Letting av bilen

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Letting av bilen

Post by BAE »

Noen som har noen gode tips for å lette bilen?
Kunne vært kjekt å trimme ned rundetidene med å redusere vekt.

NA' en min veier originalt 1008 kg eks. fører i følge vognkortet. Jeg har gjort følgende for å redusere vekt:

- hivd ut reservehjul, jekk og kryss: - 13 kg
- Byttet ut førersete med sportsete: - 9 kg
- Byttet til glassfiber front: ?? Aner ikke hva jeg evt. har spart på dette
- Har 16" Zender felger med Toyo Proxes T1R: Mulig dette er noen kilo pluss i forhold til originalt.
- På banekjøring går det selfølgelig an å hive ut passasjer setet (-15 kg)
og kjøre med halv tank.

Er det andre "easy wins" for å redusere vekt? Jeg har elektriske vinduer og AC. Hvor mye kan man spare på å hive ut dette?

Føreren kan selvfølgelig ta av noen gram, men det er jo ikke like kjekt :)
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ac er det mye vekt å spare. pluss motorkraften du vil få. den trekker endel denne saken.. også kan du spare endel med å ta vekk tepper osv. fjerne alt som ikkje trengs,, men bilen er jo ikkje noe pen i ettertid da. men vis banetid er viktigst for deg så,, kan kjøpe magnesium felger som er mye lettere enn alu..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

StianOppistov wrote:Ac er det mye vekt å spare. pluss motorkraften du vil få. den trekker endel denne saken.. også kan du spare endel med å ta vekk tepper osv. fjerne alt som ikkje trengs,, men bilen er jo ikkje noe pen i ettertid da. men vis banetid er viktigst for deg så,, kan kjøpe magnesium felger som er mye lettere enn alu..
Under fullgass så kobler AC-kompressor ut, og da er det bare ett reimhjul som svirrer rundt. Hvis du merker det lille reimhjulet har du en fantastisk buttdyno! ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Det er jo av/på knapp på AC'en. Denne + vifte, lys og stereo står av på banekjøring. Noen som vet hva AC utstyret veier?

Bruker det faktisk bare på vinter'n hvis bilen er litt fuktig inni. Om sommeren er jo taket av og da blir det jo bare global nedkjøling :wink:
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
StianF
Status: Offline

Post by StianF »

- sette på org felger.. med gateslicks.. felgene er ufattelig lette!
- Skru ut soft topp
- fjerne lyddempinga under mattene
- Fjerne teppene
- FJerne alt av servo,abs, ac og lignene. med alt av fittings..
- Lettere/mindre batteri

Du vil merke mye på felgene.. kansje mest der..

Glassfiber front vil nok være tyngre.. om du ikke får en helstøpt.. og lager rørramme front. Panseret er jo alu, så det er lite å hente der..

bilen blir jo mindre morsom å kjøre på gata uten comfort..


lureste er nok bare å kjøre mest mulig.. ligger mere tid i kjøreteknikk.. enn i vektletting.. om du ikke er racingsjåfør da..


(kommer du ut på reve i år?)
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Har ikke originalfelger, men har blinka ut det nye hjulsettet når dagens dekk er utslitt; OZ Ultraleggere med Toyo T1R i 195/50/15. Lettere felger og litt mindre omkrets enn de jeg har idag.

Når det gjelder kjøreferdigheter er det veldig mye å hente der, selvfølgelig. Men det får man ikke gjort så mye med mellom de sjeldne banebesøkene.

AC'en ligger nok an for hugg. Den blir lite brukt. Har hørt at gassen er attraktiv salgsvare også siden den ikke er hyllevare lenger.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

er du såpass ivrig at du prøver å lette bilen for å få den raskere, legg noen kroner i GODE dekk.. det er bortimot den største forskjellen du kan få på en sånn bil som mx5.. 15" ultraleggera med gateslicks, noen stivere fjærer/dempere så er det kjøremaskin med en gang..
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

- Fjerne AC
- Fjerne cab med ramme.
- Fjerne all plastikk i innerskjermer
- Fjerne all understell masse
- Fjerne dørtrekk, alt unødvendig fra dashbordet (hanskerom, paneler, midtkonsoll...) og ev selve dashbordet
- Fjerne spylertank
- Fjerne forsterkningen i støtfanger foran og bak, samt all unødvendig plastikk
- Fjerne alle deksler og unødvendig plastikk på bilen

