ABS Trøbbel

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
91Stomperud
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

ABS Trøbbel

Post by 91Stomperud »

Noen som har anelse om hvordan man kan sjekke hvorvidt en ABS sensor har gått føyken?? Koble fra og måle motstand el.l ?? Husker det var en som skrev noe om dette på det "gamle" forumet, men kunne ikke finne det igjen..

Vel, for å ta det det hele fra begynnelsen. Først oppdaget jeg en dag at ABS bremsen tilsynelatende "slo inn" selv ved normal nedbremsing når hastighten nærmet seg null. På dette tidspunkt lyste IKKE ABS lampen, men det hørtes en tydelig summing og jeg opplevede samme vibrasjon i bremsepedal som man vanligvis kjenner ved hard oppbremsing og normal ABS funksjon i drift. Deretter var den en periode hvor ABS lampen noen ganger slo seg på (når det selv ville?) og og når jeg da prøvde "panikk-bremsing" var det klart at ABS'n ikke slo inn (4 låste hjul og null styring) 8O Dette vekslet litt frem og tilbake og summa summarum var at ABS's slo seg inn når den ikke skulle (moderat oppbremsing) de ganger lampen IKKE lyste, men ABS's tok ferie de dagene lampen lyste konstant..

Okay, status er er nå at ABS lampen slukker som normalt etter bilen starter, men alltid begynner å lyse igjen så snart jeg setter bilen i gir. Jeg kan låse hjulene uten at ABS's slår inn, så det er ikke tvil om at det noe som ikke er helt riktig... :?

Da jeg la om til sommerdekk satte jeg bilen i gir og lot bakhjulene spinne fritt i luften, og så da at ABS lampen ikke kom på... Når jeg etter dekkskift forsiktig satte bilen i gir og trillet avgårde, kom lyset på igjen. Lurer på om dette betyr at ABS sensore bak er OK, med at det er noe muff med forhjul(ene)?

Selv om det forsåvidt ikke er noe stort problem å bruke bilen uten ABS, er det selvsagt litt kjipt å tenke på at det er noe galt med tralla. Så, jeg håper noen har vettuge innspill og råd om hva/hvordan jeg skal sjekke:D

Takk. :mrgreen:
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Re: ABS Trøbbel

Post by Vidar »

ABS sensorene skal gi små elektirske pulser når hjulet går i rundt.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
91Stomperud
0 RPM
0 RPM

Post by 91Stomperud »

Vidar wrote:ABS sensorene skal gi små elektirske pulser når hjulet går i rundt.
Hmm..jada det er nok slik det skal funke. Spørsmålet er om jeg blir noe klokere hvis jeg finner ut at alle gir "små elektriske pulser"... Det jeg mer konkret er ute etter er svar på hva feks elektrisk motstand ( ca X - Y Ohm) skal være når sensoren er ok, da kan jeg sjekke hver sensor og sammenligne og evt finne den som er gåen som følge av kortslutning, kabelbrudd, eller annet.. Er lite keen på å lå Mazda verksted ta denne jobben..Da blir det fort 14 timer feilsøking ..uten resultat ..og tilslutt forslag om bytte av alt av eler som kan byttes på en bil.. :roll:
Vidar
Moderator
Moderator

Post by Vidar »

Gir alle elektiske impulser, så er alle i orden.
Er jo bare å kople på et volt meter og se om det gir noe utslag når hjulet triller i rundt..
En annen feil jeg har hatt (men da funka ABSn) var at det var dårlig kontakt mellom venstre kontakt til instrumentene (spedometer osv).
Også har pumpa gått og surra, men det har løst seg etter å tatt ut sikringen og ventet et døgn før jeg satte den inn igjen. Denne feilen kan nok komme av dårlig lufta bremsesystem eller slitt bremseveske ???
91Stomperud wrote:
Vidar wrote:ABS sensorene skal gi små elektirske pulser når hjulet går i rundt.
Hmm..jada det er nok slik det skal funke. Spørsmålet er om jeg blir noe klokere hvis jeg finner ut at alle gir "små elektriske pulser"... Det jeg mer konkret er ute etter er svar på hva feks elektrisk motstand ( ca X - Y Ohm) skal være når sensoren er ok, da kan jeg sjekke hver sensor og sammenligne og evt finne den som er gåen som følge av kortslutning, kabelbrudd, eller annet.. Er lite keen på å lå Mazda verksted ta denne jobben..Da blir det fort 14 timer feilsøking ..uten resultat ..og tilslutt forslag om bytte av alt av eler som kan byttes på en bil.. :roll:
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
91Stomperud
0 RPM
0 RPM

Post by 91Stomperud »

:D Jeg hadde mistanke om at feilen var relatert til en av sensorene for forhjulene.. I går kveld koblet jeg fra sensorkontaktene i motorrommet og fant at motstanden i høyre var 8M Ohm, mens venstre var 1 K Ohm... Det betyr vel at det er (nesten) et sted i høyre. I helgen skal jeg demontere og se om kablen kan skiftes. En ny sensor med ledning koster skjorta og litt til hos Mazda.. 8O
Magnus
2000 RPM
2000 RPM

Post by Magnus »

ALT koster både skjorta og sjela di hos mazda. Har en mistanke om at det er på delene de tjener penger. :( De skulle ha 1200 kroner for et nytt Vippelykt-vippe-rele. (I mangel av et bedre ord på norsk)
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
Vidar
Moderator
Moderator

Post by Vidar »

Og samme relè koster £ 14,18 hos SFT. Ca 200 kroner :lol: 1000lapp i forskjell... Er jo veldig alvorlig egentlig, at Kolberg kan ta slik overpris !
Magnus wrote:ALT koster både skjorta og sjela di hos mazda. Har en mistanke om at det er på delene de tjener penger. :( De skulle ha 1200 kroner for et nytt Vippelykt-vippe-rele. (I mangel av et bedre ord på norsk)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply