kaldstart /katalysator
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
kaldstart /katalysator
Motoren min er litt merkelig på morrakvisten etter en kald natt. starter som ei klokke og reagerer normalt på gassen, men den vibrerer en del inntil arbeidstemperaturen er oppe på normal . Hva kan feilen være. Det er kondensfjærner på tanken og plugger og kabler er forholdsvis nye.
Jeg mener å ha lest et sted her på forumet at dette kan være symptomer på at katalysatoren er tett. Stemmer det? Jeg har hatt bilen siden 2001 og vet ikke hvor gammel katalysatoren er.
tips?
Jeg mener å ha lest et sted her på forumet at dette kan være symptomer på at katalysatoren er tett. Stemmer det? Jeg har hatt bilen siden 2001 og vet ikke hvor gammel katalysatoren er.
tips?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Sjekk pluggene dine, se etter fargeforskjell. Hvor langt har bilen gått? Kan hende har du litt dårlig komp. eller sylinderlekkasje på en sylinder ? Det høres jo ut som om bilen går på tre. Ta ev. av en og en pluggledning.Hvis intet forandrer seg med en av ledningene løs, kryssbytter du ev. plugg og eller ledning med andre. Sjekk også at pluggene dine har riktig varmeverdi.
Jeg mener selvfølgelig å bytte en ledning man mistenker det er brudd i med en annen. Den må da selvf. gå fra samme plass på høysp.spole og til samme plugg. Hvis bilen f. eks. ikke gikk på syl.nr.1, vil nå feilen ha flyttet seg til den sylinderen vi lånte ledningen fra, og nr. 1 tenner.
Er du med på den?
Er du med på den?
Det var det jeg trodde du tenkte på ja. Kanskje ikke så dumt å understreke dette så trådstarter ikke gjør noe dumt med bilen sinrunbrann wrote:Jeg mener selvfølgelig å bytte en ledning man mistenker det er brudd i med en annen. Den må da selvf. gå fra samme plass på høysp.spole og til samme plugg. Hvis bilen f. eks. ikke gikk på syl.nr.1, vil nå feilen ha flyttet seg til den sylinderen vi lånte ledningen fra, og nr. 1 tenner.
Er du med på den?

- mojo-91
- 7200 RPM
he he..steffen wrote:Det var det jeg trodde du tenkte på ja. Kanskje ikke så dumt å understreke dette så trådstarter ikke gjør noe dumt med bilen sinrunbrann wrote:Jeg mener selvfølgelig å bytte en ledning man mistenker det er brudd i med en annen. Den må da selvf. gå fra samme plass på høysp.spole og til samme plugg. Hvis bilen f. eks. ikke gikk på syl.nr.1, vil nå feilen ha flyttet seg til den sylinderen vi lånte ledningen fra, og nr. 1 tenner.
Er du med på den?
Jeg anser meg ikke for å være særlig teknisk fagkyndig hva gjelder bil, men såpass vet jeg

- MagnusAntony
- 7200 RPM
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
hhee... den skal vel til tråden om katalysatoren?? eller, lamba måleren??RotaryPower wrote:Hvor leser du at denne er tom, unge mann?

Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
www.miata.no
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
hehe... bare hyggelig å hjelpe til når folk blir trøtte
du får ha en videre morsom vakt da (om du er på jobb nå)
PS: sorry offtopic!!

PS: sorry offtopic!!
Medlem nr: 587
www.miata.no
www.miata.no
- mojo-91
- 7200 RPM
Er det noen av dere som har noen kommentar til hvorvidt en tett katalysator kan være årsaken? Jeg mener det var EspenSort92 som nevnte noe om dette i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 10&start=0
Hva er egentlig symptomene på at katalysatoren er i ferd med å gå tett? 8O
Dårligere motoreffekt, avgass verdier, skrangling, endret eksoslydmojo-91 wrote:Er det noen av dere som har noen kommentar til hvorvidt en tett katalysator kan være årsaken? Jeg mener det var EspenSort92 som nevnte noe om dette i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 10&start=0
Bilen min er noelunde lik, men i tillegg så tar den gassen veldig dårlig fra tomgang når den er kald. Og jeg vet at kat'en er gåen.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- mojo-91
- 7200 RPM
Jeg ser du har en 99-modell, Cartman. Regner med at det er den originale katten som fortsatt sitter på din bil, da bilen din er forholdsvis ny?
Jeg kjøpte min 91-modell i 2000, og har aldri byttet kataysator. Mulig den er like gammel som bilen? Kan høres ut som det er tide å skaffe en ny.
Billig er det ihvertfall ikke. mx5parts skal ha 150 pund eller noe deromkring. AU!
Jeg kjøpte min 91-modell i 2000, og har aldri byttet kataysator. Mulig den er like gammel som bilen? Kan høres ut som det er tide å skaffe en ny.
Billig er det ihvertfall ikke. mx5parts skal ha 150 pund eller noe deromkring. AU!