Det er ikke min erfaring med denne bransjen. Klok av skade har jeg nå alltid påklistret en gullapp på speedometeret med km. stand + en kopi i baklomma for egen referanse.
Om diffen er mer enn 500 m bør de ha en god forklaring.
Er du sikker på at det er ventiltikking ? Alt som rører seg nedi der kan potensielt lage lyder. Jeg har hørt noen historier om at en hydraulisk løfter kan kollapse og permanent forårsake tikking men det er som oftest om motoren har stått lenge. ALR her på forumet hadde vel også en incident hvor det var en ventilfjær eller.no som røk og lagde tikkelyder.
Ventiltikking... [Løst!]
Moderator: Styremedlemmer
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
- Status: Offline
Ok, satt litt i natt og søkte på miata.net og fant etpar tips.
Blant annet: Hvis bilen gjentatte ganger startes bare for å bli flyttet på i etpar sekunder, og deretter stoppes, vil det ikke bli bygget opp nok trykk til at HLAene blir "pumpet" full av olje. Gjør dette "endel ganger" og man får massiv tikking.
Løsningen: Kjør bilen en litt lengre tur.
Startet fra Sinsen, og lyden var borte lenge før jeg kom til Fornebu... og nå er den slik den alltid har vært. O'glede!
Lettelse, mikset med en viss newbiefeeling, samt dårlig samvittighet for at jeg sendte onde tanker til karosseriverkstedet som egentlig har gjort en veldig bra jobb på døra mi. Bilder kommer kanskje i morra.
Blant annet: Hvis bilen gjentatte ganger startes bare for å bli flyttet på i etpar sekunder, og deretter stoppes, vil det ikke bli bygget opp nok trykk til at HLAene blir "pumpet" full av olje. Gjør dette "endel ganger" og man får massiv tikking.
Startet fra Sinsen, og lyden var borte lenge før jeg kom til Fornebu... og nå er den slik den alltid har vært. O'glede!

Lettelse, mikset med en viss newbiefeeling, samt dårlig samvittighet for at jeg sendte onde tanker til karosseriverkstedet som egentlig har gjort en veldig bra jobb på døra mi. Bilder kommer kanskje i morra.
-
- 2000 RPM
- Status: Offline
Godt å høre at det løste seg!
Hadde samme problemet med min bil første vinteren. Hadde den stående i hallen på jobb, og måtte kjøre den inn og ut hver dag. Etter bare noen få dager hadde jeg ventiltikk ut av en annen verden.
For min del var løsningen samme som for deg: kjøre bilen god og varm, og peise på med turtall.
Har aldri vært en lyd etter det, ikke en gang når bilen startes for første gang etter vinterdvalen!
Hadde samme problemet med min bil første vinteren. Hadde den stående i hallen på jobb, og måtte kjøre den inn og ut hver dag. Etter bare noen få dager hadde jeg ventiltikk ut av en annen verden.
For min del var løsningen samme som for deg: kjøre bilen god og varm, og peise på med turtall.
Har aldri vært en lyd etter det, ikke en gang når bilen startes for første gang etter vinterdvalen!
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
Greit å viteHauk wrote: Blant annet: Hvis bilen gjentatte ganger startes bare for å bli flyttet på i etpar sekunder, og deretter stoppes, vil det ikke bli bygget opp nok trykk til at HLAene blir "pumpet" full av olje. Gjør dette "endel ganger" og man får massiv tikking.

Hva er forresten "HLAene" ?
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS