senterbolt HJELP

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arild
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 10 May 2006, 02:00
Location: Ã…lesund
Status: Offline

senterbolt HJELP

Post by arild »

hei

sliter med å få løsnet senterbolten som holder fast drivakslingene.
noen som vet om det er lings eller vanlige gjenger?
Har stått no en hel kveld å hoppet på en latmannsarm 80cm uten resultat
brukt både kjølespray og varmet opp muttern men neida den vil ikke løsne. å ja for dem som tror jeg ikke har tatt opp mutter låsen så har jeg det. GODE TIPS ØNSKES
US Miata 92mod 1,6l svart med brunt skin itereør, 1,8l vlsddiff, KN filter.borla dual tip eff.annlegg rustfritt, JR freeflow cat, low profile lykter, momo ratt, koni sport dempere/fjører, tsw felger 16"7"215x40x16"
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

På med et rør utenpå latmannsarmen, og få en kompis til å sitte i bilen og bremse mens bilen står på bakken.. Lengre arm, mer vold... skal være vanlige gjenger på den.. knakk nesten latmannsarmen på min :P
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

På min var det klin umulig, hadde på ett rør på halvannen meter, og hoppet på det, det du kan gjøre er å stikke inn på ett lastebil verksted, få de til å hjelpe med muttertrekker, eller bruke vinkelsliper som eg gjorde, snittet mutteren, disse er lagervare hos de fleste mazda...
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hjullager bak på nye Audi A3 tok jeg igår. Var 3/4" på spesialverktøyet og selvfølgelig hadde vi ikke latmannsarmen i den størrelsen inne. Muttertrekker med 3/4" hadde ikke sjangs. Resultat ble å bruke en momentnøkkel. Ikke bra for momentnøkkelen, men men.. Satte den på maks, 400nm idet jeg skulle løsne den, det sa klikk og det var fortsatt mere igjen. Så det er ikke tvil om at disse sakene sitter godt. Dras til med 180nm og 180grader.

Prøv med ett rør på latmannsarmen før det går hardere til verks..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

kan også bruke motorkraft om du får pipen til å sitte godt, det har eg pleid å gjøre, men denne gangen så løftet eg bare bilen, ville ikkje ødelegge den, 116 hk og den løsnet ikkje.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Så du mener at startmotoren din har 116 hester, LOL
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

hehe hvem har sagt eg brukte starteren da, startet den da opp eg da, sluret den så den satt seg og gav gass,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Eh, sorry. Jeg forvekslet denne tråden med en hvor problemet var å få av veivbolten :oops:

Når jeg var av med alt av understell i vinter skjønte jeg hvor mye rustløser faktisk har og si. Dynk mutteren i rustløser gjentatte ganger helt til den løsner. Jeg tror jeg brukte en halv biltema boks på en time for å få av en bolt i bærebroen bak. Da gikk den fra å være urokkelig med slegge til å skli ut med litt lett dunking med en skralla.
Senterbolten på divakslingen gikk løs med ett smell og ca. 1.5 meter extension på latmannsarmen.
Post Reply