Hei!
Min 91 miata 1,6 høres ut som og virker som den kun går kun på 3 sylindre når den har stått lenge i kalde omgivelser. Virker som det ikke skal mer til enn 3-4 dager med rundt 0 grader celsius. (uavhengig av vær)
Dette avtar med en gang motoren får litt lunk på seg (kanskje etter 2 minutter på tomgang er motoren fin og går fint på alle syl.). Bilen har nettopp vært på ullern bil i oslo og tatt stor-service. Jeg Har sjekket at pluggkablene sitter skikkelig! Hva annet kan dette være? Er ikke så veldig farlig dette da, men dog irriterende, med tanke på at det kan skade katalysatoren og det er også hemmende når man har behov for å kjøre av sted med en gang etter at bilen har stått lenge?
Håper noe kan hjelpe...
Hilsen Daniel
Kaldstart
Moderator: Styremedlemmer
Grunnen til jeg foreslo det med kompresjon er at jeg har en kompis som hadde samme problem som deg (annen bil) med at bilen gikk på 3 sylindere til den ble litt varm. På den bilen hadde han litt dårlig kompresjon på ene sylinderen...
09 Mazda 6
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
93 Miata LE (solgt april13)
03 Mazda 6
94 Miata 1,8 Brilliant black C-package (Solgt juni.05)
91 Miata 1,6 BRG (solgt juli.02)
Bilen fikk ny shell-olje for ca 2 mnd siden, og ventiltikkinga hører jeg markant i ca 5 sek når bilen har stått kaldt lenge.
Det er lenge siden bilen har gått som beskrevet nå, men jeg mener å huske at den "rister" som om den skulle gått på 3 syl....
Uvansett takk for tips, har ikke hatt problemet på lenge så det kan jo være at det har gitt seg for nå.....???
Det er lenge siden bilen har gått som beskrevet nå, men jeg mener å huske at den "rister" som om den skulle gått på 3 syl....
Uvansett takk for tips, har ikke hatt problemet på lenge så det kan jo være at det har gitt seg for nå.....???
- kodvaag
- 7200 RPM
- Status: Offline
Min Miata var en forlatt inkassobil, som hadde stått parkert et år.
Da jeg startet den for første gang så tikket den i to sekunder, på den gamle oljen.
Så byttet jeg til Shells dyreste Shell Helix Ultra helsyntetisk. Den beste oljen fra det største oljeselskapet, det må jo være bra, tenkte jeg. Ikke alltid jeg tenker så bra, viste det seg.
Dersom den står i en uke, og så starter den, så er det ventil(løfter)tikking helt til den er driftsvarm.
På Mercedesen (1990 200E helt som ny, 125000 km, bilen ser ut som 30000 km) så byttet jeg til Shell Helix Helsyntetisk. Da begynte den å svette i toppdekselpakningen og rasle i ventilene et sekund ved kaldstart, mot ingenting før.
De tre-fire gangene jeg skar mine blodtrimmede mopeder, for en 10-12 år siden, skjedde hver gang med Shell 2-taktsolje, aldri med Castrol.
Er alt dette tilfeldigheter??
Nå er i hvert fall faren min pensjonert fra Shell, og når jeg har brukt opp lageret mitt skal jeg kun bruke Shell til pølsemenyer. (Til gjengjeld så er de jo VELDIG gode da)
Daniel, dersom noe blir verre når du byttet olje så har det nok noe med olja å gjøre. Jeg har mistet troen på Shell. (bortsett fra pølsemenyene, som sagt, hehe)
Bjørn
Da jeg startet den for første gang så tikket den i to sekunder, på den gamle oljen.
Så byttet jeg til Shells dyreste Shell Helix Ultra helsyntetisk. Den beste oljen fra det største oljeselskapet, det må jo være bra, tenkte jeg. Ikke alltid jeg tenker så bra, viste det seg.
Dersom den står i en uke, og så starter den, så er det ventil(løfter)tikking helt til den er driftsvarm.
På Mercedesen (1990 200E helt som ny, 125000 km, bilen ser ut som 30000 km) så byttet jeg til Shell Helix Helsyntetisk. Da begynte den å svette i toppdekselpakningen og rasle i ventilene et sekund ved kaldstart, mot ingenting før.
De tre-fire gangene jeg skar mine blodtrimmede mopeder, for en 10-12 år siden, skjedde hver gang med Shell 2-taktsolje, aldri med Castrol.
Er alt dette tilfeldigheter??
Nå er i hvert fall faren min pensjonert fra Shell, og når jeg har brukt opp lageret mitt skal jeg kun bruke Shell til pølsemenyer. (Til gjengjeld så er de jo VELDIG gode da)
Daniel, dersom noe blir verre når du byttet olje så har det nok noe med olja å gjøre. Jeg har mistet troen på Shell. (bortsett fra pølsemenyene, som sagt, hehe)
Bjørn
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820
X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG