. Hvorpå en skrøt på seg hvor fælt mopeden hans gikk når han fylte 98 bensin. Da gikk den jo syyyykt bedre... Ler fortsatt av den 
92 Oktan i Usa er en blanding av tallene fra RON og MON. Noen ganger kalt DON. (R+M)/2.
I Norge så er det RON bare som står på pumpa. Forskjellen er ca. 5 oktantall. Retningen klarer dere nok å gjette

92 Oktan i Usa er en blanding av tallene fra RON og MON. Noen ganger kalt DON. (R+M)/2.
I Norge så er det RON bare som står på pumpa. Forskjellen er ca. 5 oktantall. Retningen klarer dere nok å gjette

[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Den bensinen er kun forbeholdt "søringene" vi i barteland får nok ikke prøve denne på en god stund.
Har noe 102oktan liggende om du vill ha det i Mazdan din???
Morten
_________________
Medl.nr.436
-2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
Må vel prøve det da vett. =p
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Jeg har prøvd V-power bensin i utlandet.. der er den 100 oktan mens her er den bare 95...
synes den burde være 100 i norge også, fikk en følelse av at motoren koste seg mer med V-Power 100 oktan enn vanlig 98...
men så kjenner jeg bilen min ganske godt,
og den koser seg også mer når den er ren og nypolert..
synes den burde være 100 i norge også, fikk en følelse av at motoren koste seg mer med V-Power 100 oktan enn vanlig 98...
men så kjenner jeg bilen min ganske godt,
og den koser seg også mer når den er ren og nypolert..

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
92 oktan (usa) tilsvarer sånn ca 95oktan i norge så trenger ingen modifiseringer..biXen wrote:Ok, antok nesten det var noe. Men gjør man noe med bilen før man tar den til Norge og fyller 95 på den?HansT wrote:NB! 92 oktan i USA er IKKE det samme som 92 oktan i Norge.biXen wrote:USA stort sett kjører på 92 eller mindre egentlig?

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Betyr dette at bilene går bedre på 98 i forhold til 95, som jeg durer rundt i da eller?? er jo noen øre forskjell, men alt for bilenEspenSort92 wrote:Jeg har prøvd V-power bensin i utlandet.. der er den 100 oktan mens her er den bare 95...
synes den burde være 100 i norge også, fikk en følelse av at motoren koste seg mer med V-Power 100 oktan enn vanlig 98...
men så kjenner jeg bilen min ganske godt,
og den koser seg også mer når den er ren og nypolert..


Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Det betyr at bilen din har mindre sjans for å få tenningsbank med 98 enn 95. Det er det eneste det står for. Det er ett tall på hvor mye bensinen kan bli komprimert før den selv-antenner og skaper tenningsbank som er skadelig for din motor.
Har du en bil som har høy kompresjon så vil den trenge høy oktan. Men miata`n trenger ikke å kjøre på 98, så vidt jeg har forstått
Har du en bil som har høy kompresjon så vil den trenge høy oktan. Men miata`n trenger ikke å kjøre på 98, så vidt jeg har forstått

[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine