JR kompressor (MP45 )

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

JR kompressor (MP45 )

Post by Andrew »

Hei

Hva trengs for å benytte et JR kit for 99-0 1.8l
på en 91mod 1.6l
Tenker da på hva som må handles inn for å få det oppe å gå på min 1.6?
Er det andre produkt som "trengs" for å få
det til å yte bedre (rundt 170hk)
-bedre motorstyring?
-bensinttilførsel?
-dreving (høgre trykk)?
-osv

Har kun erfaringer med g-laderen på min gamle Golf G60... så tips og råd mottas med takk!

Gjerne linker til gode sider rundt dette også

MVH
Andre
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Største problemet er nok å få montert kompressoren..
Skal du ha høyere trykk så er det å dreve om kompressoren..
Men da må du også økebensintrykket/Bensinmengden..
Tryggeste måten er å kjøpe en FM link..
Du kan også kjøpe oppgraderings kit fra JR.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

"Største problemet er nok å få montert kompressoren.. "

Må det endres på braketter o.l eller hva er problemene med montering?
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Disse har tilbehør til kompessor : http://www.trackdogracing.com/website/main.htm

disse har kompressorer med større potensiale (m62) http://www.stageonetuning.com/
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: JR kompressor (MP45 )

Post by HansT »

Andrew wrote:Hva trengs for å benytte et JR kit for 99-0 1.8l
på en 91mod 1.6l
Tenker da på hva som må handles inn for å få det oppe å gå på min 1.6?
Er det andre produkt som "trengs" for å få
det til å yte bedre (rundt 170hk)
-bedre motorstyring?
-bensinttilførsel?
-dreving (høgre trykk)?
-osv
Jeg har gjort akkurat denne modifikasjonen. Brukte en JR 1,8l 99-up kit på min 1991 modell 1,6 l.

Du trenger:

Ny crosstube (fra kompressorsiden til innsugsmanifoilen). Vinkelen er litt annerledes på den som følger med kit'et. Jeg kjøpte alle mine deler hos MiataMania.com.

Videre trenger du en ny dummy throttlebody, og ideelt sett en ny bypass block. Jeg skriver ideelt sett, fordi du her KAN modifisere ditt gasspjeldhus til å passe. Det gjorde jeg, men da visste jeg ikke at det gikk an å få tak i kun bypass blocken for å bytte ut på kompressoren. Det er nemlig et annet boltmønster på gasspjeldhuset på 1.6 91 modell og nyere.

Du trenger også en bensintrykkregulator, fordi dette ikke følger med.

Du får en liten ekstra gevinst med å bruke dette kit i forhold til et standard 1,6 l. kit, fordi kompressorhjulet er mindre og du dermed får litt høyere trykk enn standard 1,6 kit. Det fører til at du bør ha en form for tenningskontroll, noe som strengt tatt ikke er nødvendig med standard kit, men som du fort vil oppdage er nødvendig med det lille hjulet på 1.8 kompressoren.

Jeg bruker Bipes ACU til å retardere tenningen.
Last edited by HansT on 11 Dec 2006, 16:46, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Andrew wrote:"Største problemet er nok å få montert kompressoren.. "

Må det endres på braketter o.l eller hva er problemene med montering?

Nei !. Ingen problem med selve installering av kompressor, så lenge vi snakker om M45. Se punktene mine over for hva som MÅ kjøpes nytt..+
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Andrew
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 639
Joined: 11 Jul 2006, 02:00
Location: Vestlandet
Status: Offline

Post by Andrew »

Litt O.T ser du skal selge ditt Hans, er det komplett for bolt on på 91 1.6en?

Hvordan er levetiden og driftsikkerheten på disse skrukompressorene?
(har som sagt erfaring med g-ladere....)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Levetiden er veldig lenge.. er vel 100000 miles fabrikkgaranti..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Andrew wrote:Litt O.T ser du skal selge ditt Hans, er det komplett for bolt on på 91 1.6en?
Jeg har kjøpt inn alt som trenges ja, men du må enten kjøpe bypass blocken eller modifisere på gasspjeldhuset ditt. Dessuten bør du kjøpe en eller annen form for tenningskontroll, som f.eks. Bipes ACU. Jeg har min Bipes fortsatt på bilen, og gidder ikke begynne å montere den ut. Kjører med 16" fortenning og retarderer.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Andrew wrote:Hvordan er levetiden og driftsikkerheten på disse skrukompressorene?
(har som sagt erfaring med g-ladere....)
Som Vidar nevner, lang levetid på disse, og må på ingen måte sammenlignes med G-lader. Denne typen kompressor er vedlikeholdsfri, og trenge ikke ha noen servicer.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply