Motor som plystrer...

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
i_borat
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Motor som plystrer...

Post by i_borat »

...evt høres ut som om ei fuglekasse med nyklekka fugleunger :?

Lyden har kommet de siste dagene, og klarer ikke helt å 'se' hvor den kommer ifra. Den er der ved tomgang og når jeg kjører. (den forsvinner hvis jeg drar turtallet opp til ca. 2000 og oppover på tomgang)

Har peilet olje, og sett på de reimene som er synlig - alt ser OK ut 8O

På forhånd takk for tips
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM

Post by MX-Morten »

Hadde asmme med min, da var det reimene.

Du kan prøve med litt silikon spray, og spraye på reimene mens motoren er på tomgang. Hvis det forsvinner, er det bare å stramme evt. bytte reimer.

Lykke til =)
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
Paest
2000 RPM
2000 RPM

Post by Paest »

Har hørt lyden, og den er mer mekanisk enn den hvinete plystringa som kommer fra f.eks sliten dynamoreim... Dynamo/servo/ac-reimene pleier jo å slutte å hvine når de har snurra litt og blitt varme så de får tak også. Frekvensen på lyden påvirkes ikke av turtall som f.eks dynamoreim heller.
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
cartman
Site Admin
Site Admin

Re: Motor som plystrer...

Post by cartman »

i_borat wrote:...evt høres ut som om ei fuglekasse med nyklekka fugleunger :?

Lyden har kommet de siste dagene, og klarer ikke helt å 'se' hvor den kommer ifra. Den er der ved tomgang og når jeg kjører. (den forsvinner hvis jeg drar turtallet opp til ca. 2000 og oppover på tomgang)

Har peilet olje, og sett på de reimene som er synlig - alt ser OK ut 8O

På forhånd takk for tips
Sjekk alle gummislanger i forbindelse med innsug. Hadde en MX3 inne for mange år sden, hvor slangen mellom luftmassemåler og innsuget var sprekt, og lagde en merkelig lyd. Den gikk forøvrig dårlig også, for når man begynte å kjøre, så vred motoren seg slik at lyden forsvant, men den trakk inn masse falsk luft.

OG for sikkerhets skyld, spray på en eller annen spray på reimene, Silikonspray CRC eller lignende duger bare for å eliminere reimene. (Ja de kan slure med CRC eller lignende, men det går over) Da er hvertfall de utelukket.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Er det ikke festet til panseret som driver og lager slik fuglekvitterlyder da ? Jeg hadde det på min før jeg solgte. Husker det var en tråd om dette på forumet.
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300

Post by Pelle »

Det stemmer Arild.
Hadde der samme på min. Litt isalasjonsteip rundt bolten i panseret er alt som skal til for å løse det problemet.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
i_borat
0 RPM
0 RPM

Post by i_borat »

brakka har tydeligvis fått med seg at jeg hadde planer om utbedring og ble plutselig stille :?

men takker for innspill - da har jeg noe å gå etter hvis\når lyden kommer tilbake :)
Paest
2000 RPM
2000 RPM

Post by Paest »

i_borat wrote:brakka har tydeligvis fått med seg at jeg hadde planer om utbedring og ble plutselig stille :?
nå må vi ikke undervurdere min betydning her, skal ikke se bort ifra at min velmenende mekaniske aura ga smøring i lager og ledd. :lol:
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
Post Reply