kaldstart /katalysator

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

kaldstart /katalysator

Post by mojo-91 »

Motoren min er litt merkelig på morrakvisten etter en kald natt. starter som ei klokke og reagerer normalt på gassen, men den vibrerer en del inntil arbeidstemperaturen er oppe på normal . Hva kan feilen være. Det er kondensfjærner på tanken og plugger og kabler er forholdsvis nye.

Jeg mener å ha lest et sted her på forumet at dette kan være symptomer på at katalysatoren er tett. Stemmer det? Jeg har hatt bilen siden 2001 og vet ikke hvor gammel katalysatoren er.

tips?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by runbrann »

Sjekk pluggene dine, se etter fargeforskjell. Hvor langt har bilen gått? Kan hende har du litt dårlig komp. eller sylinderlekkasje på en sylinder ? Det høres jo ut som om bilen går på tre. Ta ev. av en og en pluggledning.Hvis intet forandrer seg med en av ledningene løs, kryssbytter du ev. plugg og eller ledning med andre. Sjekk også at pluggene dine har riktig varmeverdi.
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Bytter man plass på pluggledningene fucker man vel opp hele shaiten eller?
User avatar
runbrann
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 28 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

Post by runbrann »

Jeg mener selvfølgelig å bytte en ledning man mistenker det er brudd i med en annen. Den må da selvf. gå fra samme plass på høysp.spole og til samme plugg. Hvis bilen f. eks. ikke gikk på syl.nr.1, vil nå feilen ha flyttet seg til den sylinderen vi lånte ledningen fra, og nr. 1 tenner.
Er du med på den?
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det kan bli tricky da alle 4 ledningene har forskjellig lengde.
Men bra tips og sjekke farge på plugger.
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

runbrann wrote:Jeg mener selvfølgelig å bytte en ledning man mistenker det er brudd i med en annen. Den må da selvf. gå fra samme plass på høysp.spole og til samme plugg. Hvis bilen f. eks. ikke gikk på syl.nr.1, vil nå feilen ha flyttet seg til den sylinderen vi lånte ledningen fra, og nr. 1 tenner.
Er du med på den?
Det var det jeg trodde du tenkte på ja. Kanskje ikke så dumt å understreke dette så trådstarter ikke gjør noe dumt med bilen sin :)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

steffen wrote:
runbrann wrote:Jeg mener selvfølgelig å bytte en ledning man mistenker det er brudd i med en annen. Den må da selvf. gå fra samme plass på høysp.spole og til samme plugg. Hvis bilen f. eks. ikke gikk på syl.nr.1, vil nå feilen ha flyttet seg til den sylinderen vi lånte ledningen fra, og nr. 1 tenner.
Er du med på den?
Det var det jeg trodde du tenkte på ja. Kanskje ikke så dumt å understreke dette så trådstarter ikke gjør noe dumt med bilen sin :)
he he..
Jeg anser meg ikke for å være særlig teknisk fagkyndig hva gjelder bil, men såpass vet jeg :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Hvor leser du at denne er tom, unge mann?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

RotaryPower wrote:Hvor leser du at denne er tom, unge mann?
hhee... den skal vel til tråden om katalysatoren?? eller, lamba måleren?? ;) tror det er engelsken som er litt upresis.. jeg turde ikke si noe, for er ikke sikker selv :roll:
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Feilpost ja. Bra noen følger med. Kveldsjobbing tar på..
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

hehe... bare hyggelig å hjelpe til når folk blir trøtte :) du får ha en videre morsom vakt da (om du er på jobb nå) :)

PS: sorry offtopic!!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Er det noen av dere som har noen kommentar til hvorvidt en tett katalysator kan være årsaken? Jeg mener det var EspenSort92 som nevnte noe om dette i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 10&start=0

Hva er egentlig symptomene på at katalysatoren er i ferd med å gå tett? 8O
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

mojo-91 wrote:Er det noen av dere som har noen kommentar til hvorvidt en tett katalysator kan være årsaken? Jeg mener det var EspenSort92 som nevnte noe om dette i denne tråden: http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... 10&start=0

Hva er egentlig symptomene på at katalysatoren er i ferd med å gå tett? 8O
Dårligere motoreffekt, avgass verdier, skrangling, endret eksoslyd

Bilen min er noelunde lik, men i tillegg så tar den gassen veldig dårlig fra tomgang når den er kald. Og jeg vet at kat'en er gåen.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg ser du har en 99-modell, Cartman. Regner med at det er den originale katten som fortsatt sitter på din bil, da bilen din er forholdsvis ny?

Jeg kjøpte min 91-modell i 2000, og har aldri byttet kataysator. Mulig den er like gammel som bilen? Kan høres ut som det er tide å skaffe en ny.
Billig er det ihvertfall ikke. mx5parts skal ha 150 pund eller noe deromkring. AU! :x
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

150 pund er jo "billig" for en kat.

Tidligere hadde jeg en Audi S4 V8, hvor katene kostet 10.450,- pr stk (2 stk)

Selv går jeg for en ettermarked kat, som jeg sveiser inn i eksosen. Den billigste er nok biltema, kr 799,-, men det er flere som har.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply