Registerrembytte og AC

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Registerrembytte og AC

Post by runbrann »

Er det noen som har klart å bytte registerrem på en NA Miata uten å demontere AC deler?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Du må vel av med AC/servo reima.. Noe mer trenger du vel ikke å plukke av
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by runbrann »

OK, men da må vel radiatoren sitte igjen.pga AC rørene? Har byttet en gang før på en uten AC, da tok jeg radiatoren ut. Husker ikke om jeg tok ut senterbolten på veiva (shortnose) eller om jeg klarte å få reima forbi uten. Hadde vært fint å slippe det senterbolt tøyset dere skriver så mye om.
User avatar
Cosmo
500 RPM
500 RPM
Posts: 56
Joined: 13 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by Cosmo »

trenger ikke ta av AC radiatoren, heller ikke senterbolten på veiven. - sjekk/skift løpehjul strammehjul og vannpumpe samtidig!
1990 1,6 Classic red. hardtop.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Jeg måtte av med senterbolten (har bignose). Hvis ikke fikk jeg ikke av reima
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Post by JonA »

Vidar wrote:Jeg måtte av med senterbolten (har bignose). Hvis ikke fikk jeg ikke av reima
Jeg også :)
X-93 LE. medlem #610
2010 20th AE Crystal White Pearlescent
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Annet tips er å bytte simringen på oljepumpa/senterbolten samtidig..
Denne må jeg skifte nå.. Og gjett om jeg gleder meg til jobben.... Må pelle av like mye som ved reg reimskifte..

Dette er en del som koster 50-100 kroner inkl frakt i fra MX5parts.. Koster deg ideelt sett 5 min med arbeid..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Må vel av med senterbolten på short nose også,. om man ikkje klarer å lure reimen forbi reimhjulet, noe som sikkert skader reimen litt, men kan gå., gjorde dette på min ford så eg hadde i 3 uker,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
RedRider
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 19 May 2006, 02:00
Location: Larvik
Status: Offline

Post by RedRider »

jeg har short nose og det er ikke noe behov for å fjerne senter bolten til reimhjulet på veiva. Er bare å skru av fire små bolter så er det av.
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by runbrann »

Da ser det ut som det kan gjøres litt enkelt. Foreløpig driver jeg å skifter soft top. Lager en ny string om dette.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hehe var sikkert disse boltene eg fant under noe dritt dette da, men vil da påstå at det er en fordel å ta av senterbolten uansett, for å eventuelt bytte locktite å sørge for den er i orden, lettere å løsne en bolt enn feks 4 som kan knekke,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
RedRider
500 RPM
500 RPM
Posts: 70
Joined: 19 May 2006, 02:00
Location: Larvik
Status: Offline

Post by RedRider »

StianOppistov wrote: lettere å løsne en bolt enn feks 4 som kan knekke,
Etter snart 10 år som bilmekaniker har jeg aldri opplevd at noen av de 4 små boltene har knekt, eller i det hele tatt gått tregt på en mazda. Og for de som ikke har tilgang til riktig moment eller locktite er det mye enklere med de fire små, syns nå jeg.

Og hvis man er i tvil om den store senterbolten sitter skikkelig er det fort gjort å la et verksted slenge på ny locktite og dra til med riktig moment.
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by runbrann »

Jeg går for de fire små, rører ikke den store, det er tydeligvis bedre plass på shortnosen. Har ikke lyst til å produsere problemer. Takker forøvrig for alle tips, det er mye int. å lese her på forumet !
Post Reply