Ventiltikking... [Løst!]

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det er ikke min erfaring med denne bransjen. Klok av skade har jeg nå alltid påklistret en gullapp på speedometeret med km. stand + en kopi i baklomma for egen referanse.
Om diffen er mer enn 500 m bør de ha en god forklaring.

Er du sikker på at det er ventiltikking ? Alt som rører seg nedi der kan potensielt lage lyder. Jeg har hørt noen historier om at en hydraulisk løfter kan kollapse og permanent forårsake tikking men det er som oftest om motoren har stått lenge. ALR her på forumet hadde vel også en incident hvor det var en ventilfjær eller.no som røk og lagde tikkelyder.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Ok, satt litt i natt og søkte på miata.net og fant etpar tips.

Blant annet: Hvis bilen gjentatte ganger startes bare for å bli flyttet på i etpar sekunder, og deretter stoppes, vil det ikke bli bygget opp nok trykk til at HLAene blir "pumpet" full av olje. Gjør dette "endel ganger" og man får massiv tikking.

Løsningen: Kjør bilen en litt lengre tur.

Startet fra Sinsen, og lyden var borte lenge før jeg kom til Fornebu... og nå er den slik den alltid har vært. O'glede! :)

Lettelse, mikset med en viss newbiefeeling, samt dårlig samvittighet for at jeg sendte onde tanker til karosseriverkstedet som egentlig har gjort en veldig bra jobb på døra mi. Bilder kommer kanskje i morra.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Godt å høre at det løste seg!

Hadde samme problemet med min bil første vinteren. Hadde den stående i hallen på jobb, og måtte kjøre den inn og ut hver dag. Etter bare noen få dager hadde jeg ventiltikk ut av en annen verden.
For min del var løsningen samme som for deg: kjøre bilen god og varm, og peise på med turtall.
Har aldri vært en lyd etter det, ikke en gang når bilen startes for første gang etter vinterdvalen!
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 415
Joined: 18 May 2006, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by MX-Morten »

Hauk wrote: Blant annet: Hvis bilen gjentatte ganger startes bare for å bli flyttet på i etpar sekunder, og deretter stoppes, vil det ikke bli bygget opp nok trykk til at HLAene blir "pumpet" full av olje. Gjør dette "endel ganger" og man får massiv tikking.

Løsningen: Kjør bilen en litt lengre tur.
Greit å vite :)

Hva er forresten "HLAene" ?
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

MX-Morten wrote:Hva er forresten "HLAene" ?
Hydraulic Lash Adjusters. Ifb. ventilene.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
MX-Morten
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 415
Joined: 18 May 2006, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by MX-Morten »

ok, så med norske ord:
ventilene får ikke nok olje ved raske start-stopps. og derfor tikker de.
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
Post Reply