Så spørs det bare hvor "Hard-Core" racer du ønsker å være. Vekt besparelsen er ren gjetting, men kanskje 30-40 kilo? Bare cab'en må jo veie mange kilo. Ac er kanskje 8-10 kilo.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Sjekk denne siden: http://www.lightweightmiata.com/
Han har tatt den helt ut mht. å lette bilen.
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Takk for den. Genial side! Her det bare å gå inn på menyen.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Hardcore. :) Hva med glassvinduene i dørene? Bytte ut med lexan el.

Så det ikke i lista hans, så det er mulig det funker dårlig på dører uten "vindusrammer"...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Hauk wrote:Hardcore. :) Hva med glassvinduene i dørene? Bytte ut med lexan el.

Så det ikke i lista hans, så det er mulig det funker dårlig på dører uten "vindusrammer"...
Det går det, men da kan man ikke rulle ned vinduet, samt at man må ha en innretning som presser på vinduet oppe i bakkant, så det ikke står å slår.
Har det slik på 914 vi kjører løp med, så det er mulig.

Men en annen interessant ting er denne setningen som er på siden til Read Beast:
44.00 replaced 16" chrome rims and tires with factory alloys
Etter hva han skriver så sparte han 44 lbs på å bruke originale hjul. (44 lbs = 19,95 kg) Og vekt i hjulene har mye å si, ikke bare for uavfjæret masse, men for akselerasjonen.
Det kan man prøve selv, ved å ta en hyssing som er 23 cm lang, og først knyter en vanlig skive til en 8 mm bolt til ene enden. Så prøver du å svinge den rundt i sirkler, fra 0 omdr, til så fort som du klarer. Deretter knyter du f.eks. en mutter til en 12 mm bolt(eller noe annet med mye mer masse enn skiven), og prøver det samme. Du vil da (forhåpentligvis) kjenne hvor mye tyngre det er å starte mutteren og akselerere den til maks.

Komplett AC veier 17,2 kg i følge denne karen. R134 koster mye pr kg, men nå går det vel på bare noe slikt som 300 gram, vil jeg tippe. Det er jo ett lite anlegg.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3042
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

cartman wrote:
Hauk wrote:Hardcore. :) Hva med glassvinduene i dørene? Bytte ut med lexan el.

Så det ikke i lista hans, så det er mulig det funker dårlig på dører uten "vindusrammer"...
Det går det, men da kan man ikke rulle ned vinduet, samt at man må ha en innretning som presser på vinduet oppe i bakkant, så det ikke står å slår.
Har det slik på 914 vi kjører løp med, så det er mulig.
Har 914 rammeløse vinduer? (Husker ikke.) Hadde lexan i en 944 - med rammer - uten problemer. Lett å lage kreative løsninger mtp. lufitng. :)
(Det ble j****g varmt nedi Holland, 30 grader i skyggen, og ting bare måtte gjøres.)

Image

Image
cartman wrote: Men en annen interessant ting er denne setningen som er på siden til Read Beast:
44.00 replaced 16" chrome rims and tires with factory alloys
Etter hva han skriver så sparte han 44 lbs på å bruke originale hjul. (44 lbs = 19,95 kg) Og vekt i hjulene har mye å si, ikke bare for uavfjæret masse, men for akselerasjonen.
Enig!
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Hauk wrote:Hardcore. :) Hva med glassvinduene i dørene? Bytte ut med lexan el.

Så det ikke i lista hans, så det er mulig det funker dårlig på dører uten "vindusrammer"...
Han hadde fjernet dem, sparte 20 lbs/9 kg
http://www.lightweightmiata.com/lightness/lightness.htm
6. punktet på lista.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Hauk wrote: Har 914 rammeløse vinduer? (Husker ikke.) Hadde lexan i en 944 - med rammer - uten problemer. Lett å lage kreative løsninger mtp. lufitng. :)
(Det ble j****g varmt nedi Holland, 30 grader i skyggen, og ting bare måtte gjøres.)
Det er rammeløse vinduer på 914 også. Men det går ikke an å ta ned vinduene på vår bil, hvertfall
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply