Motor som jukser, hopper og rister

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Totti11
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Nov 2006, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Motor som jukser, hopper og rister

Post by Totti11 »

har nettopp kjøpt meg en -94 mod Miata med 1,8 l motor. Den har funket fint, men så begynte den å jukse, og den drar nesten ikke heller. Kjøpte nye tenningskabler, men hjalp ikke. Har nå kjøpt nye plugger, får prøve å se om det hjelper..noen som har noe tips?
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Post by midget77 »

I samme vendinga tar du og setter i nytt luftfilter og ny termostat. Termostaten gjør at den fortere kommer opp i riktig arbeidstemperatur, og luftfilteret gjør at den puster bedre, og får mindre fet blanding.

Sjekk at det ikke er vann/olje elns nede i tennplugghullene. Det kan gi overslag på pluggen. Hvis det står væske der er det ikke bra å få det ned i sylinderen, sette på ny tennplugg og så dra motoren rundt.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Sjekk at ikke toppdekselpakningen lekker olje ned i tennplugghullet (som nevnt over..) . Hvis det samler seg opp olje her kortslutter pluggledningen med godset i dekselet og den fusker.
User avatar
Totti11
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Nov 2006, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Totti11 »

takk for gode tips! Har nå byttet pluggene, og det hjalp ikke...men i det ene hullet ned til fordeleren lå det igjen rester etter den gamle kontakten som var ødelagt.. prøvde å skrape det løst men fikk ikke frem nok kontaktflate. Må prøve noe annet imorgen..Er det forresten "farlig" å kjøre med den slik den er nå??
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Post by Oas »

Viss du har kjørt med en dårlig kontakt på pluggkabelen mot fordeler siden kan gnister og delvis kontakt ha tatt live av spike transistorn i fordeler blokka. Se at du har fin gnist på alle pluggene.
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
User avatar
Totti11
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Nov 2006, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Totti11 »

Jeg har nå sjekket og dobbelt sjekket plugger/ledninger. Der hvor pluggledningen går ned i fordeleren (tror jeg) har jeg renset og blåst, så der skinner det like mye som i de andre tre. Fortsatt ikke kontakt. Har koblet helt vekk pluggen det gjelder, og den oppfører seg helt likt. Det tyder jo på at det er at eller anne galt med med akkurat DET hullet, ikke? Er rimelig grønn på dette, som dere skjønner..Vet noen forresten om hvor det er mulig å laste ned en komplett oversikt/tegning av motoren, slik at jeg kan sette navn på det jeg ikke vet?? :-)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Du meiner nok hullet til koilen, da det ikkje er fordeler på disse, men disse koilene har vel en vane å ryke innimellom.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Totti11
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Nov 2006, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Totti11 »

ok, men er det ikke rart at det er bare en sylinder som ikke tenner da? byttet jo en ødelagt kabel med en ny, men fortsatt ikke noe...jæ... frustrerende
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Noe du kan prøve, er å koble om pluggledningene.
Disse motorene har noe som heter "wasted spark", som betyr at tenningsanlegget ditt sender en bortkastet gnist til alle pluggene. Derav "wasted spark". Siden da sylinder 1 & 4 får gnist samtidig, og sylinder 3 & 2 gnister samtidig, så kan du bytte om på disse ledningene.
Sylinder 1 er den som er nærmest registret/fronten på bilen, og da selvfølgelig er da sylinder 4 den som er nærmest girkassen/coupe'en.

Så fusker den på den 1 eller 4, så bytter du om pluggledningene på coilen, der hvor 1 og 4 går inn. Er problemet på 3 eller 2, bytter du disse pluggledningene på coilen.
Dermed kan du sjekke om problemet flytter seg til den andre pluggen. Gjør den ikke det, er det enten pluggledning, plugg, eller noe internt i motoren (ingen kompresjon).
Flytter problemet seg til motsvarende plugg, så er det coilen som er gåen.
Coilen kan sjekkes med ett ohm meter. Da skal sekundærkretsen være på 8,7 - 12,9 kOhm.
Det enkleste er å skru ut coilen, og måle de på benken. Skal se om jeg finner ett bilde.

EDIT:

Jeg hadde bare manualen til -99, så jeg er ikke sikker på om det ser likt ut på en -94.
Image
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Minner meg om samme problem som jeg hadde i vår/sommer. Trodde at bilen gikk kun på 3 sylindre, men det viste seg at den gikk kun på 2. Årsak: Defekt coil. (Kostet ca. kr. 1600 med frakt, moms og toll fra IL motorsport i Tyskland).
Hadde også gått hele runden med plugger, pluggledninger osv. før jeg fant feilen.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

jeg hadde også dette problemet for tre år siden. Det viste seg at det var det innerste stempelet som hadde tatt kvelden.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Totti11
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Nov 2006, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Totti11 »

tenker å bestille ny coil, men vet ikke om jeg har 3 eller 4 pins coil. Hvordan finner jeg ut det? mod -94, 1,8 l
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Ta av kontakten til coil'en og se der.

Men hvorfor bestille ny coil, før du er 100% sikker? Kjedelig å bla opp 1500 - 2000 kr til ingen nytte.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Totti11
0 RPM
0 RPM
Posts: 40
Joined: 18 Nov 2006, 01:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Totti11 »

byttet ledningene som nevnt over og feilen forflyttet seg..da må det være verdt å bytte coil?
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Totti11 wrote:byttet ledningene som nevnt over og feilen forflyttet seg..da må det være verdt å bytte coil?
Jepp, med den infoen er jeg enig i at du bør prøve med en annen coil.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply