Kaldstart

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Kaldstart

Post by Daniel »

Hei!

Min 91 miata 1,6 høres ut som og virker som den kun går kun på 3 sylindre når den har stått lenge i kalde omgivelser. Virker som det ikke skal mer til enn 3-4 dager med rundt 0 grader celsius. (uavhengig av vær)
Dette avtar med en gang motoren får litt lunk på seg (kanskje etter 2 minutter på tomgang er motoren fin og går fint på alle syl.). Bilen har nettopp vært på ullern bil i oslo og tatt stor-service. Jeg Har sjekket at pluggkablene sitter skikkelig! Hva annet kan dette være? Er ikke så veldig farlig dette da, men dog irriterende, med tanke på at det kan skade katalysatoren og det er også hemmende når man har behov for å kjøre av sted med en gang etter at bilen har stått lenge?

Håper noe kan hjelpe...

Hilsen Daniel
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Hjelp!

Post by Daniel »

Hallo!
Er det ingen som kan hjelpe meg med inlegget mitt (over).
Hadde vært veldig fint om noen kunne hjelpe meg her....
Hilsen Daniel
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Post by roar »

Kan det være dårlig kompresjon på en av sylinderene??
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

nei!!??

Post by Daniel »

Lite sannsynlig, da bilen (i mine øyne) går meget bra.
Har ikke testet den mot andre mx5'er, men det får jeg vel gjort til sommeren (banetreff).
Takk for hjelp!
User avatar
roar
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 165
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Ørskog
Status: Offline

Post by roar »

Grunnen til jeg foreslo det med kompresjon er at jeg har en kompis som hadde samme problem som deg (annen bil) med at bilen gikk på 3 sylindere til den ble litt varm. På den bilen hadde han litt dårlig kompresjon på ene sylinderen...
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
User avatar
Precious
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 426
Joined: 07 Dec 2003, 01:00
Location: Skien
Status: Offline

Post by Precious »

Det er ikke bare ventiltikking da?
Kommer av feil olje eller gammal olje.

Begynner først som du sier, når den er kald og gjerne når den har stått stille en 5min på tomgang.

5-10W50 er vel anbefalt til MX5/Miata, og gjerne spons på bilen med god og litt dyr olje.
User avatar
Daniel
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 02 Dec 2003, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Daniel »

Bilen fikk ny shell-olje for ca 2 mnd siden, og ventiltikkinga hører jeg markant i ca 5 sek når bilen har stått kaldt lenge.
Det er lenge siden bilen har gått som beskrevet nå, men jeg mener å huske at den "rister" som om den skulle gått på 3 syl....
Uvansett takk for tips, har ikke hatt problemet på lenge så det kan jo være at det har gitt seg for nå.....???
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Min Miata var en forlatt inkassobil, som hadde stått parkert et år.

Da jeg startet den for første gang så tikket den i to sekunder, på den gamle oljen.

Så byttet jeg til Shells dyreste Shell Helix Ultra helsyntetisk. Den beste oljen fra det største oljeselskapet, det må jo være bra, tenkte jeg. Ikke alltid jeg tenker så bra, viste det seg.

Dersom den står i en uke, og så starter den, så er det ventil(løfter)tikking helt til den er driftsvarm.

På Mercedesen (1990 200E helt som ny, 125000 km, bilen ser ut som 30000 km) så byttet jeg til Shell Helix Helsyntetisk. Da begynte den å svette i toppdekselpakningen og rasle i ventilene et sekund ved kaldstart, mot ingenting før.

De tre-fire gangene jeg skar mine blodtrimmede mopeder, for en 10-12 år siden, skjedde hver gang med Shell 2-taktsolje, aldri med Castrol.

Er alt dette tilfeldigheter??
Nå er i hvert fall faren min pensjonert fra Shell, og når jeg har brukt opp lageret mitt skal jeg kun bruke Shell til pølsemenyer. (Til gjengjeld så er de jo VELDIG gode da)

Daniel, dersom noe blir verre når du byttet olje så har det nok noe med olja å gjøre. Jeg har mistet troen på Shell. (bortsett fra pølsemenyene, som sagt, hehe)

Bjørn
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Post Reply