KYB AGX Støtdempere + Flyin' Miata fjærer
Moderator: Styremedlemmer
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Må bare dra i gang denne. Jeg mistenker at de er litt vanskeligere enn det ser ut som, men ifølge 3.2 og 3.6 punktene her så burde det vel være mulig å få godkjent dette?
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-012.html
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-012.html
Why bother... Ingen av mine mods på bilen jeg hadde var godkjent. Inkludert de 120+ hestene ekstra under panseret.
Kan ikke si jeg føler meg hverken kriminell eller uansvarlig av den grunn.
Mye av prossen rundt godkjenning er å be om trøbbel for ting som hverken er til fare for en selv eller andre trafikanter.
Hvis jeg spurte vegvesenet om jeg fikk godkjent stivere foringer eller noe annet ekstremt uvesentlig som panser med utlufting, dempere med feil farge, eller uorginalt eksosanlegg så hadde jeg sikkert fått nei eller beskjed om å vise papirer fra et utenlands godkjenningsorgan eller henvisning fra norsk importør.
Det siste jeg hørte var at det nå skulle bli komplett mumulig å få registrert en bil med bur. Skulle ikke forundre meg om det kommer til å gjelde for veltebøyler også om den rette Idioten står bak skranken.
Kan ikke si jeg føler meg hverken kriminell eller uansvarlig av den grunn.
Mye av prossen rundt godkjenning er å be om trøbbel for ting som hverken er til fare for en selv eller andre trafikanter.
Hvis jeg spurte vegvesenet om jeg fikk godkjent stivere foringer eller noe annet ekstremt uvesentlig som panser med utlufting, dempere med feil farge, eller uorginalt eksosanlegg så hadde jeg sikkert fått nei eller beskjed om å vise papirer fra et utenlands godkjenningsorgan eller henvisning fra norsk importør.
Det siste jeg hørte var at det nå skulle bli komplett mumulig å få registrert en bil med bur. Skulle ikke forundre meg om det kommer til å gjelde for veltebøyler også om den rette Idioten står bak skranken.
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
få det godkjent med senkefjærer. H&R f.eks. og peis på coilovers eller hva det måtte være etterpå.
hvis du vil ha det i vognkortet da.
hvis du vil ha det i vognkortet da.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
Det ser jo ut til at det er nok å ha papirer på at fjærer/støtdempere er beregnet for mx-5. Jeg mener/håper også at FM fjærene ikke vil senke bilen så mye at det vekker oppsikt.biXen wrote:ifølge 3.2 og 3.6 punktene her så burde det vel være mulig å få godkjent dette?
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-012.html
Jeg tenkte å ta før/etter bilder og legge dem ut her. (men dette drøyer nok til nærmere sommeren. Nå er det altfor mye skiføre her...

StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Nå fikk eg mangel på eu kontrollen, derfor måtte eg vise bilen på biltilsynet, men nå var eg så dum at eg la tuv papirer på senkesettet i bilen når eg skulle eu godkjenne bilen, ellers så ville de nok ikkje sett min senking, men er greit å få det godkjent, da kan eg bare gå å handle fm sine fjører, siden den allerede er godkjent senket i vognkortet så ser eg ikkje noe problemer med dette, han kikket ikkje så mye på nr på fjørene heller, siden dette var så gammelt sett så regnet han med det var vanskelig å lese av..
Det de sjekket var om fjørene satt fast ved oppjekket bil og at det var montert ansvarligt, altså alt var som det skulle og ikkje noe slark. Og om det var nok plass til dekk og felg.. Var mest papirarbeid dette såg det ut som, så fikk eg sjekket bilen under også, 


2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
min oppfatning er at jo mer ombygd en bil er utseendemessig, desto mer interessert er politiet i å stoppe å ta teknisk kontroll.. da er det plutselig veldig fint å kunne vise frem godkjenningene i vognkortet..
har godkjent senkesett, ratt og felger og det er nok til at politiet får en oppfatning at dette er en bil bygd etter regelverket.. 


- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Etter en liten titt på bil-budsjettet, ble det til at jeg bestilte KYB støtdemperne uten justering og beholder standardfjærene
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/351
Litt feigt, men sikkert en grei løsning for kø-kjøring på østlandet...
FM-greiene får komme senere dersom jeg finner ut at 1.8'n skal få mere muskler.

http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/351
Litt feigt, men sikkert en grei løsning for kø-kjøring på østlandet...
FM-greiene får komme senere dersom jeg finner ut at 1.8'n skal få mere muskler.
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Mine blir montert i uka herbiXen wrote:Tamt. Mine er på plass i stua og samler støv til de skal monteres

Gleder meg til å få tilbake bilen med nye polyforinger, FM Fjærer og Kyb AGX

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Silverboyarildh wrote:Hvem gjør jobben ?Vidar wrote:Mine blir montert i uka herbiXen wrote:Tamt. Mine er på plass i stua og samler støv til de skal monteres
Gleder meg til å få tilbake bilen med nye polyforinger, FM Fjærer og Kyb AGX
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive