Motor som jukser, hopper og rister
Moderator: Styremedlemmer
Motor som jukser, hopper og rister
har nettopp kjøpt meg en -94 mod Miata med 1,8 l motor. Den har funket fint, men så begynte den å jukse, og den drar nesten ikke heller. Kjøpte nye tenningskabler, men hjalp ikke. Har nå kjøpt nye plugger, får prøve å se om det hjelper..noen som har noe tips?
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
- Status: Offline
I samme vendinga tar du og setter i nytt luftfilter og ny termostat. Termostaten gjør at den fortere kommer opp i riktig arbeidstemperatur, og luftfilteret gjør at den puster bedre, og får mindre fet blanding.
Sjekk at det ikke er vann/olje elns nede i tennplugghullene. Det kan gi overslag på pluggen. Hvis det står væske der er det ikke bra å få det ned i sylinderen, sette på ny tennplugg og så dra motoren rundt.
Sjekk at det ikke er vann/olje elns nede i tennplugghullene. Det kan gi overslag på pluggen. Hvis det står væske der er det ikke bra å få det ned i sylinderen, sette på ny tennplugg og så dra motoren rundt.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
takk for gode tips! Har nå byttet pluggene, og det hjalp ikke...men i det ene hullet ned til fordeleren lå det igjen rester etter den gamle kontakten som var ødelagt.. prøvde å skrape det løst men fikk ikke frem nok kontaktflate. Må prøve noe annet imorgen..Er det forresten "farlig" å kjøre med den slik den er nå??
Jeg har nå sjekket og dobbelt sjekket plugger/ledninger. Der hvor pluggledningen går ned i fordeleren (tror jeg) har jeg renset og blåst, så der skinner det like mye som i de andre tre. Fortsatt ikke kontakt. Har koblet helt vekk pluggen det gjelder, og den oppfører seg helt likt. Det tyder jo på at det er at eller anne galt med med akkurat DET hullet, ikke? Er rimelig grønn på dette, som dere skjønner..Vet noen forresten om hvor det er mulig å laste ned en komplett oversikt/tegning av motoren, slik at jeg kan sette navn på det jeg ikke vet?? 

- Miatapowers
- 7200 RPM
Noe du kan prøve, er å koble om pluggledningene.
Disse motorene har noe som heter "wasted spark", som betyr at tenningsanlegget ditt sender en bortkastet gnist til alle pluggene. Derav "wasted spark". Siden da sylinder 1 & 4 får gnist samtidig, og sylinder 3 & 2 gnister samtidig, så kan du bytte om på disse ledningene.
Sylinder 1 er den som er nærmest registret/fronten på bilen, og da selvfølgelig er da sylinder 4 den som er nærmest girkassen/coupe'en.
Så fusker den på den 1 eller 4, så bytter du om pluggledningene på coilen, der hvor 1 og 4 går inn. Er problemet på 3 eller 2, bytter du disse pluggledningene på coilen.
Dermed kan du sjekke om problemet flytter seg til den andre pluggen. Gjør den ikke det, er det enten pluggledning, plugg, eller noe internt i motoren (ingen kompresjon).
Flytter problemet seg til motsvarende plugg, så er det coilen som er gåen.
Coilen kan sjekkes med ett ohm meter. Da skal sekundærkretsen være på 8,7 - 12,9 kOhm.
Det enkleste er å skru ut coilen, og måle de på benken. Skal se om jeg finner ett bilde.
EDIT:
Jeg hadde bare manualen til -99, så jeg er ikke sikker på om det ser likt ut på en -94.

Disse motorene har noe som heter "wasted spark", som betyr at tenningsanlegget ditt sender en bortkastet gnist til alle pluggene. Derav "wasted spark". Siden da sylinder 1 & 4 får gnist samtidig, og sylinder 3 & 2 gnister samtidig, så kan du bytte om på disse ledningene.
Sylinder 1 er den som er nærmest registret/fronten på bilen, og da selvfølgelig er da sylinder 4 den som er nærmest girkassen/coupe'en.
Så fusker den på den 1 eller 4, så bytter du om pluggledningene på coilen, der hvor 1 og 4 går inn. Er problemet på 3 eller 2, bytter du disse pluggledningene på coilen.
Dermed kan du sjekke om problemet flytter seg til den andre pluggen. Gjør den ikke det, er det enten pluggledning, plugg, eller noe internt i motoren (ingen kompresjon).
Flytter problemet seg til motsvarende plugg, så er det coilen som er gåen.
Coilen kan sjekkes med ett ohm meter. Da skal sekundærkretsen være på 8,7 - 12,9 kOhm.
Det enkleste er å skru ut coilen, og måle de på benken. Skal se om jeg finner ett bilde.
EDIT:
Jeg hadde bare manualen til -99, så jeg er ikke sikker på om det ser likt ut på en -94.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Minner meg om samme problem som jeg hadde i vår/sommer. Trodde at bilen gikk kun på 3 sylindre, men det viste seg at den gikk kun på 2. Årsak: Defekt coil. (Kostet ca. kr. 1600 med frakt, moms og toll fra IL motorsport i Tyskland).
Hadde også gått hele runden med plugger, pluggledninger osv. før jeg fant feilen.
Steinar
Hadde også gått hele runden med plugger, pluggledninger osv. før jeg fant feilen.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8